MENGIDAM KENWOOD MIXER DI LAZADA.COM.MY

Assalamualaikum w.b.t. Sebenarnya Ain suka memasak. Sebelum kahwin dulu tak de rajin bebenau nak masak.. Ye lah nak masak pun tak canggih sangat tetapi bila dah kahwin ni semangatnya lain macam sikit. Bahagia bila melihat orang yang tersayang makan apa yang kita masak dan perut membesar bagai johan. Perut tu boleh buat bantal tau.. jimat!

kek buah

Suami Ain akan jadi tester terhormat untuk merasa masakkan isterinya. Kaedah pengukurannya ialah bintang!

Abang, berapa bintang kek buah ni?

Selalunya suami Ain kedekut nak bagi bintang. Ain selalu dapat 4.5 bintang. Bila tanya kenapa tak sampai 5 bintang, dia jawab kalau dah sampai 5 bintang tu dah sampai tahap makanan di dalam syurga. Adoi.. laki den ni… macam lah pernah sampai syurga.. hahaha..

Jadi bagi merealisasikan impian untuk menjadi isteri yang pandai memasak tidak kira lauk pauk atau pastri, maka Ain telah telah melancarkan strategi kenyitan mata. Nak tau strategi kenyitan mata tu apa? Korang gi buka lazada.com.my sambil-sambil tu cakaplah kat suami…

Abang, ayang ingat nak buat kek buah yang super sedap la.. mixer lama tu kalau putar laju sikit dia cepat hangit dan semput.. Jadi susah sikit nak buat kek.. kalau ada mixer baru tak de lah penat sangat ayang nak mengadun…

Pastu kenyit mata dengan senyuman semanis madu. Kadar kejayaan menggunakan teknik ini selalunya tinggi. Kaum isteri boleh cuba ni ya.. Hehehe..

Memandangkan Lazada ada membuat promosi tahun baru yang super murah ni maka suami sejuk hati sikit nengok potongan harganya. Alhamdulillah raya nanti boleh la mengadun kek dan kuih raya nak bagi pada mentua dan saudara mara. Mentua Ain suka makan kek buah yang Ain buat sampai request lagi. Insyallah tahun ini ada rezeki la beliau nak merasa lagi.

Jadi para isteri boleh la melancarkan strategi kenyitan mata ini ya. Promosi tahun baru ini sedang berlansung sekarang. Korang boleh klik link gambar Kenwood Mixer kat bawah tu ye untuk lain-lain pembelian peralatan perkakasan rumah. Memang murah dari harga di kedai!

promosi lazada

Jom shopping!

 

 

RESEPI ASAM PEDAS MELAKA SEDAP YANG BUATKAN MENTUA SAYANG KETAT-KETAT

Assalamualaikum w.b.t. Seperti sedia maklum, asam pedas adalah makanan rasmi negeri Melaka. Kalau pergi ke Melaka tanpa merasa asam pedas memang boleh mengigau malam-malam. Anak dara sebelum kahwin mesti pandai masak asam pedas. Kalau tak tahu kena belajar dengan mentua. Asam pedas juga makan kegemaran Ain. Hehehe… Tambahan pula tengah hot drama Asam Pedas untuk Dia di televisyen sekarang ni.

Bagi mempermudahkan korang nampak pandai masak asam pedas depan mentua, Ain nak kongsikan resepi asam pedas sedap ini. Tips korang nak di sayangi oleh mertua ialah pandai memasak.

asam pedas melaka

Bahan-bahan

  • 1 cm halia – dikisar
  • 1 cm kunyit- dikisar
  • Bawang putih – dikisar
  • Bawang merah- dikisar
  • Halba – 1 sudu
  • Air putih
  • Cili kering yang telah di kisar
  • Ikan parang paling sedap.. tapi kalau nak letak ikan lain boleh je
  • Air asam jawa/ asam keping 2 keping
  • Daun kesum 10 helai
  • 1 batang bunga kantan

Cara-caranya:

  • Panaskan minyak masak di dalam periuk
  • Tumiskan bahan-bahan yang telah di tumbuk hingga kekuning-kuningan
  • Masukkan pes cili kering yang telah dikisar dan garingkan
  • Masukkan air asam jawa/ asam keping
  • Masukkan air putih dan ikan
  • Kemudian masukkan daun kesum dan bunga kantan
  • Apabila mendidih masukkan tomato, tunggu sekejap dan tutup api dapur
  • Tadaaaa!!! Dah siap…

Petua: Pastikan masa korang tengah masak, masak dengan kasih sayang. Kalau boleh masa masak tu nyanyi lagu dondang sayang.. mesti lagi sedap… hehee

KENDURI KAHWIN ORANG MELAKA MEMANG HAPPENING!

Assalamualaikum w.b.t. Jika korang mengikuti blog ini kebanyakkan entry Ain memang banyak tentang Melaka. Dah memang orang Melaka jadi haruslah cerita tentang Melaka secara berlebihan… hahaa.. Walaupun menetap di Selangor, Melaka tetap di hatiku (mohon jangan terasa).

sanggul lintang melaka

Hari ini Ain nak cerita tentang majlis kahwin orang Melaka. Sebenarnya cara perkahwinan orang Melaka ini ada macam-macam perkara. Antaranya:

Berandam (Mengandam)

Mak andam datang kerumah seawal 2 hari sebelum majlis berlangsung dengan tujuan untuk menaikkan seri pengantin. Mak andam akan memotong sedikit rambut di dahi dan dimasukkan ke dalam buah kelapa yang ditebuk bersama beras, sirih kapur dan lain-lain lagi (tak ingat lak). Pantang larang selepas mengandam ini ialah tidak boleh melihat cermin sebelum hari majlis langsung. Biasanya mak andam ‘orang lama’ akan melakukan upacara ini. Mak andam sekarang kebanyakkannya tidak mengamalkannya. Ain tahu pun sebab mak saudara suami memang tukang andam purbakala dulu.

Malam Berinai Kecil

Masa ini pengantin lelaki dan pengantin perempuan berinai bersama. Yang membezakan pengantin lelaki berinai di serambi, pengantin perempuan berinai di tengah rumah diatas pelamin.

Marhaban

Marhaban atau khatam al-Quran di adakan sebelum majlis pernikahan untuk memberkati pasangan mempelai di samping mendoakan mereka bahagia hingga akhir hayat.

Majlis Nikah

Biasanya majlis pernikahan di lakukan di sebelah malam atau lepas asar mengikut kesesuaian masa dan pihak pengantin. Mas kahwin negeri Melaka ketika ini RM 80.00. Jadi kena siap-siap standby duit. Selalunya pihak pengantin akan hias cantik-cantik di bahagian hantaran. Nak bagitau tips ni, kalau korang bagi mas kahwin dalam bentuk emas kan, WAJIB ada resit beli emas tu ye sebab nak tunjuk kat tok kadi dan ketua kampung. Takut sebarang penipuan berlaku. Jangan seram sudah!

Mandi berhias

Masa Ain kecil-kecil dulu selalu nampak pengantin yang nak kahwin mandi bersama di serambi atau pelantar (opkos pakai baju la) mengadap keluar pintu rumah. Zaman sekarang ni dah macam tak ada.

Malam berinai besar

Selepas tamat majlis pernikahan, pengantin akan salin pakaian untuk bersanding kecil. Selalunya masa bersanding malam ini pengantin akan mengenakan persalinan baba nyonya dengan sanggul lintang. Ain pernah pakai. Berat 3.5 kg ok! Pening kepalaku. Sanggul lintang original tau.. Permintaan orang tua tunai kan aje.. Macam biasa kaum keluarga dan orang rewang menepung tawar. Masa ini hidangan makanan pula yang simple aje seperti mee sup, mee kari bubur kacang dan kuih muih. Yang paling best ada bunga api. Orang Melaka kahwin kalau tak ada bunga api memang tak sah.. haha.. budak-budak paling suka.

Hari Langsung (Keje kahwin)

Pada hari ini jamuan diadakah secara besar-besaran. Pengantin lelaki akan berarak ke rumah pengantin perempuan diiringi paluan kompang dan rebana bersama kaum keluarga. Silat akan di persembahkan di hadapan pengantin dan di tepung tawar. Orang zaman dulu tepung tawar pakai beraskan? Orang sekarang dah tukar ke bunga rampai dan air mawar. Ok la tu. Wangi sikit pengantin.. hehe

Suap-suap

Waris akan menyediakan pulut kuning berserta telur merah untuk pengantin lelaki menyuap isteri begitu juga sebaliknya.

Makan damai (Makan beradap)

Makan bersama ahli keluarga pengantin lelaki dan peneman sepanjang majlis itu. Selalunya mak andam/ pengapit pengantin akan mengetuai acara itu.

Fuhh!!

Rasa macam banyak pula perkara yang perlu di lakukan untuk menjadi pengantin. Tapi kerja pengantin senang je. Tukar baju dan senyum selama 2 hari. Hahaha… (jangan mare.. jadi pengantin memang penat).

Sebenarnya Ain terimbau kenangan ketika adik Ain kahwin dulu. Memang sangat memenatkan di samping menjaga 2 orang hero dan heroin yang kebal ni. Kakitangan pula tak cukup untuk membuat persiapan perkahwinan. Mujur hari lansung ramai yang menolong. Bab penat usah cakap la habis majlis je terus terbongkang tertidur.. hehe..

Untuk makluman korang, majlis kahwin stail orang Melaka sepatutnya 7 hari 7 malam macam zaman dulu-dulu. Siap joget lambak dan bakar mercun bagai. Tetapi alhamdulillah sekarang ini masing-masing dah faham agama jadi dah kurang sedikit amalan yang menyimpang itu.

Bila buat entry ini, tetiba teringat kembali kisah perkahwinan 7 tahun dulu… cheewahh!

SUAMI MAKAN HATI KERANA ISTERI SELALU MARAH KETIKA MENGANDUNG

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini Ain update blog di temani secawan tea hijau. Orang kata tea hijau boleh kuruskan badan. Best juga tu sambil taip entry sambil kurus… hehehe.. Kurus jari-jemari mak..

Berbalik kepada tajuk entry ini, korang pernah tak rasa macam nak cekik-cekik je suami korang masa mengandung? Ada sahaja yang tidak kena. Kalau suami pula perasan tak masa mengandung isteri banyak melenting walaupun salah sedikit?

Pengalaman Ain sendiri masa mengandungkan anak yang kedua memang sangat mencabar emosi. Bayangkan tengah asyik menggosok baju boleh pula naik angin tak tentu pasal. Macam-macam ada di fikiran masa itu. Rasa nak marah semua orang. Penyelesaiannya Ain tinggalkan dulu tempat menggosok itu dan istighfar. Bila dah ok baru sambung balik.

Sebenarnya masalah emosi marah ketika mengandung bukan emosi yang boleh kita abaikan. Ia perlu diberi perhatian. Jangan ambil mudah dan simpan dalam hati. Perasaan marah itu sendiri datang daripada syaitan. Bila kita lagi kuat marah lagi syaitan suka. Syaitan ni kan kalau boleh mereka nak gugurkan dan ganggu kandungan kita. Antara hasutan yang sering syaitan lakukan mengidam tak tentu hala contohnya nak kebab arab panas-panas jam 4 pagi, kalau tak dapat minta cerai, tak nak balik rumah mentua sebab bila balik je rumah mentua rasa nak muntah. Nampak tak permainannya situ?

Jadi apakah yang kita perlu lakukan untuk mengatasi masalah ini?

  • Pertama: Baca al-Quran, al-Mathurat dan ayat Qursi. Ini adalah sebaik-baik pendinding.
  • Kedua: Banyakkan berzikir. Bila hati sentiasa ingat pada Allah, insyallah susah syaitan nak menghasut kita.
  • Ketiga: Kenalpasti punca stress. Contohnya semasa mengandung kita tidak suka bau suami. Cuba cakap elok-elok dengan suami tentang ketidakselesaan itu daripada simpan dalam hati. Bila simpan dalam hati, suami datang dekat terus tarik muka, kan dosa tu.
  • Keempat: Gunakan haruman aroma terapi. Aroma terapi dapat menenang perasaan yang tengah marah dan tertekan. Kalau boleh guna yang untuk kegunaan harian seperti losyen, mandian dan bau bilik.
  • Kelima: Cari teman yang sesuai dan boleh dipercayai untuk berkongsi masalah. Kalau boleh kita join kumpulan-kumpulan ibu mengandung untuk sama-sama berkongsi pengalaman dan menyeelsaikan masalah.
  • Keenam: Dapatkan nasihat doktor/kanselor tentang masalah yang anda hadapi ketika ini.

Amalkan perkara-perkara di atas insyallah pasti membuahkan hasil. Orang selalu cakap:

Biasalah orang mengandung memang selalu marah-marah…. Lepas bersalin nanti ok la..

 

Ini bukan perkara biasa tetapi ini adalah perkara yang sangat penting untuk kesihatan emosi bayi dan ibu. Tahukah anda bayi yang kuat meragam disebabkan oleh tekanan emosi yang di alami ibunya ketika mengandung?

7 TIPS KESELAMATAN KANAK-KANAK SEMASA DI DAPUR

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini seperti kebiasaanya Ain akan memasak di rumah. Balik kerja mesti singsing lengan nak bersilat di dapur. Biasanya Ain masak yang mudah, sempoi dan sedap di makan. Bila hari minggu baru masak hover sikit.

Ketika sedang bertungkus lumus menyediakan persiapan masakan hari ini, Jasmine secara tiba-tiba cakap:

Ibu, Kak Min nak masak…

Sebenarnya Ain rasa agak terganggu juga sebab nak cepatkan. Tapi bila fikir balik masa inilah nak memperkenalkan serba sedikit tentang sayur, bawang dan ikan serta nak create bonding dengan anak. Teruja habis Jasmine bila dapat siang sayur Kailan.

Ibu, cepat la masak….

Anak ibu ni memang betul-betul tak sabar nak masak. “Sebelum masak kena kopek bawang dulu tau untuk perencah baru sedap”. Haaa terkulat-kulat Jasmine bila nengok bawang. Hehehe..

Sebenarnya Ain takut juga nak bawa Jasmine masuk dapur. Ye la budak-budakkan teruja dan tanpa di duga. Atas sebab itu Ain mengambil langkah keselamatan awal untuk mengelakkan sesuatu yang tidak terjangka terjadi. Antaranya:

  • Pisau di letakkan di tempat yang tinggi dan tidak terjangkau oleh tangan anak. Bila Jasmine nak pegang pisau, Ain cakap “Pisau bahaya kalau pegang tidak betul.. Boleh berdarah tangan”. Jasmine boleh terima..
  • Ain pastikan lantai dapur tidak licin atau percikan minyak yang bertaburan.
  • Jauhkan anak dari dapur yang panas. Bab ni memang Jasmine mula-mula tak nak dengar tapi bila dia nengok minyak ikan goreng meletop, terus dia takut. Alahai anak..
  • Jauhkan dia dari masakan panas. Apabila masakan panas telah siap letakkannya di tempat tinggi.
  • Simpan mancis atau penunu api di tempat yang selamat
  • Bila dah siap masak, kemas dan semak balik tempat yang betul perkakasan memasak di tempat yang betul

Ini tips yang Ain buat. Kalau ibu-bapa lain ada tips yang best boleh share kat sini. Dapur tempat yang seronok tetapi boleh jadi tempat yang sangat membahayakan… Jadi kena hati-hati. Malang tidak berbau…

RASA MACAM NAK MENANGIS BILA KAKI BENGKAK, SAKIT DAN PENUH URAT

Assalamualaikum w.b.t. Ini kisah kawan Ain yang menderita kaki bengkak ketika mengandung. Kesian beliau sebab kakinya sentiasa dalam kesakitan dan susah nak bergerak. Tambahan pula usia kandungannya memasuki hampir 30 minggu.

Biasalah bila dah masuk trimester ke 3 memang macam-macam masalah akan menjelma seperti kaki bengkak, sesak nafas, kencing manis, darah tinggi dan pelbagai lagi. Jadi Ain membantu mencari solusi untuk menyelesaikan masalah kawan saya ini.

Kawan saya ini memang kerjanya banyak berdiri dan berjalan. Jadi tekanan di kaki lebih di situ. Istilah orang lama cakap simpul biawak, orang sekarang cakap Vena Varikos. Kaki beliau selalu kejang dan urat timbul di sekitar kaki. Kaki dah macam pokok akar kayu. Memang menggerunkan. Jadi apakah punca simpul biawak semasa mengandung ini?

Simpul biawak berlaku semasa mengandung kerana hormon yang di keluarkan oleh uri (plasenta) membuatkan urat mengembang. Tambahan pula injap menjadi rosak dan tidak dapat berfungsi dengan baik. Jadi darah akan berkumpul di kaki dan tidak dapat mengalir ke jantung. Biasanya salur darah akan mengembang dan berwarna biru kerana warna hemoglobin darah yang kekurangan oksigen.

Sebab lain pula kerana saiz rahim yang semakin membesar dan berat semakin menekan bahagian bawah seterusnya menghalang darah naik keatas. Ritma injap lama-kelamaan menjadi kekal dan meyebabkan ia terkumpul di kaki.

Antara tanda-tanda yang sering berlaku pada pesakit simpul biawak ini ialah:

  • Kaki membengkak dan selalu kekejangan.
  • Kelihatan urat-urat yang berwarna biru timbul di kaki.
  • Kudis di bahagian kaki susah nak baik.

Komplikasi yang akan berlaku kepada ibu mengandung ialah:

  • Jangkitan kuman pada saluran darah
  • Pendarahan berlaku dan boleh membahayakan nyawa

Kaedah rawatan yang boleh membantu ialah:

rawatan simpul biawak

  • Pakai stokin khas untuk pesakit simpul biawak. Sekarang ini macam-macam jenis stokin yang ada di pasaran. Korang boleh cari di farmasi.
  • Kurangkan berdiri terlalu lama
  • Apabila berehat, tinggikan kaki.
  • Membuat senaman yang melancarkan peredaran darah ke kaki seperti mengayuh basikal dan berjalan kaki.
  • Penggunaan ubatan seperti Dafilon yang memberikan ketahanan kepada sakur sarah dan mengecutkannya. Ubat ini selamat di ambil oleh ibu hamil.

Jadi korang yang mana ada masalah macam ini boleh cuba kaedah rawatan di atas. Selamat mencuba!

SERONOKNYA BALIK KAMPUNG !!

Assalamualaikum w.b.t. dan Selamat Malam….

Hujung minggu lalu Ain balik kampung mentua. Kitaorang join sama orang Kuala Lumpur dan orang Selangor cuti sempena Hari Wilayah dan Thaipusam. Jadi cuti pun panjang sedikit. Masa nak balik ke kampung pun jalan sesak. Memang Lebuh Raya Utara Selatan yang di Nilai ke Seremban arah selatan selalu jammed. Selalunya suami ikut Highway Felda Sendayan. Kurang sedikit kenderaannya.

Macam biasa bila balik kampung anak-anak yang paling gembira sebab dapat jumpa sepupu sepapat mereka. Sampai tak ingat makan. Asyik bermain je. Di rumah mentua Ain ni macam-macam binatang belaan ada seperti angsa, ayam, ayam belanda, itik, lembu, kambing semua ada. Bila balik je kampung itu yang di tuju. “Ibu nak nengok ayam”.. permintaan anak-anakku..
tidur

Bila masa tidur pula nak tidur bersama-sama. Perkara ini betul-betul mengingatkan Ain kenangan zaman kanak-kanak dulu. Memang sebiji macam anak-anak Ain buat sekarang ini. Cuma sekarang ni mereka tak bergosip lagi. Hehehe… Sekarang ini masing-masing dah berkahwin dan ada anak-anak sendiri dan duduk jauh susah sangat nak jumpa. Jumpa masa raya aje.
pantai puteri

Lagi satu tak sah kalau balik kampung tak pergi ke laut. Untunglah mereka ini sebab kampung kedua-dua atok dan nenek mereka tepi laut jadi tidak perlu habiskan minyak pergi jauh-jauh semata-mata nak mandi laut. Yang pasti derang gembira dengan setiap kali balik kampung sampai tidur pun keluar air liur basi. Penat sangat la tu..

PERLUKAH MENGHADIRI KELAS ATENATAL?

Assalamualaikum w.b.t dan Selamat Pagi,

Ain teringat masa mengandungkan anak yang pertama, Ain dan suami di minta oleh doktor untuk pergi ke kelas atenatal anjuran hospital tempat yang bakal Ain bersalin. Kelas Atenatal itu di adakan pada hari Sabtu/Ahad. Kebanyakkan kelas Atenatal yang dianjurkan oleh hospital adalah percuma tetapi ada juga yang di kenakan bayaran tidak lebih RM 100.00. Biasanya masa yang paling sesuai untuk menghadiri kelas atenatal sekitar 8-10 minggu sebelum kelahiran.

kelas ibu mengandung

Apakah yang di pelajari di dalam kelas atenal? Di dalam kelas atenatal, Ain pelajari banyak perkara seperti senaman ibu mengandung, senaman untuk memudah proses bersalin, cara menjaga kesihatan semasa hamil, cara urutan ibu hamil dan cara pengurusan bayi. Sebagai ibu yang mengandungkan anak yang pertama, pengalaman menghadiri kelas atenatal ini sangat membantu. Disamping itu dapat juga mengurangkan rasa takut untuk menghadapi proses bersalin kelak.

Ain juga berkongsi cerita dengan ibu-ibu lain. Setiap orang mempunyai masalah kehamilan yang berbeza dan masing-masing takut nak bersalin termasuk lah diri ku… hehe.

Pada pandangan Ain memang sangat penting untuk menghadiri kelas atenatal ini untuk menambah ilmu pengetahuan dan sokongan emosi. Biasanya kelas atenatal mengambil masa hanya 3-4 jam sahaja. Jadi korang boleh luangkan masa menghadiri kelas ini samada mengambil cuti atau pergi semasa hari minggu.

Selepas Ain menghadiri kelas atenatal dan amalkan kaedah senaman kehamilan yang diajar baru lah rasa lega dan badan pun ringan sedikit. Ye lah bila dah masuk trimester yang terakhir masalah kaki bengkak, sakit pinggang, keletihan mula menjelma. Bila bersenam tu aliran darah pun berjalan dengan lancar.

Seelok-eloknya pergi ke kelas atenatal ini bersama pasangan sebab memang ada aktiviti yang melibatkan kedua-dua pihak dan suami boleh ambil tahu tentang kehamilan isteri. Jadi korang sila lah merajinkan diri untuk menghadiri kelas atenatal. Tak rugi pun kalau pergi sebab macam-macam ilmu baru yang bakal di pelajari.

PENGALAMAN KALI PERTAMA PERGI KE SALON RAMBUT

Assalamualaikum w.b.t. Beberapa bulan yang lalu, Ain mengalami keguguran rambut yang agak teruk. Habis satu bilik penuh dengan rambut kalau 2 hari tidak sapu lantai. Nak cuci rambut pun tak berani sebab takut botak. Tambahan pula diriku sungguh rajin mencabut rambut sendiri di kala duduk bersendirian.

keguguran rambut

Rambut idaman saya!!

Sebenarnya sejak kecil memang impian Ain teringin sangat nak berambut panjang macam princess tu. Tetapi ia hanya tinggal harapan palsu. Masa kecik-kecik dulu mak tak bagi simpan rambut sebab jangkitan kutu. Ye lah budak-budak sekolah dah ramai-ramai mesti seekor dua kutu tu berpindah randah mencari rumah baru.

Bila dah masuk kolej masih lagi tidak terdedah dengan saloon rambut ni. Rambut pon gunting sendiri. Jadi Ain hanya tahu Shampoo. Perapi dan kelengkapan yang seangkatan dengannya memang tak tahu. Bila dah beranak keadaan makin worst sebab tak menyempat-nyempat. Asalkan boleh je.

Bila anak-anak dah besar barulah tersedar dari lena bahawa rambut ku dah nipis tahap kronik. Tambahan pula ibu lepas bersalin memang akan ada masalah rambut gugur. Orang tua-tua kata sebab anak dah mula menyembur.

Akhirnya setelah terpesona dengan rambut cantik Nora Danish, Ain bertekad untuk mendapat rambut secantik beliau. Tapi biasalah artis mesti produk mahal dan rajin ke saloon buat rambut. Setakat ini saloon baru sebiji Ain jejak.. hehe.

Tapi kenangan pertama kali pergi ke saloon rambut memang buatkan Ain rasa nak pergi membelai rambut di saloon berkali-kali. Rasa best teramat! Siap di urut-urut sampai nak tertidur… Bila dah siap je daku memperagakan dengan menggaya rambut di hadapan cermin ala-ala video clip iklan syampu Sun Silk. Berangan jap macam artis tau!

Bagi mengekalkan tahap kejelitaan dan kelebatan rambut ku ini, Ain telah membeli perapi supaya rambut kekal licin dan terurus. Bangun tidur wajib sikat rambut supaya apabila suami bangun tak de lah dia terkejut sakan macam nampak hantu. Hehehe… sebenarnya untuk elakkan rambut jadi kusut.

Selepas Ain amalkan perkara-perkara di atas baru lah rambut Ain tumbuh dengan sihat, bersinar dan lebat. Bahagia rasanya bila rambut kita yang cantik turut di sukai oleh suami dan anak-anak tercinta.

SAKIT PERUT KETIKA MENGANDUNG PETANDA CYST

Assalamualaikum w.b.t. Korang…  nak cer cite sikit ni. Kawan Ain kan namanya Jenab (bukan nama sebenar) dia mengandung tetapi bila dia buat scan awal kehamilan dalam 8-9 minggu gitu doktor beritahu beliau ada cyst di dalam rahim dia. Seriau tau!

cyst ketika mengandung

Kesian Ain nengok dia asyik termenung je memikirkan kandungannya. Jadi selaku kawan baik beliau yang amat taking care (sambil buat muka comel kelip-kelip mata), Ain nasihatkan Jenab supaya bertanya pada doktor yang pakar tentang permasalahannya itu. Ye lah setahu Ain cyst ni boleh menganggu tahap kesuburan seseorang. Kalau cyst ada masa mengandung tidak tahu pula.

Di sebabkan Jenab terlalu sedih bersedu sedan maka Ain berusaha mencari maklumat tentang permasalah beliau dengan bertanyakan kawan-kawan lain, merujuk google dan doktor . Jenab ni kawan baik Ain. Ain tak sampai hati nengok dia sedih.

Jadi apa yang boleh di simpulkan cyst semasa mengandung memang tidak membahayakan jika ia di pantau. Camne tu?

Selalunya doktor akan pantau saiz pembesaran cyst samada semakin membesar, mengecil atau statik. Selalunya jika cyst yang besar tidak lebih 5 cm doktor akan biarkan ia mengecil sendiri jika ia tidak membahayakan ibu dan bayi.

Cyst yang berbahaya apabila ia mengandungi sel-sel kanser, saiznya melebihi 5 cm kerana di takuti akan pecah, berdarah dan berpintal. Pada saat ini pembedahan perlu di lakukan. Walaubagaimapun bukan semua cyst ketika mengandung tu bahaya ye. Jangan risau. Kandungan cyst ni terdiri daripada cecair yang terdiri daripada telur (ovum) yang tersekat di kilang telur (ovari).

Selalunya doktor akan beri kebenaran untuk membuang cyst ini apabila usia kandungan masuk trimester kedua. Jika di lakukan pada trimester yang pertama di takuti akan menyebabkan keguguran pada kandungan.

Ketidakselesaan yang selalu dikaitkan dengan cyst ini ialah rasa senak dan menekan di dalam perut. Ni Jenab rasa. Bila sakit tu sampai memang tak jadi apa. Jenab juga kerap buang air kencing rasanya seperti tidak dapat ditahan-tahan. Minum air setengah jam terus nak kencing. Kesian nengok dia. Kalau masuk meeting memang dia tak minum air lebih. Tak nak ulang alik pergi bilik air katanya.

Sekarang ini usia kandungan Jenab dah masuk usia 24 minggu dan alhamdulillah beliau dan bayi tiada apa-apa masalah. Cuma Jenab sekarang ni jadi kuat makan. Macam-macam dia mengidam. Salah satunya ulam bronok. Bronok tu spesis binatang macam ulat mulong. Ulat mulong tu ngeri nau, bronok ni cun sikit dan kulitnya warna kelabu. Kat Langkawi banyak. Ish.. ish.. ikut suka kau lah Jenab janji kau dan bayi sihat dan selamat. Layann…