TANDA-TANDA KEHAMILAN YANG MESTI KORANG TAHU BILA LEWAT DATANG BULAN

Bila lewat datang haid mesti suspen je. Mana tau ada ‘orang baru’ dalam perut. Hehehe.. Ok di sini Ain nak perincikan tanda-tanda kehamilan yang korang akan rasa dan perasan sebelum buat ujian kehamilan lagi. Sebelum ini Ain ada buat entry tentang pengalaman Ain sebelum perasan di sahkan mengandung. Nak baca boleh klik terus entry Tanda kehamilan yang aku alami sebelum di sahkan hamil.

Penempelan embrio

Antara tanda-tanda kehamilan yang biasa di alami ialah:

  • Loya dan muntah-muntah – Keadaan ini berlaku kerana perubahan hormon Progestron, Estrogen dan HCG (hormon kehamilan) di dalam tubuh ibu mengandung. Hormon kehamilan di hasilkan oleh plasenta seminggu selepas persenyawaan berlaku untuk memberi sokongan kepada servik supaya embrio lebih bersedia menempel di dinding rahim. Biasanya hormon ini akan stabil sekitar 10 minggu- 12 minggu kehamilan.
  • Perut terasa kejang atau cramp – Ini kerana embrio semakin membesar di dinding rahim ibu dan memerlukan tempat untuk membesar. Pada waktu ini korang patut elakkan makanan yang mengecutkan rahim seperti kacip fatimah kerana ia akan membantutkan tumbesaran embrio.
  • Sedikit pendarahan –  Sedikit pendarahan ketika mengandung adalah perkara normal kerana embrio sedang menempel di dinding rahim.
  • Payudara sakit dan warna aerola lebih gelap – Ia berlaku kerana perubahan hormon dan disebabkan oleh peningkatan aliran darah serta berlaku perubahan tisu payudara. Keadaan ini akan menyebabkan payudara membengkak dan sakit apabila di sentuh. Ia selalunya berlanjutan sehingga 4-5 minggu kehamilan
  • Tubuh terasa lemah dan tidak bermaya – Badan sedang menyesuaikan perubahan hormon yang berlaku.
  • Lewat datang haid – Lewat haid merupakan salah satu tanda kehamilan yang paling biasa di alami oleh wanita kerana hormon HCG telah meningkat dan hormon Progestron telah menurun.
  • Selera makan bertambah – Orang yang kerap penat selalunya akan makan banyak lebih dari biasa.
  • Emosi tidak stabil – Kuat merajuk, cepat marah dan ceria secara tiba-tiba di sebabkan oleh perubahan hormon.
  • Kerap kencing – Ini kerana tubuh menghasilkan lebih air kencing dari biasa  ketika mengandungdan kandungan menekan sedikit pundi kencing.

Haaa… itu lah tanda-tanda kehamilan yang korang WAJIB tahu dan alert. Di sini saya kongsikan bagaimana hendak mengurangkan simptom-simptom kehamilan dan menghilangkan penat ketika mengandung. Ye lah ada sesetengah orang muntah-muntah sampai lembik, ada yang asyik gaduh suami isteri, ada yang langsung tak boleh buat apa kerja.. asyik melepet aje…

TANDA KEHAMILAN YANG AKU ALAMI SEBELUM DI SAHKAN HAMIL

Sebelum Ain dapat tahu yang Ain sedang mengandung, terdapat tanda-tanda kehamilan yang Ain tidak perasan. Bila duduk seorang diri tu yang teringat. Ain dulu masa zaman masih berdua dengan suami kami memang suka sangat pergi ke kebun. Kononnya nak bersenam di kebun. Bab makan memang pantang… pantang nampak.. hehe..

makanan yang tidak boleh di ambil oleh wanita hamil

Ain teringat masa tu suami mengidam sangat nak minum air aiskrim soda bergas. Jadi dia pon beli sambil pelawa Ain. Bini dia ni duduk di sebelah sambil terkebil-kebil macam kucing minta ikan takkan dia tak bagi kannnn.. Ain minum lah dengan bahagianya tapi tak banyak sangat sebab tak tahan dengan gas.

Lepas je ain minum aiskrim soda bergas tu terus perut rasa cramp atau kejang teramat. Tapi buat selamba je lah sebab masa tu dah nak period. So dengan tanpa memikirkan apa-apa Ain pon menjalani kehidupan seperti biasa. Satu hari tu nengok perut macam dah naik sikit jadi dengan bahagianya Ain pon pakai korset Premium Beautiful untuk hilangkan perut buncit.

Korset tu sebenar pakai masa anak dara nak kahwin masa tu.. Hehe.. Nasib baik tak jadi apa-apa. Apa yang Ain perasan tiap kali Ain mengandung mesti suami yang mengidam dulu. Masa anak yang pertama dia mengidam nak minum ais krim soda. Masa anak yang kedua pula dia mengidam nak makan putu mayam mamak. Jadi tiap kali suami mengidam kitaorang suspen je.. hehe

Kalau diri Ain pula, Ain beria-ria nak makan lepat pisang buat sendiri. Tak nak beli. Gigih! Walhal itulah pertama kali Ain buat lepat pisang seumur hidup. Nasib baik lepat menjadi tapi telefon sentiasa ada kat tepi la sebab nak hubungi emak..

Dari segi perasaan cepat marah dan sensetif tu memang ada. Yelah orang nak datang period memang la cepat marah. Ada je suami buat salah mesti kena marah tapi Ain cepat-cepat beristighfar sebab tahu bila kita marah lagi syaitan suka.

Bila teringat cerita-cerita lama ni menyebabkan Ain rindu sangat nak anak yang ketiga. Mengandung dan melahirkan adalah memori yang paling indah bagi setiap wanita!