BOLEHKAH WARNA RAMBUT KETIKA MENGANDUNG?

Assalamualaikum wbt. Mewarnakan rambut adalah perkara yang paling di gemari oleh sesetengah wanita tidak kira wanita berhijab atau tidak. Ain juga kalau boleh suka juga warnakan rambut tapi hasrat tidak kesampaian dan terpendam. hehe. Pernah juga terbeli pewarna rambut khas untuk wanita bertudung dan boleh di bawa solat tetapi rasa macam was-was pula. Ye lah … teringin juga nak rambut ber blonde bagai.. hehe. Setelah mendapatkan pandangan ustaz, kandungan di dalam pewarna rambut tu sebenarnya memang boleh di bawa solat tetapi apabila pewarna itu di letakkan ke rambut maka ia menutupi keseluruhan helaian rambut tu. Faham tak?

warna rambut ketika mengandung

Maknanya air wudhuk tidak kena rambut kerana ia di selaputi oleh pewarna. Nasib baik tak pakai lagi sudahnya di humban ke tong sampah. Last-last kena gelak dengan suami sebab muka melayu perasan nak jadi Nicole Kidman.. hahaha.. sabor je lah. Ada juga kawan-kawan Ain yang suka warnakan rambut. Masa mengandung pun nak warnakan rambut. Haish! Tak faham sungguh. Tapi nak cantik apa salahnya kan? Nak menambat hati suami katanya.

Pagi tadi ketika Ain pergi kerja sambil mendengar radio IKIM.FM, DJ dan tetamu jemputan Prefessor Taufiq dari salah satu tenaga pengajar universiti di Malaysia ni ada mengupas tentang mewarnakan rambut dan memakai inai. Yang sebenarnya memakai daun inai tiada masalah, malah inai ni sebenarnya bagus untuk antioksidant dan antikanser  tau. Sesetengah masyarakat kita menjadikan daun inai sebagai Teh.

pakai inai ketika mengandung

 

Yang menjadi merbahaya ialah inai yang berlambakan di pasaran, merah menyala dan hitam pekat. Inai jenis ini mempunyai bahan kimia yang sangat merbahaya kepada kulit dan kandungan jika mengandung. Ia mengandungi kasirogen dan bahan-bahan aktif kanser yang lain. Sama juga kesnya dengan mewarnakan rambut. Jika mewarnakan rambut dengan daun inai yang dikisar sebenarnya tiada masalah. Yang merbahaya ialah pewarna rambut yang mengandungi bahan kimia. Kita tidak tahu bahan yang berada di dalam pewarna rambut tersebut.

warna rambut ketika hamil

Ada juga pengguna yang menggunakan pewarna rambut mengalami alahan sehinggakan kulit muka membengkak sepenuhnya. Memang menakutkan!. Tetapi jika korang tidak dapat menahan perasaan untuk mewarnakan rambut, seelok-eloknya warnakan rambut ketika masuk trimester ke 2 kerana pada trimester yang pertama organ dalaman bayi sedang terbentuk. Dapatkan nasihat doktor sebelum mencuba mana-mana jenama pewarna rambut.

KULIT MACAM KATAK PURU LEPAS BERSALIN

Assalamualaikum wbt. Hari ini Ain agak penat sedikit sebab baru balik dari kampung. Rasanya hari ini musim kemalangan secara berjemaah. Banyaknya eksiden sehingga menyebabkan kesesakan lalu lintas mulai tol pedas linggi hingga ke Dengkil. Patah punggung rasanya. Dari melayan perasaan rasa nak patah punggung tu baik update entry.. hehee

Pengalaman Ain ketika lepas bersalin anak yang pertama dulu, kulit Ain jadi sangat teruk. Nak kata kulit berjerawat tu tak lah cuma ia tumbuh jerawat kecil. Orang biasa gelarkan jerawat nasi. Jerawat ni susah nak hilang tau. Kalau hilang pun ia akan meninggalkan kesan hitam. Dah macam muka askar perang masuk hutan muka ni. Compang camping. Sebut je produk apa yang Ain tak pakai semua dah cuba sampai mengelupas dan nipis lah kulit muka ni.

kulit cantik

Nampak tak kulit pipi tu bersinar? Tu sebab kulit semakin menipis..

 

Bila Ain perasan setiap kali terdedah pada cahaya matahari kulit rasa macam terbakar dan pedih baru la Ain berhenti semua produk-produk tersebut dan mencuba petua secara alami. Macam-macam petua Ain letak antaranya letak puri tomato yang telah di hancurkan ke muka, letak madu di muka, letak pisang la.. sebut je apa yang tak letak semua letak.. hehee…

Bila dah letih cuba macam-macam cara tetapi hasilnya nan hado Ain cuba pula minum susu tepung ajaib ni. Memula tu tak perasan sangat tapi satu hari tu ada kawan pejabat tegur:

Eh Ain.. Kau pakai apa ya kulit nampak glowing? Bintik dan parut jerawat pun dah tak de. Kalau tak aku nengok kulit kau dah macam katak puru je….

Sadis juga ayat kawanku itu. Ada ke patut muka Ain ni di katanya macam katak puru. Adehh! Jawapan Ain…

Aku pakai serbuk tepung ajaib ni ha… apsal ko dah tergoda ke dengan kulit glowing aku ni? Takut suami lari ke? hahahaa…

Hambek! Korang jangan sentap lak ye. Kitaorang ni memang macam gini. Bergurau senda tahap ganas abadi.. hehe.. Orang Melaka kata kan.. Akibat takjub sangat dengan kulit glowing (uwekk!!) Ain ini beliau pun mencuba serbuk tepung ajaib ini.

kulit cantik

No edit. Hanya sedikit olesan bedak sahaja..

 

Kenapa Ain cakap serbuk tepung ajaib? Sebab selain dapat mencantikkan kulit persis anak dara ia juga sebagai pemberi tenaga kepada ibu-ibu yang selalu keletihan apabila balik kerja. Nak-nak ibu menyusukan bila penat susu pun merudum. Ain juga menyusukan anak sebab tu Ain ambil serbuk tepung ajaib tu. Last-last dapat kulit cantik, susu banyak dan bertenaga. Sape tak suka wei! Ajaib la kata kan.. hehehe.. Suami? Senyum aje bila nengok isteri cantik dan dah tak tertidur lagi bila balik kerja. Apa tu serbuk teping ajaib? Meh sini baca…

 

Serbuk tepung ajaib yang mencantikkan muka persis Angelina Jolie

MASAKAN SELERA KAMPUNG DI HOT PINDANG KITCHEN, SHAH ALAM

Assalamualaikum wbt. Sebut pasal makan, masa sakit gigi pun rasa lapar. Alhamdulillah sakit gigi sudah beransur pulih. Cuma masakan yang panas-panas kena tunggu dulu la. Jadi bila dah rasa lapar sudah tentu lah kena makan. Ain ni kalau tengah lapar memang tak pandang kiri kanan. Secara kebetulan 3 minggu lepas Ain melawat bapa saudara di KPJ Specialist Hospital, Shah Alam. Balik dari melawat tu perut bernyanyi-nyanyi pula lalu ajak Mr. Hubby singgah makan dulu.

Abang, restoran mana yang mana sedap kat area ini? Lapar lak..

Hurm.. ok jom kita terjah restoran ni.. nama dah tak ingat…

Restoran ni dulu Mr. Hubby selalu lepak dengan kengkawannya lepas habis waktu pejabat. Sekarang ni dah berkerja tempat lain jadi jarang la nak singgah sini. Nama restoran ini ialah Hot Pindang Kitchen. Apabila sampai sahaja tempat parking di hadapan restoran, Ain tertarik dengan konsep ala kampung restoran ini. Teringat masa kecil-kecil dulu di kampung makan di depan beranda siap dengan atap nipah. Masa Ain sampai ni orang tengah tak ramai sekitar jam 6 petang gitu.

restoran hot pindang

Keadaan agak selesa sikit dengan nak melayan karenah anak-anak syurga ni. Sebaik sahaja melabuhkan punggung, pelayan memberikan senarai menu makanan. Rasa macam nak order je semua sebab semuanya nampak sedap. Tapi perut kecik je. Hehe..

asam pedas hot pindang

Saya macam biasa orang melaka piau asam pedas ikan tenggiri berpisah tiada. Rasa macam dapat terbang ke Melaka sahaja. Kalau nak ikutkan asam pedas nya ni ok-ok je. Boleh la mengubati kerinduan pada emak di kampung. Setiap set di sertakan ikan masin/telur masin dan sambal belacan/keropok ikan.

masak lemak cili padi hot pindang

Pilihan Mr. Hubby pula daging masak lemak cili padi. Kuahnya agak pekat dan pedas. Kalau cair sedikit mesti sedap berganda. Lain orang lain citarasakan?

masak pindang hot pindang

Anak-anak mereka makan kuah pindang. Rasanya agak pedas dan masam sikit. Buat hirup-hirup sedap. Kalau tengah demam tiada selera makan boleh cuba masakan ini. Jasmine dan Zafri tak makan pedas jadi Ain hanya beri ikan masak pindang dan nasi putih berserta kentang tersenyum.

air hot pindang

Bab air, cawannya itu agak mengelirukan samada botol atau cawan. Hahaha… canggih sangat! Jasmine tanya “Apa ni ibu?” ” Ni botol orang buat cawan.. Uncle ni kreatif tau.. hahahah..  Fresh orange ais minum tatkala tengah panas memang asyik!!

Oh ya! Restoran ini ada menyediakan perkhidmatan katering tau. Kot-kot nak buat buat majlis jamuan hari raya boleh la panggil derang. Ni FB Hot Pindang Kitchen. Jadi korang sesambil pergi ke Shah Alam tu boleh la menyinggah di restoran ini. Restoran ini agat tersembunyi sedikit. Ia berada di hadapan Hotel Concored Shah Alam, di dalam taman perumahan. Alamatnya:

Hot Pindang Kitchen Shah Alam

No. 13, Jalan Cheong Sam 10/11, Seksyen 10, 40000 Shah Alam, Selangor

KURANG DARAH SEMASA MENGANDUNG MENGANGGU TUMBESARAN KANDUNGAN

Assalamualaikum w.b.t. Kurang darah ketika mengandung adalah perkara yang mengerikan bagi sesetengah ibu mengandung kerana ia akan menganggu tumbesaran bayi di dalam kandungan dan meletakkan ia dalam keadaan bahaya. Kurang darah dalam bahasa sains ialah anemia. Kurang darah berlaku kerana kekurangan zat besi di dalam tubuh untuk menghasilkan hemoglobin. Ibarat agen yang membawa oksigen keseluruhan badan tetapi tidak cukup tenaga kerja. Gitu lah perumpamaannya.

baby

Tanda-tanda seseorang telah mengalami masalah kurang darah semasa mengandung ialah:

  • Kepenatan teramat melampau
  • Sering berasa pening dan rasa seperti hendak pitam
  • Wajah pucat
  • Sakit kepala
  • Jantung berdebar
  • Menggigil

Jadi apakah yang menyebabkan seseorang itu anemia semasa mengandung?

  • Terlalu kerap mengambil minuman berkafien seperti kopi dan teh akan menganggu penyerapan zat besi di dalam tubuh.
  • Kekurangan asid folic juga akan memburukkan lagi keadaan.
  • Tidak mengambil makanan yang berkhasiat dan seimbang

Apakah bacaan yang paling cantik dan cun melecun hemoglobin?

Bacaan yang paling sesuai hemoglobin ialah 11gm/dl. Hemoglobin ketika itu berada dalam keadaan baik. Sekiranya hemoglobin ibu jatuh sehingga 9-8gm/dl selalu nya doktor akan memberi serba sedikit nasihat hemoglobin menaikkan darah dan memberi pil zat besi untuk tambah darah.

makanan naikkan hb

Makanan untuk menaikkan hemoglobin darah yang mempunyai zat besi, vitamin C dan asid folic:

  • Hati
  • Sayuran hijau
  • Bijirin
  • Tembikai
  • Daging merah
  • Ayam
  • Kiwi
  • Buah Oren
  • Telur
  • Kismis

Apakah kaitan zat besi, asid folic dan VitaC?

Jika di kehidupan nyata ibarat laila dan majnun. Tanpa laila majnun kesunyian dan kesepian. Chewah! Macam itu juga mereka-mereka ini. Penyerapan zat besi akan menjadi semakin baik jika berserta asid folic manakala penyerapan asid folic semakin banyak apabila diambil bersama Vitamin C. Pastikan korang mengambil kesemua vitamin ini dalam makanan harian. Kalau tidak dapat mengambil kesemuanya korang boleh mencuba makanan tambahan untuk hilangkan anemia.

 

 

PENGALAMAN NGERI CABUT GIGI SAMPAI TAK BOLEH TIDUR

Assalamulaikum w.b.t. Beberapa hari yang lepas Ain ada buat entry tentang sakit gigi – selamatkah ibu mengandung cabut gigi. Entry itu di tulis di sebabkan pada waktu itu Ain juga mengalami sakit gigi. Sambil-sambil tunggu nama di panggil sambil tu update la entry.. Tak delah melangok je tunggu doktor. Hari ini datang appointment untuk cabut gigi di tetapkan.

Perasaan? Tuhan sahaja yang tahu perasaan ini. Perasaan ini kalah macam nak bersalin tau. Sakit bersalin secara pembedahan itu tiadalah sakit sangat. Sakit gigi ni lagi sakit. Itu lah apa yang Ain fikirkan. Ain memang betul-betul takut cabut gigi. Apabila nama di panggil lagi lah berdebar jantung. Nasib baik doktornya serius happening. Beliau ramah tamah, pandai berborak dan boleh menenangkan perasaan pesakit. Jadi tak de lah takut sangat. Bila doktor keluarkan ragum tu terus menggigil. Kalau cabut gigi masa mengandung ni mesti beranak masa tu juga.

Masa doktor berusaha cabut gigi tu dah rasa macam bertukang rumah kat dalam mulut ni. Dah goyang inul tetapi gigi masih lagi tidak tercabut. Doktor cadangkan buat xray. Ain pun ok jer. Janji semuanya selamat. Apabila dapat sahaja keputusan imbasan xray, doktor sangat terkejut kerana terdapat cyst di dalam gusi. Aik? Bukankah cyst selalunya ada dalam rahim ke? Bila dengar perkataan cyst ni tetiba seram je.

gigi

Gambar hiasan

 

Doktor menerangkan cyst di mulut terjadi kerana terdapat pembengkakan berlaku tetapi tidak rawat dengan betul dan berlaku jangkitan. Dalam kes Ain ini sakit gigi ni memang dah lama tetapi sebab penakut punya pasal sanggup ambil PANADOL ACTI-FAST  untuk hilangkan sakit. Akhirnya tempat yang sakit tidak di rawat dan jadi pula cyst. Bahaya juga kan?

klinik gigi

Dengan segeranya doktor membuat surat sokongan untuk di hantar ke Jabatan Bedah Mulut, Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang (HTAR) untuk di keluarkan cyst kerana mereka mempunyai peralatan yang mencukupi. Lagi sekali kena xray mulut secara keseluruhannya. Lepas xray tu terus rasa kepala sengal-sengal. Rasa bengap pon ada. Rasa macam sel-sel otak mati pon ada.. Adoii la..

Apabila di teliti keputusan xray tersebut doktor mengesahkan itu adalah perkara biasa dan ia tidak membahayakan. Hah! Pulak dah.. mana satu betul ni. Malas dah nak fikir macam-macam proses pencabutan gigi bersambung kembali. Kali ini doktor gigi yang cabut gigi agak kuat sikit. Bukan setakat goyang gerudi dah macam kena korek dengan jentolak dah… huhu.. rasa macam nak menangis tetapi tetap control ayu depan doktor. Beranak dah 2 kali tak menangis, ni baru cabut gigi sebatang dah luruh air mata. Buat malu kaum je.. huhuhu…

ubat sakit gigi

Alhamdulillah semuanya selesai setelah mengalami pengalaman yang mengerikan. Doktor memberi perskripsi ubat antibiotik dan ubat tahan sakit. Antibiotik tu Ain makan tetapi ubat tahan sakit tu tak la sebab ubat tahan sakit tu kan ada side effect nya. Kalau sakit sampai berguling-guling tu baru makan. Ni setakat sakit-sakit biasa masih boleh di tahan lagi. Sebenarnya dah lama Ain tidak makan ubat. Sekali kena makan ubat rasa macam kena cekik..

So korang yang dah lama menderita sakit gigi, sila lah berjumpa dengan doktor gigi. Takut ada penyakit yang bukan-bukan menginap di dalam mulut tu. Secara dasarnya memang menakutkan jumpa doktor gigi ni sampai masa tidur pon boleh terasa segala peralatan tu di dalam mulut tetapi tahukah korang kebanyakkan kuman di dalam badan kita datangnya dari mulut? Sebab itu dalam Islam itu sendiri di sunatkan berkumur-kumur atau bersiwak setiap kali mengambil wuduk dan bersolat.

SELAMAT HARI LAHIR PERMATAHATIKU…

Assalamualaikum w.b.t. Pada 13 Mac yang lepas, genaplah 4 tahun permata hati Ain yang pertama lahir ke dunia. Pengalaman menunggu zuriat yang pertama memang penuh berliku. Disaat usia perkahwinan menjangkau 3 tahun baru kami suami isteri di kurniakan zuriat yang pertama. Memang agak lambat dari orang lain tapi biar lambat asal selamat. Sekurang-kurangnya mak bapaknya ini dah puas memadu kasih ke hulu ke hilir berjalan. Bila dah beranak ni baru lah reti menginap di rumah. Hehehe..

majlis hari lahir

Selalunya majlis hari lahir anak ni mak ayah yang lebih berbanding dengan anak-anak. Ye lah budak budak tahu seronok sahaja. Yang penting ada Ben10 ke, Upin Ipin ke, Spiderman ke derang dah seronok. Pada majlis hari lahir Jasmine yang pertama, Ain buat simple aje sekadar jemput keluarga terdekat dan buat sambutan di taska. Kiranya 2 kali sambutan la. Bab hadiah tu tak de lah over sangat. Yang penting kek kena super duper ohsem.

Bila dah sambutan hari lahir tu, mesti ada goodies untuk kawan-kawan Jasmine di Taska. Goodies tu bungkusan buah tangan. Kalau orang kahwin di panggil berkat. Selalunya barang-barang goodies Ain beli di GM Klang sahaja. Murah habis sebab boleh beli borong. Jadi budget untuk goodies anak-anak selalunya tidak pernah lepas RM 150.00 untuk 50 orang kanak-kanak. Jimat sangat..

hadiah harijadi

sekadar contoh

 

Hadiah yang Ain masukkan di dalam goodies ialah makanan dan mainan. Makanan Ain letak coklat, gula-gula dan air kotak manakala mainan pula Ain letak botol air ke, puzzel ke, mainan berlampu ke untuk buat kanak-kanak ni teruja. Seronok tau bila dapat gembirakan kanak-kanak. Yang paling seronok sekali Jasmine la. Masa dia umur 1 tahun dia tidak faham sangat tetapi bila dah masuk 4 tahun ni, dialah yang paling seronok. Siap tolong bungkuskan goodies untuk kawan-kawan sampai jam 1 pagi. Sampai lebam biji mata lah!

Yang buatkan ibunya terharu sangat ialah Jasmine cakap:

Terima kasih Ibu….

Oh… terasa mencair perasaan ku.. heheehhe. Dah la masa tu tengah bawa kereta. Perasaan melayang-layang… Pada saya jika ingin menyambut dan membuat majlis hari lahir untuk anak tiada masalah. Asalkan mengikut kemampuan. Orang zaman dulu tak de pon menyambut bagai majlis harijadi ni, orang sekarang sahaja… Bukannya apa mengikut retis. Hehehe

ADUH, SAKITNYA GIGIKU!

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini Ain sakit gigi. Sakit di bahagian gigi geraham. Tuhan sahaja yang tahu betapa pedih, perit dan ngilu sakit gigi ini. Sebenarnya gigi ini dah lama sakit tapi Ain buat tidak kisah sahaja sebab takut jumpa doktor gigi. Doktor gigi itu ibarat raksasa nak makan orang bayangan saya ketika kecil dulu. Takutnya itu sampai ke tua.. Hehehe..

Kebetulan pula ada kawan Ain yang tengah mengandung juga sakit gigi. Memang kesian sebab nak makan pon tidak lalu makan. Pergi ke klinik gigi, doktor gigi cakap tidak di galakkan cabut gigi masa mengandung. Sudahnya menanggung sakit tiada kesudahan sampai nak tidur pon tidak boleh.

cabut gigi ketika mengandung

Sebenarnya cabut gigi semasa mengandung ini bahaya tak? Ia terbahagi mengikut trimester iaitu:

  • Trimester Pertama: Pada ketika ini organ dalaman bayi seperti buah pinggang, hati dan jantung sedang terbentuk. Janin akan terencat perkembangannya jika ibu mengalami stress yang teramat. Jika anda sakit gigi pada waktu ini, seeloknya-eloknya dapatkan rawatan pergigian akhir trimester 1.
  • Trimester Kedua: Ini adalah waktu yang paling sesuai untuk membuat apa sahaja aktiviti pergigian seperti cabut gigi, tampal gigi, scalling dan pelbagai lagi kerana pada waktu ini bayi sedang berkembang. Pembentukan organ telah di lakukan pada trimester pertama.
  • Trimester Ketiga: Cabut gigi pada waktu ini adalah sangat berisiko kerana akan menyebabkan tekanan pada kandungan . Tambahan pula jumlah kuantiti steriod yang di gunakan agak tinggi akan menyebabkan rahim mengecut dan kelahiran pramatang. Rawatan gigi pada ketika ini sebaik-baiknya di lakukan pada awal trimester ketiga.

Cadangan ubat-ubatan yang selalu diberikan oleh doktor ialah ibuprofen atau paracetamol untuk megurangkan kesakitan manakala untuk mengelakkan jangkitan doktor selalunya akan memberikan antibiotik Amoxilin. Walaubagaimanapun korang perlu mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu sebelum mencuba mana-mana ubat dkhuatiri ada sesetengah ibu mengandung alah kepada ubat ubatan.

ibu mengandung sakit gigi

Penjagaan gigi semasa kehamilan

  • Jaga kebersihan mulut – gosok gigi sehari 2 kali iaitu bangun tidur dan sebelum tidur.
  • Berkumur-kumur selepas makan untuk menghilang sisa makanan yang melekat di celah gigi bagi mengelakkan kaviti.
  • Gunakan ubat gigi tanpa florida kerana ubat gigi yang mempunyai florida akan menganggu janin jika diambil secara berlebihan. Setakat hari ini jenama yang mengeluarkan ubat gigi untuk ibu mengandung ialah Pureen.
  • Ikuti temujanji seperti yang di jadualkan oleh doktor gigi. Jangan mengelat!
  • Elakkan makanan yang manis yang boleh meningkatkan risiko masalah gigi
  • Gunakan berus gigi berusnya jenis Soft.
  • Ambil pil kalsium untuk mengelakkan pendarahan gigi semasa mengandung.

Pengalaman Ain ketika mengandungkan kedua-dua orang anak,  Ain selalunya akan serah diri buat temujanji dengan doktor untuk mengenalpasti gigi yang rosak dan buat pembersihan gigi. Terdapat simen (plaster) tampal yang untuk gigi berlubang selamat untuk ibu mengandung. Sebelum sakit gigi sampai berguling-guling lebih baik serah diri pada doktor. Sakit gigi jangan buat main ye.. Bahaya jika  dibiarkan..

GBS PUNCA BAYI MENINGGAL DI DALAM KANDUNGAN

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini Ain nak bawa tajuk yang agak berat iaitu GBS punca bayi meninggal di dalam kandungan. Apakah GBS? GBS ialah Group B Streptococcus. Streptococcus merupakan bakteria yang sangat bahaya dan boleh menyebabkan kecacatan dan maut kepada bayi dalam kandungan atau semasa proses bersalin. GBS hanya berlaku kepada wanita hamil yang mengidap kencing manis. Walaubagaimanapun tidak semua pengidap kencing manis semasa hamil mengidap GBS.

keputihan berbau

GBS ini boleh menyerang mana-mana wanita mengandung tanpa di sedari. Ia hadir dalam bentuk keputihan. Kebanyakkan wanita menganggap keputihan semasa mengandung adalah perkara biasa tetapi ia menjadi bahaya apabila tidak di rawat. Keputihan semasa mengandung ada dua kategori iaitu keputihan yang di sebabkan jangkitan fungal dan di sebabkan oleh jangkitan GBS. Keputihan ini berlaku disebabkan perubahan hormon dan antibody yang lemah. Ain ada huraikan tentang keputihan semasa mengandung di dalam entry ini. Cecair putih itu sungguh merimaskan sampai tak senang duduk.

BAGAIMANA NAK MENGESAN GBS?

Selalunya pada akhir trimester kehamilan sekitar 35 minggu -37 minggu doctor akan mengambil sedikit sample (swab) di dalam vagina dan di buat ujian maklumat untuk mengenalpasti kehadiran bakteria Streptococcus. Jika di dapati ibu mengandung tersebut positif GBS maka doktor akan berikan antibiotic untuk mengelakkan kuman itu menjangkiti bayi semasa proses kelahiran. Korang juga boleh buat pemeriksaan sendiri klinik-klinik swasta ketika memasuki trimester kedua untuk persediaan awal.

TANDA-TANDA MENGIDAP GBS:

  • Cairan vagina menjadi lebih kental, kehijauan dan busuk yang teramat
  • Vulva vagina terasa gatal teramat dan rasa seperti ingin mengaru sahaja
  • Vulva vagina juga berasa panas seperti terbakar
  • Rasa sakit dan perit ketika membuang air kecil dan ketika bersama dengan suami
  • Saluran vagina membengkak

punca bayi pramatang

RISIKO GBS SEMASA KEHAMILAN

  • Berlaku kelahiran pramatang seawal 24 minggu. Bakteria memasuki selaput amnion yang mengelilingi bayi. Ia akan menyebabkan selaput amnion itu bocor dan air ketuban pecah dan kelahiran berlaku. Bayi pramatang berkemungkinan besar akan mengalami kecacatan mental, kesukaran belajar dan buta.
  • Bayi meninggal di dalam kandungan akibat jangkitan

RAWATAN GBS:

  • Ambil pil antibiotik untuk mematikan kuman.
  • Sekiranya kelahiran semakin hampir, doktor akan memasukkan ubat peluru di dalam vagina atau suntikan antibiotik.
  • Elakkan memakan roti, donut, cakoi. Makanan ini mengandungi yis. Yis akan menyebabkan bakteria semakin membiak.
  • Ambil yogurt setiap hari kerana di dalam yogurt mengandungi bacteria baik iaitu Lactobacillus yang berperanan melawan bakteria GBS.
  • Elakkan bersama dengan suami pada waktu ini untuk mengelakkan keadaan semakin teruk.
  • Elakkan penggunaan pencuci wanita kerana ia akan mematikan flaura dan fauna bahagian premium
  • Jangan basuh vagina menggunakan teknik douching
  • Jaga kebersihan tempat premium

 

Jangan takut! Bakteria ini mudah di hapuskan dengan syarat ambil antibiotik yang diberikan dan ambil langkah-langkah pencegahan yang di cadangkan. Pendek kata jaga pemakanan, jaga emosi, jaga kebersihan dan banyakkan berdoa semoga proses kehamilan berjalan dengan lancar.

CECAIR PUTIH ITU SUNGGUH MERIMASKAN SAMPAI TIDAK SENANG DUDUK

Assalamualaikum w.b.t. Nak tahu apakah itu cecair putih? Rasanya orang perempuan memang menyampah sangat dengan cecair ini. Cecair putih itu ialah keputihan. Keputihan dan kehamilan memang tidak dapat di pisahkan. Ibu mengandung pasti akan terkena keputihan. Keputihan ini sebenarnya untuk melindungi bayi kita daripada jangkitan. Macam mana saya cakap keputihan melindungi janin? Dengan pertukaran warna dan bau kita sudah tau samada bahaya atau tidak bahagian premium tersebut.

gatal-gatal di kemaluan

Untuk keputihan yang teruk selalunya cecair yang di keluarkan berwarna hijau dan berbau busuk. Jika korang mengalami keadaan sebegini, sila cepat-cepat pergi ke hospital jumpa doktor. Keputihan sebegini akan menyebabkan kegatalan, rasa panas, tidak selesa dan sakit ketika buang air kecil atau ketika bersama. Biasanya doktor akan beri antibiotik dan ubat peluru.

Bagaimana ini boleh terjadi sedangkan saya menjaga kebersihan bahagian premium?

Ibu mengandung memang normal mengalami keputihan semasa mengandung kerana perubahan hormon. Selain itu ibu mengandung juga mengandungi sistem pertahanan badan yang rendah. Jadi tidak mustahil kuman mudah menyerang. Apa yang penting proses penjagaanya.

Jadi bagaimana hendak elakkan keputihan?

 

makanan hilangkan keputihan

  • Anda perlu kerap tukar seluar dalam bagi mengelakkan kuman semakin bertambah. Tukar 3 kali sehari.
  • Elakkan makanan yang menyebabkan keputihan teruk seperti makanan pedas, manis dan berempah.
  • Amalkan pengambilan yorgurt setiap hari bagi membekalkan kultur hidup kerana yougurt mempunyai bakteria lactobacillius yang membantu mebunuh bakteria.
  • Jangan pakai seluar dalam yang ketat.
  • Banyakkan mengambil makanan yang tinggi antioksida seperti buah oren, kiwi, prune dan pelbagai lagi untuk menghalang dan melawan jangkitan.
  • Kawal berat badan. Berat badan yang berlebihan akan menyebabkan kedua-dua peha bergesel dan meransang pembiakan kuman..
  • Elakkan menggunakan pencuci wanita yang mempunyai sabun kerana ia menjadikan bahagian premium semakin kering.
  • Cuci bahagian premium sebelum dan selepas melakukan hubungan.

Keputihan yang teruk akan menyebabkan bayi di lahirkan cacat jika terkena jangkitan dan kelahiran pramatang. Jadi silalah jaga kebersihan!

MANDI-MANDA DI LOST WORLD OF TAMBUN, PERAK SAMPAI KECUT!

Assalamualaikum w.b.t. Hujung minggu yang lepas, Ain sekeluarga berkunjung di negeri Perak Darul Ridzuan atas urusan kerja. Jadi di kesempatan itu Ain membawa anak-anak mandi di Lost World Tambun. Kira sambil menyelam minum air la. Sebenarnya dah lama terfikir-fikir nak bawa anak-anak mandi di sini tetapi rasa macam tidak berbaloi jika sesaja je semata-mata datang sini nak mandi baik terus pergi Sunway Lagoon sahaja. Dekat sahaja dengan rumah.

Perjalanan bermula daripada rumah jam 10.30 pagi dan sampai di hotel sekitar jam 3.00 petang. Kami singgah dulu makan di Mydin Jelapang untuk mengalas perut yang lapar. Boleh tahan juga sedap-sedap makanan di Food Court Mydin Jelapang ni atau masing-masing dah kebulur sangat ni nampak semuanya sedap.. hehehe (tapi serius memang makanan di sini sedap-sedap belaka)..

mandi di tambun

Ain menginap di Impiana Hotel Ipoh. Biliknya selesa dengan tilam empuk yang bagai hantu laut memanggil-manggil untuk di tiduri. Usai solat dan meregangkan pinggang yang hampir kejang akibat duduk lama dalam kereta, kami bertolak ke Lost World Tambun Waterpark. Anak-anak la yang paling suka sekali. Asyik tanya itu ini.

Sampai sahaja di taman tema tersebut hujan renyai-renyai turun tetapi ia tidak memadamkan semangat nak mandi kolam kami… apa susah agak-agak masa berendam tu hujan lebat nyanyi je lagu Memori Daun Pisang.. hahaha.. Baru ada feel..

bersantai di taman tema tambun

Yuran kemasukan RM 50.00 dewasa manakala kanak-kanak RM 43.00. Mau tak tercekik darah nengok harga tiket masuk ni. Last 4 year dulu Ain datang baru je RM 35.00 untuk dewasa. Harga air makin mahal kot sekarang ni. Think positif…

Sesambil menunggu en. suami membayar tiket, tetiba mataku terpandang seseorang.. Macam ku kenal orang ini tetapi dimana ya?! Tanyaku di dalam hati kebinggungan.. Teringat! Itu Imam Muda Najdi.. Kebetulan Ain ada like Fan Page beliau jadi kenallah.. Ain tiadalah terkinja-kinja nak minta autograf pada beliau sebab masih sedar diri disamping menjaga anak-anak syurga ni. Hanya meleret pandangan mata sahaja..

Ok selesai en. suami beli tiket.. kitaorang kena pakai gelang masuk taman tema. Jasmine pertama kali pakai gelang masuk tu, beliau agak jakun disitu. Zafri pula merengek nak gelang sama macam kakaknya. Pening.. last-last cakap

“Uncle tu makan budak kuat nangis tau”

Terus senyap.. hahaha.. kesian guard tu.. minta maaf ya..

harga tiket di tambun

Kami beli serba sedikit baju renang anak-anak. Yang sedia ada dah tidak muat, dah macam incredible hulk. So buat keputusan belikan anak baju mandi seorang sepasang. Ok la tu.. nanti mandi depan rumah pon boleh pakai baju mandi tu.. hehe..

bersantai di tambun

Settle semua, kitaorang check beg dan sewa locker untuk letak barang. Locker yang besar dah penuh jadi kitaorang plih loker kecil RM 15.00 (mahal tu!)… Lepas simpan barang terus terjun kolam.. yahuu! Eh, apsal maknya yang over sangat nih?! Hehe… Maka berenanglah dengan gaya bebas masing-masing.. Zafri mula-mula nengok air takut tetapi bila dah lama-lama nengok kakak Jasmine nya eksyen dah boleh berenang barulah beliau berani sedikit.

lost world of tambun

Dah siap-siap berenang, kita posing dulu! Seronok betul aktiviti pada hari itu.. anak-anak la yang suka sangat sampai nak pergi lagi. Nanti ada rezeki lagi kita pergi ya! Korang pun boleh juga bawa anak-anak datang sini bersantai.. tapi kalau citi sekolah memang pack. Lost world of Tambun ni tutup sampai jam 11 malam.

Ok… daaaaa….