IMPIANKU AKHIRNYA TERCAPAI JUA

Assalamualaikum wbt. Harap korang tidak muntah bila Ain cerita pasal Pulau Pangkor je ye… Korang nak tau tak impian Ain kat Pulau Pangkor ni nak buat apa? Meh sini Ain beritahu. Ain teringin sangat nak masak sambal udang dan sotong goreng kunyit yang fresh dari laut! Memang cita-cita nampak agak kelakar tetapi percayalah berbaloi-baloi. Korang bayangkan udang yang gemuk-gemuk tu (tak tau nama udang apa.. udang harimau kot) en. Suami beli 6 ekor dekat kedai hanya RM 3.00 je… Terkejung-kejung jugak la kami laki bini nak mengabiskan udang-udang itu sebab besar sangat. Besarnya macam seekor udang panjangnya ikut diameter pinggan. Faham tak ni? Dah siap guna Bahasa saintifik bagai nih.

makanan laut di pulau pangkor

Yang sotongnya pula jenis besar juga tetapi lembut je. Bukannya jenis sotong liat tu. Terasa nikmat bagai di syurga je bila makan makanan yang diidamkan. Macam mana Ain masak? Heheee.. Part ni memang tril sikit. Kitaorang bawak periuk multicooker. Nak masak nasi boleh, menggoreng boleh, nak buat gulai pon boleh. Jadi memang tiada masalah. En. Suami pun sangat supporting bila sanggup keluar pagi-pagi cari bahan masak. Bawang, minyak masak, pinggan, cili, garam, kunyit serbuk, beras tu semua Ain bawa dari rumah. Masukkan dalam bekas kecil-kecil. Alhamdulillah boleh juga berjimat sedikit. Al maklumlah masa bercuti ni memang banyak nak pakai duit. Yang mana boleh kita jimat tu, jimat lah. Janji kenyang dan puas hati.

udang masak cili

Sekadar gambar hiasan

Resort juga mempunyai tingkap yang boleh di buka. Jadi tiada masalah kalau nak memasak. Tapi buat senyap-senyap la… hehehe (kalau mereka baca artikel ini habislah..) Makanan yang dah siap di masak itu Ain letakkan di dalam bekas plastic. Nanti lepas berendam di kolam boleh terus ngap!

Ni pengalaman Ain ketika berada di Pulau Pangkor…

Hari Pertama

Hari Kedua