BAGAIMANA CARA BERPANTANG KERANA KEGUGURAN?

Assalamualaikum w.b.t. Tidak semua kehamilan akan berakhir dengan kegembiraan. Merujuk kepada entry sebelum ini iaitu tanda keguguran di awal kehamilan. Keguguran kandungan adalah perkara yang paling ditakuti oleh setiap wanita hamil. Ku harapkan panas hingga ke petang rupanya hujan di tengahari. Rasa fobia amat! Ibarat pengalaman yang mengerikan.

berpantang kerana keguguran

Untuk pengetahuan korang, berpantang disebabkan keguguran lebih susah jika nak dibandingankan berpantang lepas bersalin. Segala-galanya kena perfect 10! Jika korang mengabaikan dan buat tak kisah berpantang lepas keguguran, bersedialah menerima kesakitan! Kejam habis ayat ku ini…

Ok. Meh sini Ain terangkan kenapa penting sangat berpantang lepas keguguran. Sebenarnya semasa kita berpantang ni macam-macam angin akan masuk dalam badan kita. Antara angin-angin yang merbahaya ialah:

  • Angin gugur – Angin ini akan menyebabkan badan bisa-bisa, bisa ari-ari, sakit pinggang, sakit lutut dan alahan makanan.
  • Angin meroyan – Angin yang bahaya yang menyebabkan badan seseorang demam (bentan) sehingga kancing gigi. Angin meroyan berlaku kerana terdapat cebisan fetus yang masih belum di keluarkan dan dibersihkan dengan sempurna. Bila cebisan fetus ini tak dikeluarkan dengan sempurna ia akan menjadi toksin dan menyebabkan jangkitan kuman di dalam rahim. Haaa… tak ke seram tu?

Bagaimana janin yang tidak menjadi di keluarkan?

berpantang kerana keguguran

Ada sesetengah janin ia akan keluar dengan sendirinya tanpa pendarahan. Rasa gesaan macam nak buang besar aje, tiba-tiba janin keluar. Ni pengalaman sepupu Ain. Ada juga janin keluar dengan pendarahan yang berketul ketul sehingga habis. Doktor hanya beri ubat turun darah untuk membersihkan rahim.

Namun begitu bukan semuanya bernasib baik, ada wanita yang keguguran ini perlu melakukan proses D&C iaitu mencuci rahim. Proses ini agak menyakitkan namun doktor akan beri ubat tahan sakit dan di berikan bius. Jangan takut!

Berapakah tempoh berpantang kerana keguguran?

Ia bergantung kepada tahap usia kandungan tersebut. Untuk kehamilan yang berusia kurang daripada 4 bulan tempoh berpantangnya ialah 30 hari. Untuk kehamilan yang berusia 4 hingga 5 bulan, tempoh berpantangnya 40 hari manakala jika usia kandungan berusia lebih dari 5 bulan tempoh berpantangnya selama 44 hari.

berpantang kerana keguguran

Apakah yang cara-cara yang perlu saya lakukan jika berpantang keguguran?

  • Pakai pakaian tebal untuk mengelakkan angin masuk
  • Ikat tocang rambut ketat-ketat
  • Bertungku seluruh badan setiap hari terutamanya selepas mandi
  • Urut seluruh badan dengan minyak herba terutamanya rahim untuk mengeluarkan angin yang tersekat.
  • Mandi dengan mandian bunga-bungaan dan herba yang membantu meningkatkan aura dan seri muka si pemakai.
  • Elakkan duduk bawah kipas
  • Jika selalu rasa sakit kepala dan pening, sila pakai pilis.
  • Elakkan bersama suami selepas 2 minggu dari tarikh melakukan D& C

Susah ke? Tak susah pun jika kita betul-betul nak badan sihat. Ye lah ada orang kata wanita yang baru lepas gugur selalunya subur. Kebanyakkan kawan-kawan saya yang pernah keguguran mengandung kembali selepas 2 bulan melakukan D& C.. Jadi kita kena jaga tubuh badan kita sendiri dengan betul supaya abang tetap sayang dan di tambahkan zuriat. Ameen…

TANDA KEGUGURAN KANDUNGAN DI AWAL KEHAMILAN

Assalamulaikum w.b.t. Topik hari ini agak sedih sikit. Ia berkenan keguguran kandungan ketika hamil. Ain rasanya ada pengalaman tersendiri dan sampai sekarang teringat dan agak terkilan. Semasa itu Ain demam tak kebah hampir 2 minggu. Sebut je mana-mana klinik pasti diriku terjah tetapi masih belum lagi diizinkan Allah. Jadi penyelesaiannya minum air kelapa. Kami semasa kecil memang kelaziman jika demam je mesti minum air kelapa. Remedi semulajadi orang dulu-dulu.

keguguran 2

Pagi itu ok je minum siap mengemas rumah dan mengemop lantai bagai. Bila malam secara tiba-tiba perut Ain sakit menyengat. Macam kena cucuk dengan benda tajam lalu berlakulah pendarahan dengan rasminya. Sebenarnya Ain lewat datang period tetapi bila nengok keputusan pregnancy kit tu tak de pape, so ain pun balun  air kelapa bagai nak rak. Bila di fikirkan balik memang menyedihkan tetapi rezeki itu Allah yang tetapkan. Redha dan sabar adalah penyelesaiannya.

Berbalik dengan tajuk entry ini, bagaimana nak mengetahui tanda-tanda keguguran di awal kehamilan? Setiap orang ada bermacam-macam tanda tetapi ini adalah tanda paling biasa yang di alami ramai orang.

Tanda-tanda keguguran ialah:

  • Pendarahan samada sedikit atau banyak. Jika berlaku pendarahan hanya setitik dua atau sedikit, berkemungkinan ia berpunca daripada proses penempelan ovum di rahim tetapi jika pendarahan tersebut berlaku sehingga berhari-hari dan dalam kuantiti yang banyak, korang digalakkan supaya bertemu dengan doktor.
  • Perut terasa kejang dan tidak selesa – Rasa kejang seperti kita buat sit up dan ia berlarutan
  • Ari-ari terasa sakit menyengat seperti mencucuk sehingga menganggu urusan seharian
  • Demam
  • Lemah tubuh badan
  • Sakit pinggang

Sebab berlakunya keguguran ada banyak. Antaranya ialah:

  • Kromosom yang tidak normal. Kromosom inilah yang akan menentukan jantina, rambut, warna matta dan lain-lain.
  • Jangkitan seperti jangkitan kulat, jangkitan pundi kencing, jangkitan herpes dan pelbagai lagi.
  • Kerap terdedah dengan persekitaran yang merbahaya dan bertoksin. Jika korang selalu isi minyak, elakkan muka korang daripada menyedut gas minyak.
  • Masalah rahim yang tidak normal/ cacat. Ada sesetengah wanita di lahirkan rahim terbalik berisiko untuk keguguran
  • Dinding rahim yang lemah dan menyebabkan bayi keluar awal dari tarikh sepatutnya tanpa rasa sakit.
  • Hormon yang tidak stabil seperti kekurangan hormon kehamilan dan hormon Progestron berlebihan. Ini selalu dialami oleh pesakit PCOS.
  • Gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, jarang bersenam, minum arak dan dan kerap stress
  • Mengambil ubat-ubat yang tertentu tanpa preskripsi doktor
  • Sistem pertahanan badan lemah terutamanya pesakit LUPUS/SLE.

Amacam? Ok tak? Kehilangan adalah sesuatu yang menyakitkan… tetapi percayalah setiap kehilangan pasti akan di ganti yang terbaik oleh Allah. Ameen…