PERANAN SUAMI KETIKA ISTERI MABUK MENGANDUNG

Apabila isteri mabuk mengandung teruk, pada saat ini peranan dan sokongan suami sangat diperlukan. Ketika ini seluruh tubuh isteri betul-betul lemah dan sakit. Kepala berpusing, perut sakit, tiada selera dan emosi terganggu. Berdasarkan pengalaman Ain dulu semasa awal kehamilan dulu memang selalu sangat ambil MC sebab memang tak larat sangat.

En. Suami dulu tidak percaya yang isterinya ini mabuk teruk. Masa tu mengandung anak yang pertama, jadi tiada pengalaman. Dia ingatkan isterinya ni mengada-ngada dan lembik tak boleh tahan sakit. Lepas tu dia pun tanya kengkawan yang dah anak 5-6 orang… derang cakap memang gitu isteri-isteri mereka.. ada yang sampai pengsan. Melopong-lopong lakiku dengar… hehehe..

Peranan suami ketika isteri mabuk mengandung

Ada sesetengah wanita memang tidak mengalami mabuk ketika mengandung. Steady je. Bergantung pada hormon masing-masing. Jadi apakah peranan suami ketika isteri mabuk mengandung?

  • Temankan isteri ketika temujanji dengan doktor. Emosi isteri bila suami temankan jumpa doktor rasa sangat bahagia dan di hargai. Sambil-sambil tu suami juga boleh tanyakan doktor tips-tips yang bagus untuk isteri dan kandungan.
  • Manjakan isteri dan kandungan. Urut dan belailah isteri korang ketika ini. Perasaannya sungguh menakjubkan. Walaupun terasa susah dan payah mengandungkan bayi tetapi bila suami berikan pelukan rasa macam nak melompat hingga langit ke 7!
  • Rajin-rajinlah berikan kata semangat dan nasihat untuk isteri bagi menguatkan semangatnya. Pada saat ini kepala isteri memang berkecamuk terutamanya nak menghadapi fasa bersalinkan anak dengan keadaan diri sendiri yang tidak terurus.
  • Seboleh-bolehnya tunaikan permintaan isteri yang mengidam. Jangan tunggu-tunggu kerana ia melibat emosi. Perasaan apabila dapat apa yang diidamkan macam menang Sukan Olimpik di tempat pertama. Serius! Saya pernah mengidam nak makan Nenas Sarawak masa mengandung tetapi tak boleh makan sebab takut risiko keguguran. Lepas 2 tahun bersalin baru dapat makan Nenas Sarawak, perasaannya sukar digambarkan.. macam nak menangis pun ada.. dahsyat!
  • Bantu kerja rumah yang boleh di lakukan seperti basuh baju, kemas rumah dan lain-lain. Pastikan keadaan rumah bersih. Bila rumah kemas kepala pun tak serabut.

Jadi para suami, korang boleh amalkan tips-tips yang diberikan. Bantulah isteri yang sedang hamilkan zuriat anda…. Semoga dengan kehadiran ahli keluarga baru menceriakan hidup korang!!

Comments

  1. bila isteri mabuk, suami kena bagi perhatian 🙂
    Ikhwan Fahmi recently posted…Seksyen Pengetahuan Am Peperiksaan Separa PerubatanMy Profile

  2. Good info.
    Seronok juga bila pregnant, suami akan manjakan kita lebih.
    Nak apa semua dapat.. 🙂

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge