KECUR AIR LIUR BILA TERPANDANG JERUK MADU

Assalamualaikum wbt. Ain adalah seorang peminat jeruk. Tidak kira lah Jeruk Madu Pak Ali atau lain-lain jenama. Bila ternampak jeruk je mesti nak borong banyak-banyak. Namun begitu kegemaran memakan jeruk terhenti sejak mengandung. Rasa seperti separuh jiwa ku pergi lah.

Ain teringat dulu-dulu sewaktu kecil, arwah nenek selalu sangat buat jeruk mangga. Dia buat satu bekas botol kaca besar! Asal pergi dapur je mesti singgah ambil jeruk dulu. Tapi biasalah jeruk orang kampung. Mana ada letak pewarna dan pengawet semua ini. Makan pun ikut sedap. Boleh di katakan tahap kesedapan dan kegemaran Ain makan jeruk tu sampai kena gastrik la. Ye lah.. jerukkan letak cuka.

bahaya jeruk

Setelah di sahkan mengandung, Ain terpaksa berhenti memakan jeruk demi bayi di dalam kandungan. Jeruk tidak bagus untuk ibu mengandung kerana ia mengandungi bahan pengawet, pewarna dan kandungan gula yang tinggi. Silap haribulan boleh kena kencing manis dan darah tinggi. Tambahan pula buah-buahan itu telah menjadi jeruk. Semua khasiatnya telah hilang. Ibarat nya kita memakan hampas la.

Selain itu, kandungan pengawet di dalam jeruk itu sendiri mempunyai asid benzoik yang tinggi supaya kekal tahan lama boleh menyebabkan kerosakkan buah pinggang dan hati. Bagi sesetengah jeruk yang di jual di pasaran, ia di letakkan formalin

Dalam Islam juga menegah kita memakan makanan masam kerana ia akan mengecutkan otak dan menyebabkan pelupa. Lagipun anak di dalam kandungan memerlukan makanan yang sihat untuk membesar. Jadi kita perlu makan-makanan yang sihat untuk tumbesaran mereka.

Korang perasan tak setiap kali makan jeruk gigi akan rasa ngilu? Ini kerana bahan pengawet di dalam jeruk tersebut sedang menghakis gigi yang menyebabkan gigi reput dan lapisan usus semakin nipis. Ain faham.. untuk mengelakkan rasa mual ketika mengandung, kebanyakkan kita mengambil jeruk untuk mengurangkan rasa loya tekak. Namun kita perlu memikirkan kesan sampingan kepada zuriat yang di kandung. Apa yang Ain buat untuk melegakan rasa mual mengandung itu ialah dengan menggantikan dengan epal hijau atau mangga muda. Itu pun tiada lah banyak sangat. Sekadar menghilangkan rasa loya ketika mengandung.

AYAM PANGGANG MEMANG ENAK TETAPI AWAS!

Assalamualaikum wbt. Siapa kat sini suka makan ayam panggang angkat kening! Ain salah seorang penggemar ayam panggang. Sedap di makan bersama sos cili dan bersama keluarga. Memang dah menjadi acara wajib Ain sekeluarga balik kampung je mesti buat barbeque atau bahasa mudahnya ‘bakar-bakar’. Ayam panggang kalau di makan panas-panas memang sedap.

makanan yang perlu dielakkan

Namun begitu terdapat unsur-unsur merbahaya yang berselindung di sebalik kesedapan ayam panggang tersebut. Tahukah korang makanan jenis panggang (berkerak hitam) adalah tinggi karsinogen? Apakah karsinogen? Karsinogen ialah salah satu bahan yang mengaktifkan sel kanser atau barah di dalam badan dan ia tidak bagus samada untuk wanita hamil atau orang yang tidak mengandung. Karsinogen juga di temui di dalam rokok. Katakanlah suami atau ahli keluarga kita tidak merokok di depan kita, tetapi kita gemar makan ayam panggang dan sate kesannya tetap sama dengan menghidu asap rokok. Dasyatkan?

ibu mengandung merokok

Walaubagaimanapun tidak lah sampai tidak boleh makan langsung. Boleh tetapi pengambilan makanan seperti ini tidak boleh selalu. Ia perlu bersifat sekali sekala. Namun begitu bagi melemahkan kesan karsinogen tersebut, korang boleh mengambil makanan yang anti-karsinogen seperti timun dan bawang merah untuk meneutralkan semula karbon tersebut. Sebab itu jika kita beli sate mesti ada bawang dan timun kan? Ini lah tujuannya.

Ain teringat juga semasa mengandungkan anak yang kedua, selalu sangat mengidam sate kajang Hj. Samuri tu. Setiap kali balik dari kampung mesti singgah kawasan rehat dan rawat (RnR) Dengkil arah utara bungkus sate kajang Hj. Samuri. Kuahnya sedap betul. Dan yang paling tak best timun dan bawang la. Tapi lepas Ain tahu tentang ini nampak kenalah ambil bawang buat ulam… (menangis-nangis makan bawang ni)..