TIPS MEMBAWA ANAK KECIL MEMBELI-BELAH BAJU RAYA

Assalamualaikum wbt. Alhamdulliah… Hari ini genap sudah 17 hari Ramadhan telah meninggalkan kita. Tinggal 2 minggu sahaja lagi Syawal bakal menjelma. Sementara masih berbaki lagi Ramadhan yang ada ini, seharusnya kita mengejar pahala seberapa banyak yang boleh. Mana tahu ini Ramadhan yang terakhir buat kita…

anak meragam

Ok.. Bila bermula pasti ada pengakhirannya. Sudah tentu habis Ramadhan tibanya Syawal pula. Pastinya persiapan hari raya ibu-bapa untuk anak-anak tidak kurangnya. Dulu semasa bujang dulu, Ain hanya fikirkan baju raya sendiri dan nak penuhkan rak kuih raya emak tetapi sekarang apabila sudah berkeluarga sudah tentu anak-anak yang di utamakan. Pendek kata persiapan anak lebih daripada mak bapak. Semalam Ain sekeluarga berbelanja di Jaya Jusco Melaka. Sementelah balik kampung boleh la singgah sekejap. Lagipun Jaya Jusco Melaka lebih banyak pilihannya. Apabila sampai di tempat jualan pakaian kanak-kanak, orang ramai sangat tetapi tak de lah sempit sangat sampai berlaga punggung nak jalan. Bila dah ramai-ramai tu faham-faham je lah, budak menangis sana-sini. Rimas dan lemas.. Alhamdulillah sepanjang kami membeli-belah persiapan raya, anak-anak jarang buat hal. Nak kata upah gula-gula tu jarang.. Jadi Ain nak share tips serba sedikt yang korang boleh ikut.. mana tau menjadi..

tempat permainan kanak-kanak

  1. Rancang masa bila nak pergi – Seelok-eloknya pergi sebelum puasa lagi. Ini Ain buat tahun lepas. Memang lega. Orang tak ramai, pakaian pun banyak pilihan. Tahun ini tidak sempat jadi kena pergi bulan puasa juga.
  2. Beri bayi/ anak-anak makan/ minum susu dahulu. Bila perut derang kenyang selalunya derang jarang meragam. Bila perut lapar tu meragam dan menjerit macam halilintar.
  3. Tidurkan anak-anak terlebih dahulu. Bayi/anak-anak akan meragam bila tidak cukup tidur.
  4. Sediakan kudap-kudapan untuk anak-anak makan. Membeli-belahkan sesuatu yang memenatkan. Kitapun yang dah dewasa ni bila balik shopping pon boleh terbongkang atas katil inikan budak-budak tu. Bawalah bekal biskut, buah-buahan, cekodok, kek dan apa yang bersesuaian. Air masak jangan lupa. Elakkan bawa air manis sebab apabila mereka minum air manis, secara automatik derang akan jadi hyperaktif. Air maniskan ada gula. Gulakan sumber tenaga. Kang mak bapak yang pengsan nak melayan anak.
  5. Pilih pusat membeli belah yang mempunyai tempat permainan. Ada sesetengah ibu bapa yang mengelak pergi kesitu atas alasan membazir tetapi cuba fikir nak shopping dengan rengekan anak atau nak biarkan dia leka dengan mainan. Pada ketika ini, tenaga dari bapa sangat diperlukan. Macam Ain, Ain pilih dulu mana baju yang berkenan, en. suami bawa anak-anak bermain. Bila dah dapat baju yang berkenan baru lah panggil derang cuba baju tersebut. Kalau ok barulah ambil dan bayar.
  6. Jika nak membeli-belah di tempat yang tiada penghawa dingin, pakaikan anak-anak baju yang sesuai berasaskan kain cotton atau yang boleh menyerap peluh.
  7. Tetapkan berapa masa yang perlu di ambil. Contohnya 2 jam sahaja. Selalunya budak-budak cepat bosan dan paling lama boleh bertahan 2-3 jam sahaja. Lebih dari itu derang akan buat perangai.
  8. Ain akan buat pesanan penaja sebelum sampai tempat shopping. Ain ingatkan anak-anak jangan buat perangai, jangan jerit-jerit, jangan guling-guling, jangan nak minta macam-macam.. Hahahaha… nampak ganas je maknya ni tetapi percayalah buat macam ini lebih berkesan. Walaubagaimanapun Ain tetap belikan seorang satu mainan tanda menghargai usaha derang tidak buat perangai. Selalunya Ain belikan belon je.. heheehe.. Itupun derang happy sangat…

Amacam? Dah berani nak bawa anak-anak jalan shopping raya? Heeehehe… Betabahlah wahai ibu bapa sekalian… Jangan di marahkan anak jika derang meregek di pusat membeli belah cuma mereka tiada cara lain nak beritahu kita yang derang dah penat dan bosan… Peace!!!

Jom baca ni: Tempat permainan yang best!

APA YANG PERLU DI BUAT JIKA BAYI DEMAM PANAS?

Assalamualaikum wbt. Ayah dan ibu… jika anak-anak demam panas mesti tak tidur malam kan? Setiap jam pantau perkembangan suhu badan anak kan? Ain juga pernah mengalami perkara macam ini. Masa itu Jasmine baru 3 bulan. Allah sahaja yang tahu perasaan ini. Jam 4 pagi terpaksa bawa Hospital masuk bahagian Kecemasan sebab suhu badan Jasmine ketika itu dah 39 Celcius. Sampai sahaja di Hospital doktor berikan ubat punggung. Alhamdulillah mudah sahaja panasnya turun. Berdebar juga bila nengok anak di pangkuan tidak bermaya. Tetapi biasalah anak yang pertama masih lagi belum ada pengalaman.

bayi demam

Sejak dari peristiwa itu, Ain banyak mencari info dari emak dan kawan-kawan lain tentang apa yang perlu di buat bila bayi demam panas. Alhamdulillah selepas itu tiada lagi pengalaman yang mendebarkan sebab dah tahu serba sedikit apa yang perlu di buat. Ain nak share ni sebab mana tahu mungkin serba sedikit dapat membantu ibu-bapa yang sedang mengalami perkara yang sama macam Ain dulu.

minyak bawang putih

  • Apabila bayi dah mula demam panas, tuamkan bayi dengan air sejuk. Jangan air sejuk yang macam ais tu ya. Nanti panas cepat turun dan cepat naik. Gunakan air sejuk biasa di batang paip. Tuamkan bayi di bahagian pelipat seperti leher, ketiak, pelipat kaki. Paling mustahak sekali letak tuala basah di kelapa bayi.
  • Jerlumkan kepala bayi dan sapukan keseluruhan badan bayi dengan air asam jawa. Asam jawa yang kita buat masak asam pedas di rumah tu. Buat air asam jawa tu jangan pekat-pekat sangat cukup sekadar cair sahaja. Sapukan di kepala dan keseluruhan badannya. Asam jawa mempunya bahan yang membantu menurunkan panas badan dengan cepat. Masa Ain kecil-kecil dulu mak selalu buat macam ini.
  • Pakaikan bayi baju lobang-lobang. Ain memang sediakan khas baju ini di pakai semasa anak demam. Jangan pakaikan bayi dengan baju tebal kerana haba di dalam badan akan terperangkap di dalam badan. Jika tiada longgarkan baju baju bayi.
  • Buat minyak bawang putih. Bakarkan bawang putih bersama kulitnya. Bakar sehingga kehitaman sedikit. Kemudian tumbuk ia bersama minyak zaitun. Jangan lupa berselawat ketika menumbuk itu sebab sakit semua itu datangnya dari Allah. Daripada dia ia datang kepada Dia ia kembali. Kemudian sapukan minyak tersebut di belakang dan di depan badan. Bawang putih merupakan sumber antibiotik semulajadi yang Allah jadikan.
  • Beri air kelapa. Air kepala yang di campur dengan secubit garam. Orang tua kata air kelapa ni bisa. Jadi nak hilangkan bisanya tu kena tambah sedikit garam. Jangan lupa berselawat keatas nabi. Air kelapa sesuai di beri jika bayi sudah melebihi umur 6 bulan. Bawah 6 bulan masih belum boleh lagi ye. Beri bayi hanya 1 sudu sahaja sekali makan pada waktu tengahari dan sebelah petangnya dalam jam 4-5 petang beri lagi sesudu. Jangan beri banyak-banyak ya nanti kembung bayi nanti sebab kita tidak tahu perut bayi macam mana. Selepas itu air lebihan air kelapa itu boleh di buat mandi. Selalunya Ain buat dekat anak-anak rawatan ini apabila dah makan ubat hospital masih lagi tidak jalan. Orang tua-tua kata kalau demam lama dan panas selalunya demam campak nak keluar. Buat rawatan ini selama 3 hari atau sehingga sebuh. Air kelapa muda juga sumber antibiotik semulajadi.
  • Sediakan ubat punggung. Zaman dulu ubat punggung tiada sebab tu ramai bayi yang kena sawan. Apabila suhu bayi mencecah 39 celcius sebaiknya masukkan ubat punggung dan jarakkan pengambilannya dengan paracetamol sirap sebab fungsi kedua-duanya adalah menurunkan suhu badan.

Sekiranya keadaan berlarutan sehingga 3-4 hari lebih baik di bawa ke Hospital untuk melakukan ujian darah. Walaubagaimanapun ini hanyalah pengalaman Ain sendiri dan ia sesuai dengan anak-anak Ain. Jika korang nak mencuba boleh, tetapi kesannya mungkin berlainan. Selamat mencuba!

TIPS MEMILIH HADIAH UNTUK SUAMI TERCINTA

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini adalah hari lahir kelahiran suami Ain yang ke 3* tahun. Rahsia angka tu… Dan usia beliau semakin kertu. Sebenarnya Ain terlupa hari lahir suami pada hari ini. Hehehe… Nasib baik aplikasi Facebook mengingatkannya. Selalunya tarikh-tarikh ni orang perempuan yang ingat ni dah terbalik kod. Harap beliau memahami isterinya ini.

selamat hari lahir sayang

Bab hadiah ni suami Ain ni tidak berapa hairan sangat. Membazir katanya. Tetapi dek kerana kasih dan cintanya seorang isteri kepada suami (chewah!) Ain ada memberi beberapa hadiah kepada beliau…

Kasut

Kasut ini dia paling suka dan paling lunyai dia pakai. Ain belikan kasut yang standard sikit iaitu Camel. Harga memang mahal tapi puas hati bila suami pergi kemana-mana mesti dia nak pakai kasut itu dan tahan hingga bertahun-tahun.

Bunga dan coklat

Jangan tidak percaya jika orang lelaki juga sukakan kejutan! Ain pernah ambil servis hantar bunga dan coklat di pejabat suami. Terkesima sungguh dia.. hehe.. Balik rumah terus senyum-senyum dan siap cakap…

Lain kali jangan buat ya… abang ingatkan Megan Fox yang bagi bunga dan Coklat kat abang tadi.. Kecoh satu opis..

Adoii ai.. suami ku ini.. hahaha..

Baju custom-made

Ain ada buat baju yang sama satu keluarga.. ala-ala family day tu. Nampak dia gembira bila pakai baju tu sama-sama dengan anak-anak dan isterinya ni. Kira dia suka la tu kot.. hahaha.. pepandai je ko ni Ain buat andaian sendiri.

Makanan tambahan

Disebabkan pertambahan usia yang semakin kertu, Ain ada belikan suami makanan tambahan yang sesuai dengan usianya. Orang lelaki ni kalau bab makanan tambahan memang mengelak tetapi bila di suapkan memang laju je menelan. Bukannya apa dah tua nanti masing-masing nak sihatkan. Jadi kena ada persediaan awal.

 

ucapan hari lahir untuk suami

 

 

Dompet/Purse

Ada petua cakap kalau nak pakai dompet kena sampai lunyai supaya rezeki tu senang je masuk. Tetapi Ain tak sampai hati nak biarkan suami pakai dompet nan hado tu. Dan dompet merupakan hadiah pertama Ain kepada suami masa cintan-cintun dulu.. Bila buka dompet mesti teringat isterinya tu… Hahaha.. agak mendalam tahap psikologinya ni.. hehe

Ok dah cukup tak cadangan ni? Rasanya korang boleh la ambil idea ni untuk suami tersayang… Nak bagi hadiah yang suami paling suka tak? Nak tahu?

Tolak ansur, pandai mengambil hati suami, jaga maruah suami, hormati keluarga suami dan jaga anak-anak suami itu hadiah yang paling berharga…

Peace yoo! Semoga kita menjadi isteri yang di sayangi suami dan di angkat marbat menjadi isteri yang solehah.. Amin ya rabbalalamin…

7 TIPS KESELAMATAN KANAK-KANAK SEMASA DI DAPUR

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini seperti kebiasaanya Ain akan memasak di rumah. Balik kerja mesti singsing lengan nak bersilat di dapur. Biasanya Ain masak yang mudah, sempoi dan sedap di makan. Bila hari minggu baru masak hover sikit.

Ketika sedang bertungkus lumus menyediakan persiapan masakan hari ini, Jasmine secara tiba-tiba cakap:

Ibu, Kak Min nak masak…

Sebenarnya Ain rasa agak terganggu juga sebab nak cepatkan. Tapi bila fikir balik masa inilah nak memperkenalkan serba sedikit tentang sayur, bawang dan ikan serta nak create bonding dengan anak. Teruja habis Jasmine bila dapat siang sayur Kailan.

Ibu, cepat la masak….

Anak ibu ni memang betul-betul tak sabar nak masak. “Sebelum masak kena kopek bawang dulu tau untuk perencah baru sedap”. Haaa terkulat-kulat Jasmine bila nengok bawang. Hehehe..

Sebenarnya Ain takut juga nak bawa Jasmine masuk dapur. Ye la budak-budakkan teruja dan tanpa di duga. Atas sebab itu Ain mengambil langkah keselamatan awal untuk mengelakkan sesuatu yang tidak terjangka terjadi. Antaranya:

  • Pisau di letakkan di tempat yang tinggi dan tidak terjangkau oleh tangan anak. Bila Jasmine nak pegang pisau, Ain cakap “Pisau bahaya kalau pegang tidak betul.. Boleh berdarah tangan”. Jasmine boleh terima..
  • Ain pastikan lantai dapur tidak licin atau percikan minyak yang bertaburan.
  • Jauhkan anak dari dapur yang panas. Bab ni memang Jasmine mula-mula tak nak dengar tapi bila dia nengok minyak ikan goreng meletop, terus dia takut. Alahai anak..
  • Jauhkan dia dari masakan panas. Apabila masakan panas telah siap letakkannya di tempat tinggi.
  • Simpan mancis atau penunu api di tempat yang selamat
  • Bila dah siap masak, kemas dan semak balik tempat yang betul perkakasan memasak di tempat yang betul

Ini tips yang Ain buat. Kalau ibu-bapa lain ada tips yang best boleh share kat sini. Dapur tempat yang seronok tetapi boleh jadi tempat yang sangat membahayakan… Jadi kena hati-hati. Malang tidak berbau…

CARA AJAR ANAK SUPAYA TIDAK MEMAKAI PAMPERS YANG TERBUKTI BERJAYA DAN MESRA

Assalamualaikum w.b.t. Ain percaya mendidik anak tidak memakai lampin pada permulaannya memang agak sukar. Banyak aksi-aksi tragedi yang mengerikan ibu bapa berlaku kerana tidak sempat sampai ke tandas. Rasa macam satu rumah penuh air kencing.

cara ajar anak cerai pampers

 

 

Sekarang ini Ain tengah ajar Zafri ceraikan lampin di rumah. Di taska ada juga mereka ajar juga Zafri. Buat permulaan memang memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Teringat insiden Zafri terkucil sikit nak kencing. Dia sanggup tahan air kencing yang selebihnya daripada keluar. Huuu… kesian….

Kakaknya Jasmine dulu pun alami insiden yang sama tetapi beliau berjaya cerai lampin dengan jayanya. Sekarang ini malam pun dah tidak perlu pakai pampers. Antara perkara-perkara yang biasa Ain buat untuk ajar mereka cerai lampin ialah:

  • Tanya anak setengah jam sekali samada nak ke tandas atau tidak. Selalunya kanak-kanak yang baru belajar cerai pampers ni tidak pandai nak kawal kencing. Jadi penting pertanyaan setengah jam sekali untuk mengelakkan kebocoran.
  • Belikan seluar dalam yang comel dan cantik. Saya belikan Zafri seluar dalam Ben10. Teruja habis dia! Dah macam orang besar anak ibu ni…
  • Puji anak! Puji dia sampai langit dan buat rasa dia dihargai. Bukan senang tau nak tahan kencing. Bila anak rasa gembira mereka rasa tidak tertekan dan suka apa yang dilakukan.
  • Kalau nak berjalan tu sebelum keluar rumah kencing dulu. Nanti tak pasal-pasal dalam kereta nak kencing. Menggagau wei nak cari tandas kalau lalu tengah hutan.
  • Bila pergi shoping complex tu setiap kali lalu depan tandas, tanya dia “Anak ibu nak kencing tak?”
  • Minta anak kencing dulu sebelum tidur. Kang tak pasal-pasal berenang dalam lautan di tengah malam.
  • Belikan anak mangkuk potty training yang comel-comel.
  • Pastikan bilik air bersih. Budak-budak ni geli dengan bilik air yang kotor. Kuman!

Ayah dan ibu sekalian…. yakinlah dengan anak korang. Berikan mereka ransangan yang baik. Setiap anak di lahirkan potensi yang hebat! Good luck!!!