TIPS MEMBAWA ANAK KECIL MEMBELI-BELAH BAJU RAYA

Assalamualaikum wbt. Alhamdulliah… Hari ini genap sudah 17 hari Ramadhan telah meninggalkan kita. Tinggal 2 minggu sahaja lagi Syawal bakal menjelma. Sementara masih berbaki lagi Ramadhan yang ada ini, seharusnya kita mengejar pahala seberapa banyak yang boleh. Mana tahu ini Ramadhan yang terakhir buat kita…

anak meragam

Ok.. Bila bermula pasti ada pengakhirannya. Sudah tentu habis Ramadhan tibanya Syawal pula. Pastinya persiapan hari raya ibu-bapa untuk anak-anak tidak kurangnya. Dulu semasa bujang dulu, Ain hanya fikirkan baju raya sendiri dan nak penuhkan rak kuih raya emak tetapi sekarang apabila sudah berkeluarga sudah tentu anak-anak yang di utamakan. Pendek kata persiapan anak lebih daripada mak bapak. Semalam Ain sekeluarga berbelanja di Jaya Jusco Melaka. Sementelah balik kampung boleh la singgah sekejap. Lagipun Jaya Jusco Melaka lebih banyak pilihannya. Apabila sampai di tempat jualan pakaian kanak-kanak, orang ramai sangat tetapi tak de lah sempit sangat sampai berlaga punggung nak jalan. Bila dah ramai-ramai tu faham-faham je lah, budak menangis sana-sini. Rimas dan lemas.. Alhamdulillah sepanjang kami membeli-belah persiapan raya, anak-anak jarang buat hal. Nak kata upah gula-gula tu jarang.. Jadi Ain nak share tips serba sedikt yang korang boleh ikut.. mana tau menjadi..

tempat permainan kanak-kanak

  1. Rancang masa bila nak pergi – Seelok-eloknya pergi sebelum puasa lagi. Ini Ain buat tahun lepas. Memang lega. Orang tak ramai, pakaian pun banyak pilihan. Tahun ini tidak sempat jadi kena pergi bulan puasa juga.
  2. Beri bayi/ anak-anak makan/ minum susu dahulu. Bila perut derang kenyang selalunya derang jarang meragam. Bila perut lapar tu meragam dan menjerit macam halilintar.
  3. Tidurkan anak-anak terlebih dahulu. Bayi/anak-anak akan meragam bila tidak cukup tidur.
  4. Sediakan kudap-kudapan untuk anak-anak makan. Membeli-belahkan sesuatu yang memenatkan. Kitapun yang dah dewasa ni bila balik shopping pon boleh terbongkang atas katil inikan budak-budak tu. Bawalah bekal biskut, buah-buahan, cekodok, kek dan apa yang bersesuaian. Air masak jangan lupa. Elakkan bawa air manis sebab apabila mereka minum air manis, secara automatik derang akan jadi hyperaktif. Air maniskan ada gula. Gulakan sumber tenaga. Kang mak bapak yang pengsan nak melayan anak.
  5. Pilih pusat membeli belah yang mempunyai tempat permainan. Ada sesetengah ibu bapa yang mengelak pergi kesitu atas alasan membazir tetapi cuba fikir nak shopping dengan rengekan anak atau nak biarkan dia leka dengan mainan. Pada ketika ini, tenaga dari bapa sangat diperlukan. Macam Ain, Ain pilih dulu mana baju yang berkenan, en. suami bawa anak-anak bermain. Bila dah dapat baju yang berkenan baru lah panggil derang cuba baju tersebut. Kalau ok barulah ambil dan bayar.
  6. Jika nak membeli-belah di tempat yang tiada penghawa dingin, pakaikan anak-anak baju yang sesuai berasaskan kain cotton atau yang boleh menyerap peluh.
  7. Tetapkan berapa masa yang perlu di ambil. Contohnya 2 jam sahaja. Selalunya budak-budak cepat bosan dan paling lama boleh bertahan 2-3 jam sahaja. Lebih dari itu derang akan buat perangai.
  8. Ain akan buat pesanan penaja sebelum sampai tempat shopping. Ain ingatkan anak-anak jangan buat perangai, jangan jerit-jerit, jangan guling-guling, jangan nak minta macam-macam.. Hahahaha… nampak ganas je maknya ni tetapi percayalah buat macam ini lebih berkesan. Walaubagaimanapun Ain tetap belikan seorang satu mainan tanda menghargai usaha derang tidak buat perangai. Selalunya Ain belikan belon je.. heheehe.. Itupun derang happy sangat…

Amacam? Dah berani nak bawa anak-anak jalan shopping raya? Heeehehe… Betabahlah wahai ibu bapa sekalian… Jangan di marahkan anak jika derang meregek di pusat membeli belah cuma mereka tiada cara lain nak beritahu kita yang derang dah penat dan bosan… Peace!!!

Jom baca ni: Tempat permainan yang best!

APA YANG PERLU DI BUAT JIKA BAYI DEMAM PANAS?

Assalamualaikum wbt. Ayah dan ibu… jika anak-anak demam panas mesti tak tidur malam kan? Setiap jam pantau perkembangan suhu badan anak kan? Ain juga pernah mengalami perkara macam ini. Masa itu Jasmine baru 3 bulan. Allah sahaja yang tahu perasaan ini. Jam 4 pagi terpaksa bawa Hospital masuk bahagian Kecemasan sebab suhu badan Jasmine ketika itu dah 39 Celcius. Sampai sahaja di Hospital doktor berikan ubat punggung. Alhamdulillah mudah sahaja panasnya turun. Berdebar juga bila nengok anak di pangkuan tidak bermaya. Tetapi biasalah anak yang pertama masih lagi belum ada pengalaman.

bayi demam

Sejak dari peristiwa itu, Ain banyak mencari info dari emak dan kawan-kawan lain tentang apa yang perlu di buat bila bayi demam panas. Alhamdulillah selepas itu tiada lagi pengalaman yang mendebarkan sebab dah tahu serba sedikit apa yang perlu di buat. Ain nak share ni sebab mana tahu mungkin serba sedikit dapat membantu ibu-bapa yang sedang mengalami perkara yang sama macam Ain dulu.

minyak bawang putih

  • Apabila bayi dah mula demam panas, tuamkan bayi dengan air sejuk. Jangan air sejuk yang macam ais tu ya. Nanti panas cepat turun dan cepat naik. Gunakan air sejuk biasa di batang paip. Tuamkan bayi di bahagian pelipat seperti leher, ketiak, pelipat kaki. Paling mustahak sekali letak tuala basah di kelapa bayi.
  • Jerlumkan kepala bayi dan sapukan keseluruhan badan bayi dengan air asam jawa. Asam jawa yang kita buat masak asam pedas di rumah tu. Buat air asam jawa tu jangan pekat-pekat sangat cukup sekadar cair sahaja. Sapukan di kepala dan keseluruhan badannya. Asam jawa mempunya bahan yang membantu menurunkan panas badan dengan cepat. Masa Ain kecil-kecil dulu mak selalu buat macam ini.
  • Pakaikan bayi baju lobang-lobang. Ain memang sediakan khas baju ini di pakai semasa anak demam. Jangan pakaikan bayi dengan baju tebal kerana haba di dalam badan akan terperangkap di dalam badan. Jika tiada longgarkan baju baju bayi.
  • Buat minyak bawang putih. Bakarkan bawang putih bersama kulitnya. Bakar sehingga kehitaman sedikit. Kemudian tumbuk ia bersama minyak zaitun. Jangan lupa berselawat ketika menumbuk itu sebab sakit semua itu datangnya dari Allah. Daripada dia ia datang kepada Dia ia kembali. Kemudian sapukan minyak tersebut di belakang dan di depan badan. Bawang putih merupakan sumber antibiotik semulajadi yang Allah jadikan.
  • Beri air kelapa. Air kepala yang di campur dengan secubit garam. Orang tua kata air kelapa ni bisa. Jadi nak hilangkan bisanya tu kena tambah sedikit garam. Jangan lupa berselawat keatas nabi. Air kelapa sesuai di beri jika bayi sudah melebihi umur 6 bulan. Bawah 6 bulan masih belum boleh lagi ye. Beri bayi hanya 1 sudu sahaja sekali makan pada waktu tengahari dan sebelah petangnya dalam jam 4-5 petang beri lagi sesudu. Jangan beri banyak-banyak ya nanti kembung bayi nanti sebab kita tidak tahu perut bayi macam mana. Selepas itu air lebihan air kelapa itu boleh di buat mandi. Selalunya Ain buat dekat anak-anak rawatan ini apabila dah makan ubat hospital masih lagi tidak jalan. Orang tua-tua kata kalau demam lama dan panas selalunya demam campak nak keluar. Buat rawatan ini selama 3 hari atau sehingga sebuh. Air kelapa muda juga sumber antibiotik semulajadi.
  • Sediakan ubat punggung. Zaman dulu ubat punggung tiada sebab tu ramai bayi yang kena sawan. Apabila suhu bayi mencecah 39 celcius sebaiknya masukkan ubat punggung dan jarakkan pengambilannya dengan paracetamol sirap sebab fungsi kedua-duanya adalah menurunkan suhu badan.

Sekiranya keadaan berlarutan sehingga 3-4 hari lebih baik di bawa ke Hospital untuk melakukan ujian darah. Walaubagaimanapun ini hanyalah pengalaman Ain sendiri dan ia sesuai dengan anak-anak Ain. Jika korang nak mencuba boleh, tetapi kesannya mungkin berlainan. Selamat mencuba!

CARA MENGURANGKAN KEGATALAN RUAM BAYI

Assalamualaikum wbt. Ain suka sangat cium pipi bayi. Rasa macam nak di cubit-cubit je pipi yang tembam itu. Macam nak makan pun ada. Dah macam kuih pau! Grrrrr! Tapi kesian tau bila ada sesetengah bayi yang tidak bernasib baik ada ruam di pipi. Selalunya bayi yang baru lahir mempunyai masalah ini kerana kulit sensetif. Anak Ain, Zafri dulu kena macam tu. Nak cium tak boleh nak keluar rumah malu! Mana taknya ruam pipinya dah teruk sangat.. dah sampai berair-air. Orang kata ekzema.

ruam bayi dan ekzema

Ketika ini ruam zafri dah ok sikit. Nampak tak kesan merah tu? Tu lah tempat ruam tu bertepek..

Bila pergi mana-mana mesti ramai yang beri petua cara hilangkan ruam itu. Ada yang suruh letak ubat gigi lah, tepung sagu lah, minyak zaitun dan pelbagai lagi. Kalau nak di ikutkan semua diatas dah buat tapi kesannya lagi teruk. Sedih wooo orang pandang je… Nasib baik kitaorang jenis mak bapak muka tebal. Kalau mana-mana ibu bapa yang mengalami masalah seperti ini di nasihatkan kebalkan hati melihat pandangan orang lain yang jijik nengok anak kita.  Lagipun masalah ekzema adalah masalah biasa bagi bayi sebab bayi tidak tahan panas, , habuk dan hama. Zafri ni jenis memang tak tahan panas. Anak kacukan London lah konon..

Jadi bagi mengurangkan kegatalan dan keradangan ekzema tu Ain buat beberapa perkara yang sesuai. Kesian kan budak, asyik meregek je..

krim untuk ruam bayi

Krim ni tanpa steriod. Zafri pakai ni kurang sikit berairnya tu

Selalunya masalah ekzema terjadi sebab kulit kering dan gatal. Bila dah gatal maka asyik menggaru je kerjanya sehingga luka. Kalau bayi mesti derang geselkan sarung tangan di muka. Jadi bagi mengatasinya Ain sapukan losyen pelembab di seluruh badan Zafri. Di mukanya pula Ain sapukan krim tanpa streroid. Bahaya tau jika gunakan krim yang mengandungi steriod sebab nanti ia akan menjejaskan otak bayi dan ekzema akan bertambah teruk jika berhenti menggunakan krim tersebut.

cara merawat ruam bayi

Bab penjagaan peribadi pula Ain tukarkan akan baju, sarung bantal, tuala setiap hari. Kuman cepat merebak. Sebelum jadi apa-apa baik kita menghindarinya. Dari segi mandian pula Ain pakai mandian Pureen yang perisa buah-buahan tu sebab ia di lengkapi pelembab.

Masa ini Ain memang makan berpantang sebab menyusukan Zafri. Kang makan ayam ke, udang ke mesti pipi dia naik ruam yang merenyam tu. Tetapi kenkadang tu dah tak tahan melihat sambal udang petang sambau la jugak 2 ekor udang untuk lepaskan kempunan.

Tiap kali lepas menyusukan Zafri, Ain lap pipi Zafri dengan tuala lembab. Ada orang cakap air susu tu yang menyebabkan ruam tu menjadi. Wallahualam.

Bab sabun basuh baju Zafri memang Ain asingkan. Baju-baju Zafri Ain basuh menggunakan pencuci baju organik bagi mengelakkan kerengsaan pada kulit bayi.

Haaa… korang boleh la cuba tips-tips ni ya. Insyallah membantu. Selamat mencuba!

BAGAIMANA CARA PENJAGAAN TALI PUSAT BAYI SELEPAS DILAHIRKAN?

Assalamualaikum wbt. Tali pusat bayi merupakan tempat saluran pelbagai nutrien dan oksigen semasa bayi di dalam kandungan ibu. Ada sesetengah ibu bapa yang gerun dan geli apabila melihat tali pusat anak. Pada peringkat permulaan kelahiran bayi memang agak mengerunkan kerana tali pusat dalam keadaan basah. Penjagaan tali pusat bayi sangat penting bagi mengelakkan sebarang jangkitan atau pendarahan. Ain juga pada permulaanya geli juga melihat tali pusat tapi bila dah tanggal baru ok.. Jadi bagaimana penjagaan tali pusat yang betul? Meh kita terjah.

bersihkan tali pusat (Custom)

Selepas bayi di lahirkan,  Ain bersihkan tali pusat dengan Alcohol Swab atau Etanol supaya ia cepat tanggal. Rasanya agak berangin sedikit. Alaaa.. yang kalau injet mesti cik misi bagi kapas berisi etanol untuk hentikan darah. Pusat bayi pada ketika ini perlu betul-betul di bersihkan. Kalau boleh korek mana bahagian yang terlipat tu dengan putik kapas. Perasan tak sebelum tali pusat tanggal, mesti bayi akan merengek. Sakit rasanya..

cara bersihkan tali pusat bayi

Bayi pula tidak perlu dimandikan untuk mengelakkan luka tali pusat busuk dan bernanah. Korang hanya perlu lap badan bayi dengan air suam. Selepas tali pusat tanggal baru lah di mandikan bayi. Selalunya tali pusat bayi tertanggal paling cepat sekitar 4-5 hari dan paling lama sehingga 2 minggu. Ia berbeza bagi setiap bayi. Pastikan tali pusat bayi tidak tertutup dengan lampin supaya tidak terkena air kencing. Sekiranya dalam masa 2 minggu pusat bayi masih lagi tidak tertanggal, korang kena bawa ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

petua tali pusat cepat tanggal

Jika petua orang tua dulu-dulu lepas pusat bayi di bersihkan dan di tuam perutnya, letak duit 50 sen di pusat dan tutup dengan daun mengkudu untuk mengelakkan pusatnya sakit. Sejauh mana keberkesannya tidak dapat di pastikan tetapi mak Ain buat macam ni dan budak-budak ni serasi. Ada juga kawan-kawan Ain letak minyak gamat kat pusat anak derang ada yang ok ada yang tak ok. Ada tu sampai sebulan tali pusat anaknya masih basah lagi. Mujurlah tidak sampai bernanah. Akhirnya doktor beri krim antibotik dan etanol untuk merawatnya.

Tanda-tanda bahaya pada bayi yang korang perlu perhatikan sekiranya tali pusat masih lagi belum tertanggal ialah perhatikan di kawasan tali pusat itu samada membengkak, bernanah, berbau dan demam yang tinggi. Ini adalah tanda jangkitan. Selamat mencuba!