SAKIT PERUT KETIKA MENGANDUNG PETANDA CYST

Assalamualaikum w.b.t. Korang…  nak cer cite sikit ni. Kawan Ain kan namanya Jenab (bukan nama sebenar) dia mengandung tetapi bila dia buat scan awal kehamilan dalam 8-9 minggu gitu doktor beritahu beliau ada cyst di dalam rahim dia. Seriau tau!

cyst ketika mengandung

Kesian Ain nengok dia asyik termenung je memikirkan kandungannya. Jadi selaku kawan baik beliau yang amat taking care (sambil buat muka comel kelip-kelip mata), Ain nasihatkan Jenab supaya bertanya pada doktor yang pakar tentang permasalahannya itu. Ye lah setahu Ain cyst ni boleh menganggu tahap kesuburan seseorang. Kalau cyst ada masa mengandung tidak tahu pula.

Di sebabkan Jenab terlalu sedih bersedu sedan maka Ain berusaha mencari maklumat tentang permasalah beliau dengan bertanyakan kawan-kawan lain, merujuk google dan doktor . Jenab ni kawan baik Ain. Ain tak sampai hati nengok dia sedih.

Jadi apa yang boleh di simpulkan cyst semasa mengandung memang tidak membahayakan jika ia di pantau. Camne tu?

Selalunya doktor akan pantau saiz pembesaran cyst samada semakin membesar, mengecil atau statik. Selalunya jika cyst yang besar tidak lebih 5 cm doktor akan biarkan ia mengecil sendiri jika ia tidak membahayakan ibu dan bayi.

Cyst yang berbahaya apabila ia mengandungi sel-sel kanser, saiznya melebihi 5 cm kerana di takuti akan pecah, berdarah dan berpintal. Pada saat ini pembedahan perlu di lakukan. Walaubagaimapun bukan semua cyst ketika mengandung tu bahaya ye. Jangan risau. Kandungan cyst ni terdiri daripada cecair yang terdiri daripada telur (ovum) yang tersekat di kilang telur (ovari).

Selalunya doktor akan beri kebenaran untuk membuang cyst ini apabila usia kandungan masuk trimester kedua. Jika di lakukan pada trimester yang pertama di takuti akan menyebabkan keguguran pada kandungan.

Ketidakselesaan yang selalu dikaitkan dengan cyst ini ialah rasa senak dan menekan di dalam perut. Ni Jenab rasa. Bila sakit tu sampai memang tak jadi apa. Jenab juga kerap buang air kencing rasanya seperti tidak dapat ditahan-tahan. Minum air setengah jam terus nak kencing. Kesian nengok dia. Kalau masuk meeting memang dia tak minum air lebih. Tak nak ulang alik pergi bilik air katanya.

Sekarang ini usia kandungan Jenab dah masuk usia 24 minggu dan alhamdulillah beliau dan bayi tiada apa-apa masalah. Cuma Jenab sekarang ni jadi kuat makan. Macam-macam dia mengidam. Salah satunya ulam bronok. Bronok tu spesis binatang macam ulat mulong. Ulat mulong tu ngeri nau, bronok ni cun sikit dan kulitnya warna kelabu. Kat Langkawi banyak. Ish.. ish.. ikut suka kau lah Jenab janji kau dan bayi sihat dan selamat. Layann…

Comments

  1. mak aii mengidam makanan eksotik tu namanya..
    Mak Jemah Jual Vitamin recently posted…Kesian Kakak Mama Tak MasakMy Profile

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge