MEROYAN DI TWITTER, FACEBOOK, INSTAGRAM……WHY BOTHER…WHY BOTHER…WHY BOTHER!

Assalamualaikum wbt. Korang pernah rasa menyampah tak bila ada friendliest kita meroyan pagi-pagi di fesbuk? Marah sana-sini macam dia seorang ada masalah dunia. Rata-rata kita mesti rasa macam tak seronokkan? Akhirnya bila kita rasa menyampah bila hari-hari nampak status macam tu, kita pon unfriend beliau. Padahal kita tiada niat pun tak nak kawan dengan dia. Ain juga pernah mengalami situasi macam ini. Rasa serba salah juga sebenarnya tetapi nak buat macam mana perasaan ku ini juga perlu di jaga.

etika di media sosial

Tidak kurang juga di group-group ibu mengandung dan ibu menyusukan anak. Bila di tanya pendapat ada sesetengah ibu yang terlalu lantang berkata-kata dan ada juga yang jenis cepat sentap padahal masing-masing nak mencari penyelesaian masalah kehamilan dan penyusuan. Emosi orang perempuan ini memang cepat terusik tambahan pula berinteraksi hanya melalui elektronik. Jadi salah faham itu sentiada ada. Kadang-kadang kita tulis lain tetapi di tafsirkan lain.

Pengalaman Ain mengandungkan anak-anak dulu, semasa mengandungkan anak yang pertama sentap tu tak de lah sangat tetapi bila mengandungkan anak yang kedua rasa semuanya macam tak kena. Asyik marah dan sentap je. Kesian juga en. Suami melayan isterinya ini. Mujurlah pada ketika itu Ain cepat tersedar. Selain berzikir, baca al-Quran, mencium bau aroma terapi, Ain mengamalkan Bcomplex. Bcomplex ni boleh diistilahkan sebagai vitamin anti stress. Korang perasan tak bila tengah marah mesti rasa tetiba kepala jadi panas, rasa macam semua darah naik ke kepala? Urat semua tegang. Haaa… tu maknanya badan sedang menghantar isyarat ke otak yang korang tengah marah dan apa tindakan yang perlu di buat ketika itu.

Bila darah tengah naik, pastinya sistem saraf akan terjejas. Pernah dengar tak, kalau kita senyum hanya memerlukan 18 otot tetapi jika kita marah sebanyak 81 otot akan berkerja. Sebab itu orang yang selalu marah nampak tua kerana otot penat berkerja. Sama juga istilah seperti ini. Bila kita marah otot atau saraf kita akan rosak dan terjejas. Tidak pasal-pasal kena darah tinggi semasa mengandung atau sawan (mujur Ain tidak kena)… Itulah fungsi Bcomplex sebenarnya mencegah stress dan melindungi saraf daripada kesan stress. Bila kita dah tidak stress lagi, kita akan jadi wanita yang comel dan di sayangi suami… Tak gitu? Suami pon terbeban bila nengok kita menjeruk je… muka pon dah macam ikan masin…

kurangkan tekanan perasaan

Jika menyusukan anak, Bcomplex ini sangat membantu sebab nak menyusukan anak ini, perasaan kena sentiasa ceria. Tak mo sedih-sedih. Nanti susu segan nak keluar. Kenapa Ain cakap macam ini? Sebab hormon prolaktin (hormon penyusuan) sangat berkait rapat dengan hormon oxytocin (hormon kegembiran).  Selalunya mak-mak yang stress di tempat kerja, stress stok susu tinggal sedikit atau bermasalah dengan orang lain akan mengalami perkara ini. Secara tiba-tiba susu merudum. Lalu di cuba bermacam-macam milkbooster tetapi hasilnya nan hado.. Kesian.. Jadi korang tidak perlu nak meroyan bagai nak mencari milkbooster segala semata-mata nak banyakkan susu. Gembirakan hati, kurangkan tekanan dan amalkan bcomplex. Insyallah susu kembali meriah! (dengan syarat jangan mengelat pam susu dan ikut jadual penyusuan).

Nak order bcomplex? Hubungi je Ain di 016-6684862.

Happy brestfeeding and happy mom-to-be!

Comments

  1. B Complex memang membantu untuk mengurangkan stress dan tak kasi letih kan? 😀
    Ani Haryani recently posted…5 Cara Mudah Untuk Hilangkan Lingkaran Gelap Bawah MataMy Profile

Speak Your Mind

*

CommentLuv badge