SUKA RIA DI JKIDS PLAYGROUND & KIDS PARTY

Assalamualaikum wbt. Bangun pagi ini selepas solat Suboh Ain mula mengemas apa yang patut untuk anak-anak bawa ke taska. Botol susu, 3 pasang baju dan tuala dah siap packing dalam bag anak-anak. Biasalah tugas mak-mak yang hantar anak ke taska atau pengasuh, memang itu jadi rutin harian. Lepas selesai kemas barang anak-anak, baru lah Ain siapkan diri nak pergi kerja.

Bila terfikir pasal anak-anak ni derang suka sangat bermain. Apabila bermain ia akan meransang motor skill dan perkembangan otak mereka supaya meneroka lebih jauh lagi (iklan susu jap). Tidak ketinggalan juga anak-anak Ain. Kalau pergi padang permainan tu habis di tawan satu padang. Berlari kesana kemari. Cuma mak bapaknya yang pengsan nak kejar.

gathering di one city putra height

Berkejaran di taman bersama anak-anak kecil memang seronok tetapi keadaan jadi tidak seronok apabila hari hujan, peralatan taman mainan rosak dan di ‘tawan’ kanak-kanak besar dan mak bapak yang jenis ‘permainan tu dia yang punya’. Memang tak best bila keadaan jadi macam ni. Takkan nak tarik rambut pula kat taman mainan kan?

Jadi Ain malas nak panjangkan cerita kebetulan pada masa itu memang nak jumpa geng bisnes di OneCity, Putra Height jadi derang beritahu ada playground di tingkat 1A boleh bawa anak-anak main disitu. Suka la anak-anak bila cakap nak main gelongsor. En. suami yang bawakan mereka. Selesai berbincang Ain terus naik ke tingkat 1A. Tercari-cari juga mana lah pergi nya tempat mainan yang di katakan itu. Jalan depan sikit rupanya ia di dalam lot kedai dan bukan secara terbuka.

Nama premis tu Jkids Playground & Kids Partyl. Dari luar dah nampak tempat itu penuh dengan mainan yang warna warni. Terpegun juga nengok reka bentuk dan ia playground ni. Ye lah tak pernah tersangka ada playground macam ni ada kat premis kedai (maaf saya ni membesar di kampung jadi macam terkujat bila nengok benda-benda baru macam ni… hehehe).

Sebaik sahaja Jasmine dan Zafri nampak ibunya, terus derang panggil suruh masuk. Eksited sangat anak-anak ibu ya… Seronok sangat mereka sampai susah nak ajak makan tengahari. Pujuk nak datang balik baru mereka nak makan. Untuk makluman korang playground ini, masuk BUKAN percuma ya.. Ia BERBAYAR. Harga kemasukkannya RM 30.00 seorang untuk sepanjang hari. Maknanya masuk jam 10.00 pagi lepas tu nak makan tengahari ke jenjalan ke lepas tu sambung balik main sampai tutup pun boleh.

Nak masuk sini kena pakai stokin sebab permukaan mainan tu akan grip bila pakai stokin. Kalau korang lupa bawa stokin, korang boleh beli stokin RM 3.00 di kaunter. Bayaran kemasukkan ibu-bapa atau penjaga adalah PERCUMA. Had kanak-kanak ialah dari 6 bulan sehingga 13 tahun. Disini juga ada tempat buat birthday party. Seronok la mereka jika buat party di sini. Sambil makan sambil bermain. Jom layan beberapa gambar yang sempat Ain snap. Layannn…

Tempat permainan kanak-kanak yang selesa

 

Nampak tak kegembiraan mereka disitu? Bersinar-sinar mata masing-masing bila dapat main. Dengan mak bapak sekali terjebak main.. hahaha.. Dari segi keselamatan pula agak terjamin tetapi masih memerlukan pengawasan.

taman permainan kanak-kanak

 

Kalau korang nak bawa anak-anak bermain di sini di persilakan. Cuma standby je la duit.. hehehe..

BAGAIMANA CARA PENJAGAAN TALI PUSAT BAYI SELEPAS DILAHIRKAN?

Assalamualaikum wbt. Tali pusat bayi merupakan tempat saluran pelbagai nutrien dan oksigen semasa bayi di dalam kandungan ibu. Ada sesetengah ibu bapa yang gerun dan geli apabila melihat tali pusat anak. Pada peringkat permulaan kelahiran bayi memang agak mengerunkan kerana tali pusat dalam keadaan basah. Penjagaan tali pusat bayi sangat penting bagi mengelakkan sebarang jangkitan atau pendarahan. Ain juga pada permulaanya geli juga melihat tali pusat tapi bila dah tanggal baru ok.. Jadi bagaimana penjagaan tali pusat yang betul? Meh kita terjah.

bersihkan tali pusat (Custom)

Selepas bayi di lahirkan,  Ain bersihkan tali pusat dengan Alcohol Swab atau Etanol supaya ia cepat tanggal. Rasanya agak berangin sedikit. Alaaa.. yang kalau injet mesti cik misi bagi kapas berisi etanol untuk hentikan darah. Pusat bayi pada ketika ini perlu betul-betul di bersihkan. Kalau boleh korek mana bahagian yang terlipat tu dengan putik kapas. Perasan tak sebelum tali pusat tanggal, mesti bayi akan merengek. Sakit rasanya..

cara bersihkan tali pusat bayi

Bayi pula tidak perlu dimandikan untuk mengelakkan luka tali pusat busuk dan bernanah. Korang hanya perlu lap badan bayi dengan air suam. Selepas tali pusat tanggal baru lah di mandikan bayi. Selalunya tali pusat bayi tertanggal paling cepat sekitar 4-5 hari dan paling lama sehingga 2 minggu. Ia berbeza bagi setiap bayi. Pastikan tali pusat bayi tidak tertutup dengan lampin supaya tidak terkena air kencing. Sekiranya dalam masa 2 minggu pusat bayi masih lagi tidak tertanggal, korang kena bawa ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

petua tali pusat cepat tanggal

Jika petua orang tua dulu-dulu lepas pusat bayi di bersihkan dan di tuam perutnya, letak duit 50 sen di pusat dan tutup dengan daun mengkudu untuk mengelakkan pusatnya sakit. Sejauh mana keberkesannya tidak dapat di pastikan tetapi mak Ain buat macam ni dan budak-budak ni serasi. Ada juga kawan-kawan Ain letak minyak gamat kat pusat anak derang ada yang ok ada yang tak ok. Ada tu sampai sebulan tali pusat anaknya masih basah lagi. Mujurlah tidak sampai bernanah. Akhirnya doktor beri krim antibotik dan etanol untuk merawatnya.

Tanda-tanda bahaya pada bayi yang korang perlu perhatikan sekiranya tali pusat masih lagi belum tertanggal ialah perhatikan di kawasan tali pusat itu samada membengkak, bernanah, berbau dan demam yang tinggi. Ini adalah tanda jangkitan. Selamat mencuba!

KECUR AIR LIUR BILA TERPANDANG JERUK MADU

Assalamualaikum wbt. Ain adalah seorang peminat jeruk. Tidak kira lah Jeruk Madu Pak Ali atau lain-lain jenama. Bila ternampak jeruk je mesti nak borong banyak-banyak. Namun begitu kegemaran memakan jeruk terhenti sejak mengandung. Rasa seperti separuh jiwa ku pergi lah.

Ain teringat dulu-dulu sewaktu kecil, arwah nenek selalu sangat buat jeruk mangga. Dia buat satu bekas botol kaca besar! Asal pergi dapur je mesti singgah ambil jeruk dulu. Tapi biasalah jeruk orang kampung. Mana ada letak pewarna dan pengawet semua ini. Makan pun ikut sedap. Boleh di katakan tahap kesedapan dan kegemaran Ain makan jeruk tu sampai kena gastrik la. Ye lah.. jerukkan letak cuka.

bahaya jeruk

Setelah di sahkan mengandung, Ain terpaksa berhenti memakan jeruk demi bayi di dalam kandungan. Jeruk tidak bagus untuk ibu mengandung kerana ia mengandungi bahan pengawet, pewarna dan kandungan gula yang tinggi. Silap haribulan boleh kena kencing manis dan darah tinggi. Tambahan pula buah-buahan itu telah menjadi jeruk. Semua khasiatnya telah hilang. Ibarat nya kita memakan hampas la.

Selain itu, kandungan pengawet di dalam jeruk itu sendiri mempunyai asid benzoik yang tinggi supaya kekal tahan lama boleh menyebabkan kerosakkan buah pinggang dan hati. Bagi sesetengah jeruk yang di jual di pasaran, ia di letakkan formalin

Dalam Islam juga menegah kita memakan makanan masam kerana ia akan mengecutkan otak dan menyebabkan pelupa. Lagipun anak di dalam kandungan memerlukan makanan yang sihat untuk membesar. Jadi kita perlu makan-makanan yang sihat untuk tumbesaran mereka.

Korang perasan tak setiap kali makan jeruk gigi akan rasa ngilu? Ini kerana bahan pengawet di dalam jeruk tersebut sedang menghakis gigi yang menyebabkan gigi reput dan lapisan usus semakin nipis. Ain faham.. untuk mengelakkan rasa mual ketika mengandung, kebanyakkan kita mengambil jeruk untuk mengurangkan rasa loya tekak. Namun kita perlu memikirkan kesan sampingan kepada zuriat yang di kandung. Apa yang Ain buat untuk melegakan rasa mual mengandung itu ialah dengan menggantikan dengan epal hijau atau mangga muda. Itu pun tiada lah banyak sangat. Sekadar menghilangkan rasa loya ketika mengandung.

AYAM PANGGANG MEMANG ENAK TETAPI AWAS!

Assalamualaikum wbt. Siapa kat sini suka makan ayam panggang angkat kening! Ain salah seorang penggemar ayam panggang. Sedap di makan bersama sos cili dan bersama keluarga. Memang dah menjadi acara wajib Ain sekeluarga balik kampung je mesti buat barbeque atau bahasa mudahnya ‘bakar-bakar’. Ayam panggang kalau di makan panas-panas memang sedap.

makanan yang perlu dielakkan

Namun begitu terdapat unsur-unsur merbahaya yang berselindung di sebalik kesedapan ayam panggang tersebut. Tahukah korang makanan jenis panggang (berkerak hitam) adalah tinggi karsinogen? Apakah karsinogen? Karsinogen ialah salah satu bahan yang mengaktifkan sel kanser atau barah di dalam badan dan ia tidak bagus samada untuk wanita hamil atau orang yang tidak mengandung. Karsinogen juga di temui di dalam rokok. Katakanlah suami atau ahli keluarga kita tidak merokok di depan kita, tetapi kita gemar makan ayam panggang dan sate kesannya tetap sama dengan menghidu asap rokok. Dasyatkan?

ibu mengandung merokok

Walaubagaimanapun tidak lah sampai tidak boleh makan langsung. Boleh tetapi pengambilan makanan seperti ini tidak boleh selalu. Ia perlu bersifat sekali sekala. Namun begitu bagi melemahkan kesan karsinogen tersebut, korang boleh mengambil makanan yang anti-karsinogen seperti timun dan bawang merah untuk meneutralkan semula karbon tersebut. Sebab itu jika kita beli sate mesti ada bawang dan timun kan? Ini lah tujuannya.

Ain teringat juga semasa mengandungkan anak yang kedua, selalu sangat mengidam sate kajang Hj. Samuri tu. Setiap kali balik dari kampung mesti singgah kawasan rehat dan rawat (RnR) Dengkil arah utara bungkus sate kajang Hj. Samuri. Kuahnya sedap betul. Dan yang paling tak best timun dan bawang la. Tapi lepas Ain tahu tentang ini nampak kenalah ambil bawang buat ulam… (menangis-nangis makan bawang ni)..

CARA URUSKAN URI DENGAN BETUL

Assalamualaikum wbt. Uri adalah plasenta yang membekalkan makanan, oksigen dan menyingkirkan karbon monoksida dan sisa perkumuhan bayi di dalam rahim. Dalam masayarat Melayu Uri di sebut sebagai kawan bayi di dalam rahim. Namun begitu terdapat pelbagai petua yang di lakukan bersama dengan uri ini. Kalau nak anak pandai memasak, kena letak cili, gula, garam semasa menanam uri tersebut. Jika nak anak pandai belajar dan berjaya dalam kehidupan, kena letak pensil, kertas, buku dan lain-lain lagi. Sejujurnya ini adalah amalan khurafat semata-mata.

CARA PENGURUSAN URI

Ain agak kelakar juga bila pertama kali di suruh buat begitu. Di suruh tanam uri di depan masjid supaya nanti anak dah besar suka pergi masjid. Rasa nak gelak gulung-guling pun ada sebab masjid dan berjalan tar. Celah mana pula nak korek tu. Hehehe. Akhirnya tanam di depan rumah sahaja di kampung. Jadi macam mana cara sebenarnya menguruskan uri ni? Meh sini Ain beritahu caranya…

  1. Basuh uri dengang lumuran asam keping, asam jawa dan asam limau. Ia bertujuan untuk menghilangkan bau hanyir dan busuk bagi mengelakkan haiwan menggali tanaman uri tadi. Bersihkan darah yang berada di sekeliling uri. Sambil-sambil basuh tu boleh la berselawat ke atas nabi.
  2. Sediakan kain empat segi (ukuran sehelai tudung bawal) dan bentangkan di atas lantai. Letakkan uri yang telah di cuci tadi di atas kain.
  3. Letakkan sekali lada hitam, garam dan paku bersama uri. Ia bertujuan untuk mengelakkan bau uri di kesan oleh haiwan liar. Namun begitu jika tidak mahu meletakkan pun tidak menjadi masalah.
  4. Ikat kain tersebut tetapi tidak perlu terlalu ketat. Masukkan bungkusan uri itu ke dalam tembikar tanah liat.
  5. Gali tanah yang memuatkan ruang tembikar tersebut dan kedalamannya lebih kurang sehasta. Ini bagi mengelakkan haiwan liar menjumpai uri tadi.

Dah siap! Alhamdulillah…

Tidak susah sebenarnya nak menguruskan uri ni. Tambahan pula zaman sekarang ni banyak terjual set pegurusan uri di pasaran, korang boleh juga beli (kalau tak rasa membazir.. hahaha). Sebaik-baiknya suami/ayahnya yang basuhkan uri tetapi kalau ayahnya pengsan nengok darah, lebih baik ia diuruskan orang lain.

SUAMI PENGSAN TATKALA LIHAT ISTERI SAKIT BERSALIN

Assalamualaikum wbt. Pengalaman bersalin cahaya mata merupakan pengalaman yang tidak dapat di lupakan seumur hidup. Ada yang mengembirakan, ada juga yang menyedihkan. Pengalaman Ain ketika bersalinkan kedua-dua cahaya mata setakat ini Alhamdulillah sangat mengembirakan dan mengujakan. Walaupun bersalin secara pembedahan, tatkala melihat suami berada di sisi ketika menghadapi saat genting ibarat pemusnah segala kesakitan dan kerisauan.

peranan suami ketika isteri sakit bersalin

Bercerita tentang pengalaman bersalin ni, Ain ada seorang kawan lelaki yang baru mendapat cahaya mata pertama. Ketika isterinya sakit bersalin dia pun sama macam nak bersalin. Dah macam kucing nak beranak pun ada. Bila di tanya kenapa tak temankan isteri, dia cakap dia tak sanggup nak lihat isterinya kesakitan. Dia sedih. Aloooo… comelnya dapat suami macam ni.. hehehe… Nasib baik isterinya itu pandai membawa diri jadi proses kelahiran itu mudah. Bila part kena Azankan bayinya, dia tak nak sebab katanya dia menggigil dan takut nak pegang bayi yang kecil itu.

peranan suami ketika isteri sakit bersalin

Sudah! Akhirnya kawan kitaorang juga lelaki yang masih bujang azan kan. Gemuruh punya pasal macam-macam berlaku. Tetapi alhamdulillah semuanya selamat. Jadi sebagai suami apakah persediaan atau sokongan korang untuk isteri yang nak bersalin ni? Sokongan daripada suami sesungguhnya sangat berharga untuk seorang isteri.

  1. Membuat urutan di bahagian pangkal isteri ketika kontraksi sedang berlaku. Urut dalam pergerakan berputaran yang kuat dengan tumit tangan. Ketika kontraksi bahagian yang paling sakit ialah bahagian pinggang. Orang cakap rasanya macam pinggang nak patah dua.
  2. Tenangkan emosi isteri yang tidak keruan. Rata-rata isteri pada ketika ini dambakan sokongan kata-kata nasihat suami.
  3. Jangan ambil hati jika secara tiba-tiba isteri marah dan meninggikan suara. Ini kerana isteri dalam keadaan sakit, tertekan dan takut. Proses kelahiran bukan mengambil masa yang pendek. Ia mungkin memakan masa berjam-jam malah pernah sehingga  72 jam!
  4. Bacakan surah Yaseen untuk isteri semoga hati anda dan isteri juga tenang dan bersedia dengan setiap kemungkinan yang berlaku.
  5. Banyakkan berselawat
  6. Bertenang. Panik akan mengeruhkan keadaan.

Haaa… Amacam dah bersedia nak sambut bayi?

KEPALA BAYI DAH MASUK LALUAN.. GET READY MAMA!!

Assalamualaikum wbt. Minggu ini kawan Ain Cik Senah dah 37 minggu kehamilan. Kembang kuncup jantung dia nak bersalin tidak lama lagi. Anak pertama katakan segalanya pengalaman baru. Cik Senah ada juga menimba pengalaman rakan-rakan sepejabat yang lain. Nampak sangat muka beliau ketakutan nak bersalin. Hehehe..

ibu mengandung

Pengalaman bersalin samada anak yang pertama atau kedua sebenarnya sangat berbeza. Ada yang bersalin anak pertama senang bersalin anak kedua pula macam-macam masalah sehingga terpaksa melakukan pembedahan. Bergantung kepada individu. Bila dah nak bersalin ni macam-macam tanda kita boleh perasan seperti perut dah jatuh sedikit kebawah, bahagian abdomen bawah payudara kosong satu tapak tangan (ni petua orang dulu-dulu) dan susah nak berjalan.

Pengalaman Ain semasa mengandungkan anak yang kedua apabila masuk usia kandungan 37 minggu memang susah sangat nak jalan. Nak habiskan 500 meter pun terasa sesak. Apabila scan doktor kata dah masuk laluan ni dan dah boleh bersalin bila-bila masa. Whooha!!.. Takut wei!.. Tetapi memandangkan Ain memilih bersalin secara pembedahan jadi perasaan seriau tu kurang sedikit.

Jadi bagi mama-mama yang kepala bayi dah masuk laluan, bilakah masa bayi nak keluar? Mesti teruja kan? Selalunya bila doktor cakap kepala bayi dah masuk laluan tu ia mengambil masa seminggu atau seminggu lebih untuk bersalin. Lagi banyak bergerak/ berjalan lagi cepat bayi keluar. Tidak mustahil jika siang hari berjalan  sakan di shopping complex malam hari terus bersalin. Pada ketika ini korang boleh cuba makan telur ayam kampung separuh masak untuk memudahkan proses bersalin. Pengambilan minyak kelapa dara juga membantu ‘melicinkan’ laluan premium.

keperluan bayi di hospital

Beg hospital yang mengandungi kelengkapan bayi dan mama di hospital perlu di sediakan lebih awal dan di letakkan di dalam kereta. Mana tahu tengah-tengah shopping tetiba rasa nak bersalin. Dari segi emosi pula, banyakkan berzikir dan yakinkan diri yang kita boleh lakukan (melahirkan anak). Dapatkan sokongan suami, ibu-bapa, mentua dan rakan terdekat. Ketahuilah pengorbanan seorang ibu amat besar! Tidak kira lah jika korang bersalin secara normal atau pembedahan, yang pasti wanita yang melahirkan bayi adalah wanita yang hebat!

Tahniah mama!

LUKA BERSALIN CANTIK DENGAN BUAH OREN!

Assalamualaikum wbt. Sebut je buah oren mesti teringat kalau buat jus oren masa musim panas ni memang mengiurkan. Di samping sedap di minum ketika panas ia juga sangat baik untuk mempercepatkan luka sembuh. Tidak kira lah luka bersalin pembedahan atau bersalin normal. Buah oren sangat di galakkan dia ambil semasa berpantang kerana ia mempunyai kandungan tinggi Vitamin C.

Apakah Vitamin C? Vitamin C ialah asid ascorbic nutrien yang larut air. Di dalam tubuh ia berperanan sebagai bahan antioksida membantu melindungi sel-sel rosak daripada radikal bebas. Radikal bebas di perolehi daripada keadaan persekitaran yang tercemar, pengambilan makanan yang menggunakan racun serangga sintetik, asap rokok dan cahaya matahari. Selain itu, ia juga meransang mengeluarkan kolagen secara semulajadi yang menjadikan kulit sentiasa anjal cantik.

bentan

Jadi apakah kaitannya luka bersalin dengan Vitamin C? Selain mempercepatkan luka bersalin pulih ia juga boleh meningkatkan antibodi korang. Apabila antibodi kurang penyakit dan luka senang terkena jangkitan. Antara sakit yang kerap di alami semasa berpantang ialah demam dan selsema. Demam dan selsema semasa berpantang memang sangat perlu dielakkan kerana ia akan membahaya diri. Demam semasa berpantang tandanya berlaku jangkitan samada di kawasan luar luka atau dalaman luka.

Demam ketika berpantang di panggil bentan. Tanda korang bentan ialah rasa sejuk hingga mengigil, badan berbisa-bisa dan lemah. Cara atasi bentan ini dengan menyelimutkan badan dengan selimut tebal tetapi jika terdapat tanda jangkitan seperti kemaluan berbau, luka berair dan bernanah korang perlu pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan selanjutnya.

makanan semasa berpantang

Namun begitu ada sesetengah bayi yang menyusu badan tidak tahan dengan buah oren dan bayi akan kembung atau colic jika ibu memakannya. Penyelesaiannya, korang boleh mencuba buah-buahan dan sayur-sayuran yang mempunyai kandungan Vitamin C yang tinggi juga seperti buah kiwi, Strawberi, kentang, anggur hitam, tomato, cili hijau dan pelbagai lagi.

PENGERING RAMBUT PULIHKAN LUKA BERSALIN?

Assalamualaikum wbt. Macam pelikkan bila pengering rambut boleh pulihkan luka bersalin? Biar betik. Bukannya ada kajian perubatan pun. Hehehe.. Ini sebenarnya ramai orang tak tahu. Bila sebut je nak cepat luka bersalin pulih mesti kena makan ikan haruan berkilo-kilo. Ain dulu pun masa bersalin anak yang pertama makan dan minum pati haruan berbotol-botol. Nak baik cepatkan?

Tetapi secara tiba-terdetik di dalam hati kenapa tidak gunakan pengering rambut untuk cepatkan luka sembuh. Untuk pengetahuan korang Ain bersalin secara pembedahan. Jadi penjagaan luka tu agak rumit sedikit. Segalanya bermula apabila tempat luka bersalin tu mula berair dan rasa gatal. Tambahan pula orang dalam pantang kena berpeluh untuk keluarkan toksin dan angin meroyan dari badan. Jadi di tempat luka itu tidak terkecuali.

luka bersalin pembedahan

Gambar hiasan

 

Apabila dah tak tahan gatal di tempat luka tu Ain ambil krim antibakteria di Klinik Ibu dan Anak berdekatan untuk di sapu di tempat luka. Setiap kali selepas mandi mesti keringkan luka dengan pengering rambut supaya luka itu tidak berair. Alhamdulillah selepas 2 hari buat teknik menggunakan pengering rambut luka dah tak berair dan kurang kegatalannya.

Begitu juga semasa bersalinkan anak yang kedua. Memang cepat sembuh dan luka pembedahan tampak cantik. Bahaya tau kalau tempat pembedahan berair. Ini kerana ia akan menyebabkan jangkitan kuman dan seterusnya membahayakan kesihatan ibu. Jangkitan kuman ini akan menyebabkan bentan, demam dan seterusnya membawa maut.

Haaa… lepas ni korang boleh korek pengering rambut lama-lama dan cuba teknik ni. Selamat mencuba!