PERUT DAH SAKIT TETAPI SERIAUNYA NAK KE TANDAS!

Assalamualaikum wbt. Petang-petang di bulan Ramadhan ini, sambil mencari resepi di internet secara tiba-tiba Ain teringat kenangan semasa berpantang anak yang pertama dahulu. Setiap kali nak pergi ke tandas mesti rasa gerun dan menakutkan. Bukan sebab ada hantu kay! Rasanya kebanyakkan ibu-ibu lepas melahirkan anak akan merasa perkara ini iaitu sembelit. Kalau tak duduk sejam dalam bilik air memang tidak sah…

 makanan hilangkan sembelit
Kenapa ya ibu dalam pantang selalu kena sembelit? Sebab selalunya semasa berpantang kebanyakkan ibu menyukat pengambilan air. Tambahan pula bayi menyusu badan. Jadi badan kekurangan air untuk melembutkan najis disamping kesan daripada otot yang lemah di bahagian pelvis kesan daripada mengandung. Nak buang air besar pun perlu gunakan otot tau. Sebab otot yang akan menggesa najis untuk keluar. Sekarang baru kita perasankan walaupun nampak kecil, hanya tidak boleh buang air besar ia menyebabkan bermacam-macam masalah. Jadi bagi mengatasi masalah korang, Ain nak share tips mengelak sembelit semasa berpantang. Tips ini Ain buat masa bersalinkan anak yang kedua. Alhamdulillah… Kena sembelit tu tidak lah teruk sangat sampai nak menangis.
 berpantang
  • Makan buah-buahan yang berserat tinggi seperti buah oren, epal dan prune. Buah-buahan ini membantu melembutkan najis. Walaubagaimanapun jika korang menyusukan bayi, pastikan perut bayi sesuai dengan buah oren sebab ada sesetengah bayi perutnya tidak tahan dengannya. Silap haribulan si bayi pula yang terberak-berak.
  • Oat juga sumber serat yang tinggi. Korang boleh ambil 5-8 sudu di pagi hari di campur bersama susu panas atau minuman coklat.
  • Minum susu. Susu merupakan sumber kalsium. Tahukah korang kasium membantu melegakan otot? Bayangkan semasa proses mengandung dan bersalin, otot di bahagian pelvis sangatlah terbeban dan berkerja keras? Bila ada kalsium ia membantu memperbaiki otot. Akan tetapi ada sesetengah orang langsung tidak boleh minum susu sampai rasa nak muntah. Pilihannya korang boleh mengambil pil kalsium. Pil kalsium itu perlulah ada gabungan Kalsium dan Magnesium. Kalsium dan Magnesium kena ada sama sebab jika hanya ada kalsium tetapi tiada Magnesium ianya sia-sia sebab kalsium tidak dapat di serap dengan baik oleh badan.
  • Makan makanan yang berkuah dan bersup seperti sup sayur sawi, sup lobak putih, sup ikan dan kuah singgang. Makanan-makan ini selain melegakan sembelit ia juga memperbanyakkan susu badan.
  • Tips yang last nampak macam kelakar tetapi boleh di aplikasikan. Hehehe… Cuba korang hias bilik air cantik-cantik ditambah pula bau-bau wangian yang wangi. Kalau bilik air tak best najis pun malas nak keluar. Jangan stress k!
Selamat mencuba!

CARA URUSKAN URI DENGAN BETUL

Assalamualaikum wbt. Uri adalah plasenta yang membekalkan makanan, oksigen dan menyingkirkan karbon monoksida dan sisa perkumuhan bayi di dalam rahim. Dalam masayarat Melayu Uri di sebut sebagai kawan bayi di dalam rahim. Namun begitu terdapat pelbagai petua yang di lakukan bersama dengan uri ini. Kalau nak anak pandai memasak, kena letak cili, gula, garam semasa menanam uri tersebut. Jika nak anak pandai belajar dan berjaya dalam kehidupan, kena letak pensil, kertas, buku dan lain-lain lagi. Sejujurnya ini adalah amalan khurafat semata-mata.

CARA PENGURUSAN URI

Ain agak kelakar juga bila pertama kali di suruh buat begitu. Di suruh tanam uri di depan masjid supaya nanti anak dah besar suka pergi masjid. Rasa nak gelak gulung-guling pun ada sebab masjid dan berjalan tar. Celah mana pula nak korek tu. Hehehe. Akhirnya tanam di depan rumah sahaja di kampung. Jadi macam mana cara sebenarnya menguruskan uri ni? Meh sini Ain beritahu caranya…

  1. Basuh uri dengang lumuran asam keping, asam jawa dan asam limau. Ia bertujuan untuk menghilangkan bau hanyir dan busuk bagi mengelakkan haiwan menggali tanaman uri tadi. Bersihkan darah yang berada di sekeliling uri. Sambil-sambil basuh tu boleh la berselawat ke atas nabi.
  2. Sediakan kain empat segi (ukuran sehelai tudung bawal) dan bentangkan di atas lantai. Letakkan uri yang telah di cuci tadi di atas kain.
  3. Letakkan sekali lada hitam, garam dan paku bersama uri. Ia bertujuan untuk mengelakkan bau uri di kesan oleh haiwan liar. Namun begitu jika tidak mahu meletakkan pun tidak menjadi masalah.
  4. Ikat kain tersebut tetapi tidak perlu terlalu ketat. Masukkan bungkusan uri itu ke dalam tembikar tanah liat.
  5. Gali tanah yang memuatkan ruang tembikar tersebut dan kedalamannya lebih kurang sehasta. Ini bagi mengelakkan haiwan liar menjumpai uri tadi.

Dah siap! Alhamdulillah…

Tidak susah sebenarnya nak menguruskan uri ni. Tambahan pula zaman sekarang ni banyak terjual set pegurusan uri di pasaran, korang boleh juga beli (kalau tak rasa membazir.. hahaha). Sebaik-baiknya suami/ayahnya yang basuhkan uri tetapi kalau ayahnya pengsan nengok darah, lebih baik ia diuruskan orang lain.

LUKA BERSALIN CANTIK DENGAN BUAH OREN!

Assalamualaikum wbt. Sebut je buah oren mesti teringat kalau buat jus oren masa musim panas ni memang mengiurkan. Di samping sedap di minum ketika panas ia juga sangat baik untuk mempercepatkan luka sembuh. Tidak kira lah luka bersalin pembedahan atau bersalin normal. Buah oren sangat di galakkan dia ambil semasa berpantang kerana ia mempunyai kandungan tinggi Vitamin C.

Apakah Vitamin C? Vitamin C ialah asid ascorbic nutrien yang larut air. Di dalam tubuh ia berperanan sebagai bahan antioksida membantu melindungi sel-sel rosak daripada radikal bebas. Radikal bebas di perolehi daripada keadaan persekitaran yang tercemar, pengambilan makanan yang menggunakan racun serangga sintetik, asap rokok dan cahaya matahari. Selain itu, ia juga meransang mengeluarkan kolagen secara semulajadi yang menjadikan kulit sentiasa anjal cantik.

bentan

Jadi apakah kaitannya luka bersalin dengan Vitamin C? Selain mempercepatkan luka bersalin pulih ia juga boleh meningkatkan antibodi korang. Apabila antibodi kurang penyakit dan luka senang terkena jangkitan. Antara sakit yang kerap di alami semasa berpantang ialah demam dan selsema. Demam dan selsema semasa berpantang memang sangat perlu dielakkan kerana ia akan membahaya diri. Demam semasa berpantang tandanya berlaku jangkitan samada di kawasan luar luka atau dalaman luka.

Demam ketika berpantang di panggil bentan. Tanda korang bentan ialah rasa sejuk hingga mengigil, badan berbisa-bisa dan lemah. Cara atasi bentan ini dengan menyelimutkan badan dengan selimut tebal tetapi jika terdapat tanda jangkitan seperti kemaluan berbau, luka berair dan bernanah korang perlu pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan selanjutnya.

makanan semasa berpantang

Namun begitu ada sesetengah bayi yang menyusu badan tidak tahan dengan buah oren dan bayi akan kembung atau colic jika ibu memakannya. Penyelesaiannya, korang boleh mencuba buah-buahan dan sayur-sayuran yang mempunyai kandungan Vitamin C yang tinggi juga seperti buah kiwi, Strawberi, kentang, anggur hitam, tomato, cili hijau dan pelbagai lagi.

PENGERING RAMBUT PULIHKAN LUKA BERSALIN?

Assalamualaikum wbt. Macam pelikkan bila pengering rambut boleh pulihkan luka bersalin? Biar betik. Bukannya ada kajian perubatan pun. Hehehe.. Ini sebenarnya ramai orang tak tahu. Bila sebut je nak cepat luka bersalin pulih mesti kena makan ikan haruan berkilo-kilo. Ain dulu pun masa bersalin anak yang pertama makan dan minum pati haruan berbotol-botol. Nak baik cepatkan?

Tetapi secara tiba-terdetik di dalam hati kenapa tidak gunakan pengering rambut untuk cepatkan luka sembuh. Untuk pengetahuan korang Ain bersalin secara pembedahan. Jadi penjagaan luka tu agak rumit sedikit. Segalanya bermula apabila tempat luka bersalin tu mula berair dan rasa gatal. Tambahan pula orang dalam pantang kena berpeluh untuk keluarkan toksin dan angin meroyan dari badan. Jadi di tempat luka itu tidak terkecuali.

luka bersalin pembedahan

Gambar hiasan

 

Apabila dah tak tahan gatal di tempat luka tu Ain ambil krim antibakteria di Klinik Ibu dan Anak berdekatan untuk di sapu di tempat luka. Setiap kali selepas mandi mesti keringkan luka dengan pengering rambut supaya luka itu tidak berair. Alhamdulillah selepas 2 hari buat teknik menggunakan pengering rambut luka dah tak berair dan kurang kegatalannya.

Begitu juga semasa bersalinkan anak yang kedua. Memang cepat sembuh dan luka pembedahan tampak cantik. Bahaya tau kalau tempat pembedahan berair. Ini kerana ia akan menyebabkan jangkitan kuman dan seterusnya membahayakan kesihatan ibu. Jangkitan kuman ini akan menyebabkan bentan, demam dan seterusnya membawa maut.

Haaa… lepas ni korang boleh korek pengering rambut lama-lama dan cuba teknik ni. Selamat mencuba!