TIPS KEKAL CERGAS SEMASA MUSIM PANAS UNTUK IBU MENGANDUNG

Assalamualaikum w.b.t. Jam menunjukkan jam 11.50 malam tatkala jemariku menaip perkataan pertama ini sambil melayan lagu Bayangan Gurauan kumpulan Mega di youtube.com. Nak taip entry ni memang kenakan kekuatan dalaman dan mood. Kalau tak entry kelaut jadi macam apa-apa lak.

Oh ya sekarang ni negara kita betul-betul dilanda musim panas yang kuat. Memang tidak tahan jika duduk lama di luar. Boleh sakit kepala jika lama terkena matahari. Agak merbahaya juga kesan panas melampau sampai boleh bawa maut. Huuu takut nya..

strok haba musim panas

Memandangkan musim panas menjelma, Ain nak share la tanda-tanda yang perlu korang ambil tahu dan jangan pandang mudah dengan simptom-simptom ringan bahaya panas ni.

Tahu tak simptom-simptom ini tandanya korang mengalami keletihan haba:

  • Loya
  • Lemah badan
  • Sakit dan pening
  • Muntah
  • Sakit Kepala
  • Keletihan yang melampau
  • Kekejangan otot
  • Berhalusinasi

Jadi korang perlu hati-hati ya dan jaga kesihatan baik-baik terutamanya ibu mengandung dan anak-anak kecil. Semasa musim panas kering ni penyakit senang berjangkit.

kebaikan air

Antara perkara yang korang perlu lakukan untuk menghindari badan terhidrasiĀ ialah:

  • Minum air sekurang-kurangnya 2.5 litre sehari
  • Jangan berada diluar terlalu lama
  • Kerap mandi
  • Elakkan berada di kawasan ramai orang
  • Kalau jenjalan kemana-mana tu sediakan air kosong. Elakkan air manis kerana ia akan menyebabkan tekak bertambah haus.
  • Ibu mengandung di galakkan menggunakan penghawa dingin kerana sedia maklum suhu badan ibu hamil ni memang meningkat jadi dengan musim panas ini boleh menambahkan tekanan pada kandungan.
  • Ambil makanan yang meningkatkan antibodi badan seperti buah oren , Avokado dan pelbagai lagi.
  • Ambil minuman isotonik yang mengekalkan bendalir dalam badan

Rasanya dah ok semua ni. Jangan lupa ya buat apa yang saya cadangkan ni. Alangkan kereta boleh meletop kalau panas sangat inikan kita. Take care ya laling!…

Comments

  1. Abang pernah terbaca, kita perlu minum sekurang-kurangnya 1 liter untuk setiap 25kg berat badan kita.

    kiranya kalau berat badan 75kgs, perlu minum air 3 liter sehari sekurang-kurangnya.

    memang betul sekarang ni musim panas sangat, perlu pastikan air sentiasa cukup untuk elakkan kekurangan air dalam badan.
    Abang Kopi recently posted…4 perkara penting dalam menyediakan kopi enakMy Profile

  2. MJ dah ada stok simpana PD kat rumah rasa tak risau lagi..bergelen minum pun tetap terasa kesedapannya
    Mak Jemah Jual Vitamin recently posted…Elakkan Berada Di Mesin ATM Semasa Van Safeguard DatangMy Profile

  3. saya sedang usahakan untuk minum 2 botol besar sehari.
    Dr Fattah recently posted…Nota Separa Perubatan Mengenai Senaman Yang SelamatMy Profile

  4. Cuaca sekarang tidak menentu. Kena kurangkan aktiviti luar dan pastikan air dalam badan cukup.
    Sweet Amanee recently posted…Perlukah mengguna bengkung untuk ibu yang baru bersalin?My Profile

Trackbacks

  1. […] Sekarang ini kan musim panas melampau. Jadi elakkan berada di bawah panas terik matahari terlalu lama. Panas terik matahari akan menyebabkan dehidrasi pada tubuh. Ikuti tips tubuh kekal dehidrasi di sini. Tips kekal sihat semasa musim panas… […]

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge