PETUA ORANG TUA: JANGAN HEBOHKAN BERITA KEHAMILAN PADA AWAL TRIMESTER

Apabila telah di sahkan oleh doktor yang kita mengandung, rasa macam nak beritahu satu kampung dan satu pejabat je. Nak-nak yang dah lama menunggu. Tetapi menurut petua orang tua jangan di hebohkan dulu kehamilan itu sehingga usia kandungan 3- 4 bulan ke atas. Apakah rasionalnya perkara itu?

Ok. Pada pandangan Ain la kan. Secara rasionalnya atok nenek kita tak bagi kita heboh sebab pada usia kandungan 1- 15 minggu keguguran boleh berlaku. Jadi atok nenek ni tidak mahu kita over eksaited sangat dia beri kita petua macam ini. Kalau secara tiba-tiba kandungan gugur, sudah tentu ibu tersebut akan mengalami kemurungan.

Bayangkan korang tengah jalan-jalan tiba-tiba kawan lama tegur ” Eh mana baby kau?’ Walaupun sekadar pertanyaan kecil tetapi ia tetap mengguris hati ibu. Bagi bakal ibu yang berkerja, korang perlu buat kerja-kerja luar dan lasak seelok-eloknya beritahu ketua tentang keadaan kehamilan korang terkini. Sekurang-kurangnya boleh exuse.

Kita rasa pantang larang nenek moyang macam mengarut dan menyusahkan je tetapi sebenarnya ia untuk ia untuk kebaikan kita juga…

Comments

  1. betul nie…emak dulu pun pesan macam nie
    blogger lelaki recently posted…Jom Aktifkan MykadMy Profile

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge