MEROYAN DI TWITTER, FACEBOOK, INSTAGRAM……WHY BOTHER…WHY BOTHER…WHY BOTHER!

Assalamualaikum wbt. Korang pernah rasa menyampah tak bila ada friendliest kita meroyan pagi-pagi di fesbuk? Marah sana-sini macam dia seorang ada masalah dunia. Rata-rata kita mesti rasa macam tak seronokkan? Akhirnya bila kita rasa menyampah bila hari-hari nampak status macam tu, kita pon unfriend beliau. Padahal kita tiada niat pun tak nak kawan dengan dia. Ain juga pernah mengalami situasi macam ini. Rasa serba salah juga sebenarnya tetapi nak buat macam mana perasaan ku ini juga perlu di jaga.

etika di media sosial

Tidak kurang juga di group-group ibu mengandung dan ibu menyusukan anak. Bila di tanya pendapat ada sesetengah ibu yang terlalu lantang berkata-kata dan ada juga yang jenis cepat sentap padahal masing-masing nak mencari penyelesaian masalah kehamilan dan penyusuan. Emosi orang perempuan ini memang cepat terusik tambahan pula berinteraksi hanya melalui elektronik. Jadi salah faham itu sentiada ada. Kadang-kadang kita tulis lain tetapi di tafsirkan lain.

Pengalaman Ain mengandungkan anak-anak dulu, semasa mengandungkan anak yang pertama sentap tu tak de lah sangat tetapi bila mengandungkan anak yang kedua rasa semuanya macam tak kena. Asyik marah dan sentap je. Kesian juga en. Suami melayan isterinya ini. Mujurlah pada ketika itu Ain cepat tersedar. Selain berzikir, baca al-Quran, mencium bau aroma terapi, Ain mengamalkan Bcomplex. Bcomplex ni boleh diistilahkan sebagai vitamin anti stress. Korang perasan tak bila tengah marah mesti rasa tetiba kepala jadi panas, rasa macam semua darah naik ke kepala? Urat semua tegang. Haaa… tu maknanya badan sedang menghantar isyarat ke otak yang korang tengah marah dan apa tindakan yang perlu di buat ketika itu.

Bila darah tengah naik, pastinya sistem saraf akan terjejas. Pernah dengar tak, kalau kita senyum hanya memerlukan 18 otot tetapi jika kita marah sebanyak 81 otot akan berkerja. Sebab itu orang yang selalu marah nampak tua kerana otot penat berkerja. Sama juga istilah seperti ini. Bila kita marah otot atau saraf kita akan rosak dan terjejas. Tidak pasal-pasal kena darah tinggi semasa mengandung atau sawan (mujur Ain tidak kena)… Itulah fungsi Bcomplex sebenarnya mencegah stress dan melindungi saraf daripada kesan stress. Bila kita dah tidak stress lagi, kita akan jadi wanita yang comel dan di sayangi suami… Tak gitu? Suami pon terbeban bila nengok kita menjeruk je… muka pon dah macam ikan masin…

kurangkan tekanan perasaan

Jika menyusukan anak, Bcomplex ini sangat membantu sebab nak menyusukan anak ini, perasaan kena sentiasa ceria. Tak mo sedih-sedih. Nanti susu segan nak keluar. Kenapa Ain cakap macam ini? Sebab hormon prolaktin (hormon penyusuan) sangat berkait rapat dengan hormon oxytocin (hormon kegembiran).  Selalunya mak-mak yang stress di tempat kerja, stress stok susu tinggal sedikit atau bermasalah dengan orang lain akan mengalami perkara ini. Secara tiba-tiba susu merudum. Lalu di cuba bermacam-macam milkbooster tetapi hasilnya nan hado.. Kesian.. Jadi korang tidak perlu nak meroyan bagai nak mencari milkbooster segala semata-mata nak banyakkan susu. Gembirakan hati, kurangkan tekanan dan amalkan bcomplex. Insyallah susu kembali meriah! (dengan syarat jangan mengelat pam susu dan ikut jadual penyusuan).

Nak order bcomplex? Hubungi je Ain di 016-6684862.

Happy brestfeeding and happy mom-to-be!

MELAKAR CINTA DI PANTAI PULAU PANGKOR

Assalamualaikum wbt. Tajuk entry ini memang tidak menahan dan jiwang karat habis. Ye lah bercuti bersama suami dan anak-anak tu kan salah satu proses memupuk cinta… Salah satu sebab Ain terpaut hati dengan Pulau Pangkor ni sebab lautnya cantik… saujana mata memandang di samping deruan angin laut yang menderu. Pada hari kedua trip ni selesai sarapan pagi dan buat projek masak memasak, kami sekeluarga buat keputusan nak pergi ke island hopping. En. Suami sewa satu bot terus. Katanya kalau campur ramai-ramai nanti takut tidak selesa. Ye lah dengan bawa anak kecil lagi. Harga sewa bot untuk island Hopping di Pulau Pangkor ni RM 150.00 sahaja. Macha ensem akan bawa Ain sekeluarga jalan-jalan pusing pulau, bagi ikan makan dan berenang. Ain tidak memilih snorkelling sebab Ain tak pandai berenang. Jadi Ain memilih untuk berendam di pantai yang cetek je lah.

tempat percutian yang menarik untuk keluarga

Jasmine menangis ketakutan

Anak-anak la yang paling takut sekali bila naik speed boat tu. Melambung-lambung bila di pukul ombak. Emaknye ni saja je buat muka ganas padahal dalam hati kecut! Jasmine dan Zafri masa mula-mula naik speed boat menangis dan melalak sakan  sebab ketakutan. Lama kelamaan setelah di pujuk derang jadi ok. Tertidur ada juga sebab kena angin laut. Bila sampai tempat bagi ikan makan tu, macha ensem bawa boat tu bagi kat budak-budak ini roti untuk bagi ikan-ikan makan. Kemain seronok lagi mereka. Dah selesai bagi ikan makan, kitaorang pergi ke pantai tempat berenang. Cetek jer air nya. Kalau anak-anak nak berenang memang tidak takut la. Malangnya Jasmine dan Zafri tidak mahu berenang. Malah lebih teruja nak bermain pasir. Peralatan main pasir semuanya dah dibawa. Kami habiskan masa di sini lebih sejam. Puas jugalah berenang dan berendam disini. Sampai nak pengsan jugalah Ain di buatnya. Balik bila sampai di resort terus makan dan tidur. Tidur mati tau! Masing-masing penat sangat tu..

bercuti bersama keluarga

Aktiviti di petang hari lebih kepada santai. Kami mandi kolam je. Dah tak larat nak berjimba ketempat lain. Tapi hairan juga bila nengok anak-anak ni derang tak penat ke? Sebab derang bermain macam tak penat-penat. Kesudahnya Ain yang surrender. Makan malam pula, kami makan di Teluk Nipah. Teluk Nipah ni tempat makan dan jual barangan cenderahati. Harga untuk 4 orang makan lebih kurang RM 100++. Makan ketam 2 ekor, kerang bakar 1 mangkuk, udang dan ikan siakap tiga rasa. Mahal tapi tutup mata. Fikir kita tengah makan di secret recipe je ni.  Untuk pengetahuan korang, rata-rata kedai makan kat sini kebanyakkannya tiada tandas. Jadi mana yang ada anak kecil tu suruh derang membuang apa yang patut dahulu. Orang dewasa pon sama. Kang tak pasal-pasal kena melepas kat tepi laut je.. Kalau rasa nak cuba pengalaman baru boleh la cuba.. cuma pandai-pandai la menyorok kat belakang batu ye.. hahahaha

Nak baca pengalaman hari pertama di Pulau Pangkor? Klik sini Hari pertama di Pulau Pangkor