MEROYAN DI TWITTER, FACEBOOK, INSTAGRAM……WHY BOTHER…WHY BOTHER…WHY BOTHER!

Assalamualaikum wbt. Korang pernah rasa menyampah tak bila ada friendliest kita meroyan pagi-pagi di fesbuk? Marah sana-sini macam dia seorang ada masalah dunia. Rata-rata kita mesti rasa macam tak seronokkan? Akhirnya bila kita rasa menyampah bila hari-hari nampak status macam tu, kita pon unfriend beliau. Padahal kita tiada niat pun tak nak kawan dengan dia. Ain juga pernah mengalami situasi macam ini. Rasa serba salah juga sebenarnya tetapi nak buat macam mana perasaan ku ini juga perlu di jaga.

etika di media sosial

Tidak kurang juga di group-group ibu mengandung dan ibu menyusukan anak. Bila di tanya pendapat ada sesetengah ibu yang terlalu lantang berkata-kata dan ada juga yang jenis cepat sentap padahal masing-masing nak mencari penyelesaian masalah kehamilan dan penyusuan. Emosi orang perempuan ini memang cepat terusik tambahan pula berinteraksi hanya melalui elektronik. Jadi salah faham itu sentiada ada. Kadang-kadang kita tulis lain tetapi di tafsirkan lain.

Pengalaman Ain mengandungkan anak-anak dulu, semasa mengandungkan anak yang pertama sentap tu tak de lah sangat tetapi bila mengandungkan anak yang kedua rasa semuanya macam tak kena. Asyik marah dan sentap je. Kesian juga en. Suami melayan isterinya ini. Mujurlah pada ketika itu Ain cepat tersedar. Selain berzikir, baca al-Quran, mencium bau aroma terapi, Ain mengamalkan Bcomplex. Bcomplex ni boleh diistilahkan sebagai vitamin anti stress. Korang perasan tak bila tengah marah mesti rasa tetiba kepala jadi panas, rasa macam semua darah naik ke kepala? Urat semua tegang. Haaa… tu maknanya badan sedang menghantar isyarat ke otak yang korang tengah marah dan apa tindakan yang perlu di buat ketika itu.

Bila darah tengah naik, pastinya sistem saraf akan terjejas. Pernah dengar tak, kalau kita senyum hanya memerlukan 18 otot tetapi jika kita marah sebanyak 81 otot akan berkerja. Sebab itu orang yang selalu marah nampak tua kerana otot penat berkerja. Sama juga istilah seperti ini. Bila kita marah otot atau saraf kita akan rosak dan terjejas. Tidak pasal-pasal kena darah tinggi semasa mengandung atau sawan (mujur Ain tidak kena)… Itulah fungsi Bcomplex sebenarnya mencegah stress dan melindungi saraf daripada kesan stress. Bila kita dah tidak stress lagi, kita akan jadi wanita yang comel dan di sayangi suami… Tak gitu? Suami pon terbeban bila nengok kita menjeruk je… muka pon dah macam ikan masin…

kurangkan tekanan perasaan

Jika menyusukan anak, Bcomplex ini sangat membantu sebab nak menyusukan anak ini, perasaan kena sentiasa ceria. Tak mo sedih-sedih. Nanti susu segan nak keluar. Kenapa Ain cakap macam ini? Sebab hormon prolaktin (hormon penyusuan) sangat berkait rapat dengan hormon oxytocin (hormon kegembiran).  Selalunya mak-mak yang stress di tempat kerja, stress stok susu tinggal sedikit atau bermasalah dengan orang lain akan mengalami perkara ini. Secara tiba-tiba susu merudum. Lalu di cuba bermacam-macam milkbooster tetapi hasilnya nan hado.. Kesian.. Jadi korang tidak perlu nak meroyan bagai nak mencari milkbooster segala semata-mata nak banyakkan susu. Gembirakan hati, kurangkan tekanan dan amalkan bcomplex. Insyallah susu kembali meriah! (dengan syarat jangan mengelat pam susu dan ikut jadual penyusuan).

Nak order bcomplex? Hubungi je Ain di 016-6684862.

Happy brestfeeding and happy mom-to-be!

SUAMI MAKAN HATI KERANA ISTERI SELALU MARAH KETIKA MENGANDUNG

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini Ain update blog di temani secawan tea hijau. Orang kata tea hijau boleh kuruskan badan. Best juga tu sambil taip entry sambil kurus… hehehe.. Kurus jari-jemari mak..

Berbalik kepada tajuk entry ini, korang pernah tak rasa macam nak cekik-cekik je suami korang masa mengandung? Ada sahaja yang tidak kena. Kalau suami pula perasan tak masa mengandung isteri banyak melenting walaupun salah sedikit?

Pengalaman Ain sendiri masa mengandungkan anak yang kedua memang sangat mencabar emosi. Bayangkan tengah asyik menggosok baju boleh pula naik angin tak tentu pasal. Macam-macam ada di fikiran masa itu. Rasa nak marah semua orang. Penyelesaiannya Ain tinggalkan dulu tempat menggosok itu dan istighfar. Bila dah ok baru sambung balik.

Sebenarnya masalah emosi marah ketika mengandung bukan emosi yang boleh kita abaikan. Ia perlu diberi perhatian. Jangan ambil mudah dan simpan dalam hati. Perasaan marah itu sendiri datang daripada syaitan. Bila kita lagi kuat marah lagi syaitan suka. Syaitan ni kan kalau boleh mereka nak gugurkan dan ganggu kandungan kita. Antara hasutan yang sering syaitan lakukan mengidam tak tentu hala contohnya nak kebab arab panas-panas jam 4 pagi, kalau tak dapat minta cerai, tak nak balik rumah mentua sebab bila balik je rumah mentua rasa nak muntah. Nampak tak permainannya situ?

Jadi apakah yang kita perlu lakukan untuk mengatasi masalah ini?

  • Pertama: Baca al-Quran, al-Mathurat dan ayat Qursi. Ini adalah sebaik-baik pendinding.
  • Kedua: Banyakkan berzikir. Bila hati sentiasa ingat pada Allah, insyallah susah syaitan nak menghasut kita.
  • Ketiga: Kenalpasti punca stress. Contohnya semasa mengandung kita tidak suka bau suami. Cuba cakap elok-elok dengan suami tentang ketidakselesaan itu daripada simpan dalam hati. Bila simpan dalam hati, suami datang dekat terus tarik muka, kan dosa tu.
  • Keempat: Gunakan haruman aroma terapi. Aroma terapi dapat menenang perasaan yang tengah marah dan tertekan. Kalau boleh guna yang untuk kegunaan harian seperti losyen, mandian dan bau bilik.
  • Kelima: Cari teman yang sesuai dan boleh dipercayai untuk berkongsi masalah. Kalau boleh kita join kumpulan-kumpulan ibu mengandung untuk sama-sama berkongsi pengalaman dan menyeelsaikan masalah.
  • Keenam: Dapatkan nasihat doktor/kanselor tentang masalah yang anda hadapi ketika ini.

Amalkan perkara-perkara di atas insyallah pasti membuahkan hasil. Orang selalu cakap:

Biasalah orang mengandung memang selalu marah-marah…. Lepas bersalin nanti ok la..

 

Ini bukan perkara biasa tetapi ini adalah perkara yang sangat penting untuk kesihatan emosi bayi dan ibu. Tahukah anda bayi yang kuat meragam disebabkan oleh tekanan emosi yang di alami ibunya ketika mengandung?