SCAN ULTRASOUND DI AWAL KEHAMILAN

Sebenarnyakan perkara pertama yang paling Ain teruja bila di sahkan mengandung ialah scan bayi di dalam perut. Yeay! Nak skodeng dia tengah buat apa. Kalau boleh nak scan 4D. Amboii…  Tengah tidur ke, tengah melompat-lompat ke, tengah bersenam angkat dumbell ke… hehehe… macam-macam angan-angan mak budak seorang ni.

Usia kandungan yang paling sesuai untuk buat scan atau ujian ultrasound ialah seawal 6 minggu. Masa itu dah boleh nampak jantung bayi yang berdengup dan kantung.. Ada sesetengah scan boleh boleh dengar dengupan jantung lagi.

Kawan saya bila pertama kali dengar bunyi dengupan jantung bayi terus menangis. Terharu sangat.. Dia memang nak sangat anak. Salah satu tips Ain pernah baca nak nampak bayi ketika scan ialah sebelum scan tu minum air. Kalau agak-agak nak terkencing tu sila lah tahan dulu ye sebab bila air banyak, imej kantung dan bayi lebih jelas.

Jika membuat pemeriksaan seawal 6 minggu, embrio hanya sebesar duit 5 sen dan jantungnya sebesar biji popi sahaja. Ini adalah contoh gambar ultrasound embrio berusia 6 minggu:

ultrasound 6 minggu

Selalunya berdasarkan pengalaman Ain dan rakan-rakan mengandung seangkatan, lepas je buat scan ultrasound mesti secara tiba-tiba mabuk mengandung datang. Suratan atau kebetulan? Ada orang cakap mengada-gada. Sebelum tahu mengandung ok je tapi lepas mengandung terus mabuk. Misteri sungguh….

Sebenarnya pada waktu ini hormon kehamilan sedang di keluarkan dengan pesatnya oleh plasenta untuk menguatkan penempelan embrio pada rahim. Bila dah masuk ke trimester kedua baru pulih seperti sediakala. Sebab itu semakin kuat mabuk seseorang maka semakin kuat rahimnya. Tetapi perlu diingatkan jika korang mabuk teruk digalakkan minum air putih banyak-banyak supaya dapat mengurangkan tahap kepekatan hormon kehamilan. Bila hormon kehamilan semakin pekat, mabuk morning sickness semakin teruk. Lagi merbahaya. Sebab tu ada ibu mengandung terpaksa dimasukkan ke dalam hospital untuk di masukkan air ke dalam badan.

Pemeriksaan ultrasound awal penting kerana doktor boleh kesan dimana kedudukan embrio yang sebenar bagi mengelakkan mengandung luar rahim dan supaya dapat membuat rawatan awal.

SALAM MAULIDUR RASUL 2015

Hari ini Ain menyertai Program Maulidur Rasul Peringkat Negeri Selangor di Stadium Malawati, Shah Alam. Berarak bermula di Stadium Mini dan berakhir di Stadium Malawati. Dah lama sebenarnya tak join aktiviti macam ini di sebabkan beranak kecil. Sekarang ni anak-anak dah besar sikit boleh lah mak dia mengebang sikit.

maulidur rasul 2015

Bergambar terlebih dahulu sebelum berarak

 

Perarakan bermula jam 9.00 pagi tapi kami kena tunggu semua sampai termasuk Y.A.B Dato’ Azmin Ali. Longgar lutut juga lah tunggu. Ye lah dari jam 7.00 pagi kena standby. Disamping itu, terdapat juga pertandingan kontingen mana yang terbaik. Pemilihan pemenang berdasarkan keseragaman pakaian, cukup kedatangan dan sepanduk yang menarik.

maulid nabi 2015

Kakak-kacak cantik tengah posing

Kontigen saya semuanya terdiri daripada kakak-kakak cantik so jalan berarak pun ala-ala lemah gemalai gitu. Jauh tau! 1.8 km ye… sampai melecet kaki kakak cantik ni. Hehe..

Sebaik sahaja sampai di dalam stadium Malawati, kitaorang duduk di tempat yang di sediakan. Macam syurga bila dapat duduk tau. Sepanjang program tersebut kami di hidangkan dengan persembahan nasyid, sketsa dan tazkirah ringkas dari Sheikh Habib Ali Zainal Abidin tentang kesederhanaan di dalam Islam.

maulidur Rasul

Sebenarnyakan Ain minat sangat pada Sheikh Habib Ali Zainal Abidin tau. Masa mengandungkan Zafri memang hari-hari nak dengar suara dia berceramah. Kalau tak dapat dengar sehari macam ada yang tak kena je. Pastu teringin sangat nak tahnik Zafri dengan beliau tetapi apakan daya rezeki tu Allah lambatkan. Mungkin anak yang ketiga insyallah…

Bila nampak beliau diatas pentas memang pandang tak mengerlip . Doa saya semoga anak-anak kita menjadi anak yang soleh seperti beliau. Ameen.. Pendek kata Ain enjoy sangat sertai program macam ini. Kalau tahun depan ada lagi Ain nak sertai.. Insyallah..

TANDA KEHAMILAN YANG AKU ALAMI SEBELUM DI SAHKAN HAMIL

Sebelum Ain dapat tahu yang Ain sedang mengandung, terdapat tanda-tanda kehamilan yang Ain tidak perasan. Bila duduk seorang diri tu yang teringat. Ain dulu masa zaman masih berdua dengan suami kami memang suka sangat pergi ke kebun. Kononnya nak bersenam di kebun. Bab makan memang pantang… pantang nampak.. hehe..

makanan yang tidak boleh di ambil oleh wanita hamil

Ain teringat masa tu suami mengidam sangat nak minum air aiskrim soda bergas. Jadi dia pon beli sambil pelawa Ain. Bini dia ni duduk di sebelah sambil terkebil-kebil macam kucing minta ikan takkan dia tak bagi kannnn.. Ain minum lah dengan bahagianya tapi tak banyak sangat sebab tak tahan dengan gas.

Lepas je ain minum aiskrim soda bergas tu terus perut rasa cramp atau kejang teramat. Tapi buat selamba je lah sebab masa tu dah nak period. So dengan tanpa memikirkan apa-apa Ain pon menjalani kehidupan seperti biasa. Satu hari tu nengok perut macam dah naik sikit jadi dengan bahagianya Ain pon pakai korset Premium Beautiful untuk hilangkan perut buncit.

Korset tu sebenar pakai masa anak dara nak kahwin masa tu.. Hehe.. Nasib baik tak jadi apa-apa. Apa yang Ain perasan tiap kali Ain mengandung mesti suami yang mengidam dulu. Masa anak yang pertama dia mengidam nak minum ais krim soda. Masa anak yang kedua pula dia mengidam nak makan putu mayam mamak. Jadi tiap kali suami mengidam kitaorang suspen je.. hehe

Kalau diri Ain pula, Ain beria-ria nak makan lepat pisang buat sendiri. Tak nak beli. Gigih! Walhal itulah pertama kali Ain buat lepat pisang seumur hidup. Nasib baik lepat menjadi tapi telefon sentiasa ada kat tepi la sebab nak hubungi emak..

Dari segi perasaan cepat marah dan sensetif tu memang ada. Yelah orang nak datang period memang la cepat marah. Ada je suami buat salah mesti kena marah tapi Ain cepat-cepat beristighfar sebab tahu bila kita marah lagi syaitan suka.

Bila teringat cerita-cerita lama ni menyebabkan Ain rindu sangat nak anak yang ketiga. Mengandung dan melahirkan adalah memori yang paling indah bagi setiap wanita!