MEROYAN DI TWITTER, FACEBOOK, INSTAGRAM……WHY BOTHER…WHY BOTHER…WHY BOTHER!

Assalamualaikum wbt. Korang pernah rasa menyampah tak bila ada friendliest kita meroyan pagi-pagi di fesbuk? Marah sana-sini macam dia seorang ada masalah dunia. Rata-rata kita mesti rasa macam tak seronokkan? Akhirnya bila kita rasa menyampah bila hari-hari nampak status macam tu, kita pon unfriend beliau. Padahal kita tiada niat pun tak nak kawan dengan dia. Ain juga pernah mengalami situasi macam ini. Rasa serba salah juga sebenarnya tetapi nak buat macam mana perasaan ku ini juga perlu di jaga.

etika di media sosial

Tidak kurang juga di group-group ibu mengandung dan ibu menyusukan anak. Bila di tanya pendapat ada sesetengah ibu yang terlalu lantang berkata-kata dan ada juga yang jenis cepat sentap padahal masing-masing nak mencari penyelesaian masalah kehamilan dan penyusuan. Emosi orang perempuan ini memang cepat terusik tambahan pula berinteraksi hanya melalui elektronik. Jadi salah faham itu sentiada ada. Kadang-kadang kita tulis lain tetapi di tafsirkan lain.

Pengalaman Ain mengandungkan anak-anak dulu, semasa mengandungkan anak yang pertama sentap tu tak de lah sangat tetapi bila mengandungkan anak yang kedua rasa semuanya macam tak kena. Asyik marah dan sentap je. Kesian juga en. Suami melayan isterinya ini. Mujurlah pada ketika itu Ain cepat tersedar. Selain berzikir, baca al-Quran, mencium bau aroma terapi, Ain mengamalkan Bcomplex. Bcomplex ni boleh diistilahkan sebagai vitamin anti stress. Korang perasan tak bila tengah marah mesti rasa tetiba kepala jadi panas, rasa macam semua darah naik ke kepala? Urat semua tegang. Haaa… tu maknanya badan sedang menghantar isyarat ke otak yang korang tengah marah dan apa tindakan yang perlu di buat ketika itu.

Bila darah tengah naik, pastinya sistem saraf akan terjejas. Pernah dengar tak, kalau kita senyum hanya memerlukan 18 otot tetapi jika kita marah sebanyak 81 otot akan berkerja. Sebab itu orang yang selalu marah nampak tua kerana otot penat berkerja. Sama juga istilah seperti ini. Bila kita marah otot atau saraf kita akan rosak dan terjejas. Tidak pasal-pasal kena darah tinggi semasa mengandung atau sawan (mujur Ain tidak kena)… Itulah fungsi Bcomplex sebenarnya mencegah stress dan melindungi saraf daripada kesan stress. Bila kita dah tidak stress lagi, kita akan jadi wanita yang comel dan di sayangi suami… Tak gitu? Suami pon terbeban bila nengok kita menjeruk je… muka pon dah macam ikan masin…

kurangkan tekanan perasaan

Jika menyusukan anak, Bcomplex ini sangat membantu sebab nak menyusukan anak ini, perasaan kena sentiasa ceria. Tak mo sedih-sedih. Nanti susu segan nak keluar. Kenapa Ain cakap macam ini? Sebab hormon prolaktin (hormon penyusuan) sangat berkait rapat dengan hormon oxytocin (hormon kegembiran).  Selalunya mak-mak yang stress di tempat kerja, stress stok susu tinggal sedikit atau bermasalah dengan orang lain akan mengalami perkara ini. Secara tiba-tiba susu merudum. Lalu di cuba bermacam-macam milkbooster tetapi hasilnya nan hado.. Kesian.. Jadi korang tidak perlu nak meroyan bagai nak mencari milkbooster segala semata-mata nak banyakkan susu. Gembirakan hati, kurangkan tekanan dan amalkan bcomplex. Insyallah susu kembali meriah! (dengan syarat jangan mengelat pam susu dan ikut jadual penyusuan).

Nak order bcomplex? Hubungi je Ain di 016-6684862.

Happy brestfeeding and happy mom-to-be!

CARA MUDAH HILANGKAN SAKIT KEPALA TANPA PERLU MAKAN UBAT

Assalamualaikum w.b.t. Semasa mengandungkan anak yang pertama Ain selalu sakit kepala yang teramat sampai langsung tidak boleh buat kerja. Setiap kali mengandung Ain akan mengalami tekanan darah rendah dan selalunya doktor akan pantau tekanan darah Ain. Tekanan darah rendah semasa mengandung bahaya tau kerana akan membahayakan kandungan.

sakit kepala

 

Sakit kepala ketika mengandung disebabkan kekurangan darah mengalir ke otak dan otak memerlukan kandungan oksigen yang mencukupi untuk berfungsi dengan baik. Ibaratnya air paip rumah kita, keluar laju atau lambat. Jadi bagi mengelakkan korang mengalami masalah macam Ain ni, cuba korang buat beberapa tips ini. Insyallah berhasil…

  1. Sekarang ini kan musim panas melampau. Jadi elakkan berada di bawah panas terik matahari terlalu lama. Panas terik matahari akan menyebabkan dehidrasi pada tubuh. Ikuti tips tubuh kekal dehidrasi di sini. Tips kekal sihat semasa musim panas…
  2. Apabila ingin bangun dari tempat duduk atau pembaringan, sila lah bangun degan perlahan. Jangan bangun dengan tergesa-gesa.
  3. Jangan berdiri terlalu lama. Ini kerana semasa korang berdiri darah banyak pergi ke kaki jadi ambil masa juga nak pulih jadi normal. Cuba duduk dengan perlahan-lahan.
  4. Elakkan makanan yang berangin. Makanan berangin juga boleh menyebabkan sakit kepala, loya dan badan berangin.
  5. Urut kepala dan tarik rambut secara lembut kepala yang sakit untuk melancarkan peredaran darah.
  6. Kadang-kadang panas juga boleh menyebabkan sakit kepala. Korang boleh letak penyejuk seperti cooler bag atau kepala bagi meredakan kesakitan.

Semoga membantu.. Mata Ain dah kuyu dan layu ni… Bantal dah memanggil-manggil minta di tiduri.. hehee… Selamat malam!

TIPS KEKAL CERGAS SEMASA MUSIM PANAS UNTUK IBU MENGANDUNG

Assalamualaikum w.b.t. Jam menunjukkan jam 11.50 malam tatkala jemariku menaip perkataan pertama ini sambil melayan lagu Bayangan Gurauan kumpulan Mega di youtube.com. Nak taip entry ni memang kenakan kekuatan dalaman dan mood. Kalau tak entry kelaut jadi macam apa-apa lak.

Oh ya sekarang ni negara kita betul-betul dilanda musim panas yang kuat. Memang tidak tahan jika duduk lama di luar. Boleh sakit kepala jika lama terkena matahari. Agak merbahaya juga kesan panas melampau sampai boleh bawa maut. Huuu takut nya..

strok haba musim panas

Memandangkan musim panas menjelma, Ain nak share la tanda-tanda yang perlu korang ambil tahu dan jangan pandang mudah dengan simptom-simptom ringan bahaya panas ni.

Tahu tak simptom-simptom ini tandanya korang mengalami keletihan haba:

  • Loya
  • Lemah badan
  • Sakit dan pening
  • Muntah
  • Sakit Kepala
  • Keletihan yang melampau
  • Kekejangan otot
  • Berhalusinasi

Jadi korang perlu hati-hati ya dan jaga kesihatan baik-baik terutamanya ibu mengandung dan anak-anak kecil. Semasa musim panas kering ni penyakit senang berjangkit.

kebaikan air

Antara perkara yang korang perlu lakukan untuk menghindari badan terhidrasi ialah:

  • Minum air sekurang-kurangnya 2.5 litre sehari
  • Jangan berada diluar terlalu lama
  • Kerap mandi
  • Elakkan berada di kawasan ramai orang
  • Kalau jenjalan kemana-mana tu sediakan air kosong. Elakkan air manis kerana ia akan menyebabkan tekak bertambah haus.
  • Ibu mengandung di galakkan menggunakan penghawa dingin kerana sedia maklum suhu badan ibu hamil ni memang meningkat jadi dengan musim panas ini boleh menambahkan tekanan pada kandungan.
  • Ambil makanan yang meningkatkan antibodi badan seperti buah oren , Avokado dan pelbagai lagi.
  • Ambil minuman isotonik yang mengekalkan bendalir dalam badan

Rasanya dah ok semua ni. Jangan lupa ya buat apa yang saya cadangkan ni. Alangkan kereta boleh meletop kalau panas sangat inikan kita. Take care ya laling!…