CARA MENGURANGKAN KEGATALAN RUAM BAYI

Assalamualaikum wbt. Ain suka sangat cium pipi bayi. Rasa macam nak di cubit-cubit je pipi yang tembam itu. Macam nak makan pun ada. Dah macam kuih pau! Grrrrr! Tapi kesian tau bila ada sesetengah bayi yang tidak bernasib baik ada ruam di pipi. Selalunya bayi yang baru lahir mempunyai masalah ini kerana kulit sensetif. Anak Ain, Zafri dulu kena macam tu. Nak cium tak boleh nak keluar rumah malu! Mana taknya ruam pipinya dah teruk sangat.. dah sampai berair-air. Orang kata ekzema.

ruam bayi dan ekzema

Ketika ini ruam zafri dah ok sikit. Nampak tak kesan merah tu? Tu lah tempat ruam tu bertepek..

Bila pergi mana-mana mesti ramai yang beri petua cara hilangkan ruam itu. Ada yang suruh letak ubat gigi lah, tepung sagu lah, minyak zaitun dan pelbagai lagi. Kalau nak di ikutkan semua diatas dah buat tapi kesannya lagi teruk. Sedih wooo orang pandang je… Nasib baik kitaorang jenis mak bapak muka tebal. Kalau mana-mana ibu bapa yang mengalami masalah seperti ini di nasihatkan kebalkan hati melihat pandangan orang lain yang jijik nengok anak kita. ┬áLagipun masalah ekzema adalah masalah biasa bagi bayi sebab bayi tidak tahan panas, , habuk dan hama. Zafri ni jenis memang tak tahan panas. Anak kacukan London lah konon..

Jadi bagi mengurangkan kegatalan dan keradangan ekzema tu Ain buat beberapa perkara yang sesuai. Kesian kan budak, asyik meregek je..

krim untuk ruam bayi

Krim ni tanpa steriod. Zafri pakai ni kurang sikit berairnya tu

Selalunya masalah ekzema terjadi sebab kulit kering dan gatal. Bila dah gatal maka asyik menggaru je kerjanya sehingga luka. Kalau bayi mesti derang geselkan sarung tangan di muka. Jadi bagi mengatasinya Ain sapukan losyen pelembab di seluruh badan Zafri. Di mukanya pula Ain sapukan krim tanpa streroid. Bahaya tau jika gunakan krim yang mengandungi steriod sebab nanti ia akan menjejaskan otak bayi dan ekzema akan bertambah teruk jika berhenti menggunakan krim tersebut.

cara merawat ruam bayi

Bab penjagaan peribadi pula Ain tukarkan akan baju, sarung bantal, tuala setiap hari. Kuman cepat merebak. Sebelum jadi apa-apa baik kita menghindarinya. Dari segi mandian pula Ain pakai mandian Pureen yang perisa buah-buahan tu sebab ia di lengkapi pelembab.

Masa ini Ain memang makan berpantang sebab menyusukan Zafri. Kang makan ayam ke, udang ke mesti pipi dia naik ruam yang merenyam tu. Tetapi kenkadang tu dah tak tahan melihat sambal udang petang sambau la jugak 2 ekor udang untuk lepaskan kempunan.

Tiap kali lepas menyusukan Zafri, Ain lap pipi Zafri dengan tuala lembab. Ada orang cakap air susu tu yang menyebabkan ruam tu menjadi. Wallahualam.

Bab sabun basuh baju Zafri memang Ain asingkan. Baju-baju Zafri Ain basuh menggunakan pencuci baju organik bagi mengelakkan kerengsaan pada kulit bayi.

Haaa… korang boleh la cuba tips-tips ni ya. Insyallah membantu. Selamat mencuba!