KISAH KOPI DAN SUPERMAMA YANG RAJIN BERZUMBA

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini Ain di pejabat agak sibuk sikit dengan tugasan yang perlu disiapkan dengan cepat. Nak makan pun sampai tercekik-cekik la orang cakap. Nasib baik kurma coklat Yussuf Thaiyoob menjadi peneman untuk penambah tenaga.

Macam biasa rutin harian Ain balik pejabat terus ambil anak-anak di taska. Perjalanan dari pejabat ke rumah hampir sejam setiap hari menyebabkan Ain dah lali. Penat? Amende tu? Nama sejenis rumput ke? Hahaha.. Jadi isteri, ibu dan perkerja memerlukan Ain tenaga tambahan untuk menggalas peranan itu.

abang kopi

Sampai dirumah saja, nampak bungkusan parcel pos laju atas meja. Buka sahaja.. wah! Ada kopi lah… Untuk pengetahuan korang Ain ni memang penggemar kopi sejak mengandung anak yang kedua tetapi tiadalah sampai hari-hari nak minum kopi.

Ain suka bau kopi. Harum sangat! Perisa kopi yang menjadi kegemaran Ain ialah Caffe Mocha iaitu campuran kopi dan coklat. Lebih-lebih lagi jika di buat ice blended.. memang mengiur untuk secawan kopi yang menggoda.

Tapi bila dah balik kerja ni nak cepat tiada masanya nak ber blended bagai.. Nak kerja senang.. koyak dan kacau. Penyelesaiannya kopi 3 in 1 mudah dan ringkas..

abang kopi

Oh ya kopi parcel itu daripada Abang Kopi (bila masa pula kopi ada keturunan manusia?) Hahaha… Tidak.. beliau adalah penggemar kopi unggul dan nak share tentang kebaikan kopi. Akibat tertarik dengan kopi beliau saya meminta beliau pos kan kepada saya untuk turut menikmati kesedapan kopi tersebut.

Rasa yang pertama….. sedikit pahit dan sedap. Boleh feel la kalau duduk sensorang tepi beranda. Kopi yang digunakan adalah kopi Arabica yang di kenali memang sedap. Fuh! Terangkat juga kopi ni. Lepas sahaja berkopi-kopian, Ain sepantas kilat beraksi di dapur untuk makan malam.

Siap sahaja aktiviti masak memasak, tetiba rasa nak berzumba.. Jadi layan zumba dengan anak-anak.. Berpeluh-peluh kau! Macam lari marathon peluhnya tu. Rasanya kopi itu salah satu penambah faktor peluhan itu. Ye lah kopi kan panas dan boleh meningkatkan metabolisma jadi keinginan memiliki tubuh ibarat Angelina Jolie itu semakin menjadi kenyataan.

Jadi korang sebelum bersenam atau berzumba elok lah pekena kopi dulu ya.. nak lagi senang terjah je blog Abang Kopi dan order terus kopi… hehe.. slurrrrp!

TIPS MEMILIH HADIAH UNTUK SUAMI TERCINTA

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini adalah hari lahir kelahiran suami Ain yang ke 3* tahun. Rahsia angka tu… Dan usia beliau semakin kertu. Sebenarnya Ain terlupa hari lahir suami pada hari ini. Hehehe… Nasib baik aplikasi Facebook mengingatkannya. Selalunya tarikh-tarikh ni orang perempuan yang ingat ni dah terbalik kod. Harap beliau memahami isterinya ini.

selamat hari lahir sayang

Bab hadiah ni suami Ain ni tidak berapa hairan sangat. Membazir katanya. Tetapi dek kerana kasih dan cintanya seorang isteri kepada suami (chewah!) Ain ada memberi beberapa hadiah kepada beliau…

Kasut

Kasut ini dia paling suka dan paling lunyai dia pakai. Ain belikan kasut yang standard sikit iaitu Camel. Harga memang mahal tapi puas hati bila suami pergi kemana-mana mesti dia nak pakai kasut itu dan tahan hingga bertahun-tahun.

Bunga dan coklat

Jangan tidak percaya jika orang lelaki juga sukakan kejutan! Ain pernah ambil servis hantar bunga dan coklat di pejabat suami. Terkesima sungguh dia.. hehe.. Balik rumah terus senyum-senyum dan siap cakap…

Lain kali jangan buat ya… abang ingatkan Megan Fox yang bagi bunga dan Coklat kat abang tadi.. Kecoh satu opis..

Adoii ai.. suami ku ini.. hahaha..

Baju custom-made

Ain ada buat baju yang sama satu keluarga.. ala-ala family day tu. Nampak dia gembira bila pakai baju tu sama-sama dengan anak-anak dan isterinya ni. Kira dia suka la tu kot.. hahaha.. pepandai je ko ni Ain buat andaian sendiri.

Makanan tambahan

Disebabkan pertambahan usia yang semakin kertu, Ain ada belikan suami makanan tambahan yang sesuai dengan usianya. Orang lelaki ni kalau bab makanan tambahan memang mengelak tetapi bila di suapkan memang laju je menelan. Bukannya apa dah tua nanti masing-masing nak sihatkan. Jadi kena ada persediaan awal.

 

ucapan hari lahir untuk suami

 

 

Dompet/Purse

Ada petua cakap kalau nak pakai dompet kena sampai lunyai supaya rezeki tu senang je masuk. Tetapi Ain tak sampai hati nak biarkan suami pakai dompet nan hado tu. Dan dompet merupakan hadiah pertama Ain kepada suami masa cintan-cintun dulu.. Bila buka dompet mesti teringat isterinya tu… Hahaha.. agak mendalam tahap psikologinya ni.. hehe

Ok dah cukup tak cadangan ni? Rasanya korang boleh la ambil idea ni untuk suami tersayang… Nak bagi hadiah yang suami paling suka tak? Nak tahu?

Tolak ansur, pandai mengambil hati suami, jaga maruah suami, hormati keluarga suami dan jaga anak-anak suami itu hadiah yang paling berharga…

Peace yoo! Semoga kita menjadi isteri yang di sayangi suami dan di angkat marbat menjadi isteri yang solehah.. Amin ya rabbalalamin…

TIPS KEKAL CERGAS SEMASA MUSIM PANAS UNTUK IBU MENGANDUNG

Assalamualaikum w.b.t. Jam menunjukkan jam 11.50 malam tatkala jemariku menaip perkataan pertama ini sambil melayan lagu Bayangan Gurauan kumpulan Mega di youtube.com. Nak taip entry ni memang kenakan kekuatan dalaman dan mood. Kalau tak entry kelaut jadi macam apa-apa lak.

Oh ya sekarang ni negara kita betul-betul dilanda musim panas yang kuat. Memang tidak tahan jika duduk lama di luar. Boleh sakit kepala jika lama terkena matahari. Agak merbahaya juga kesan panas melampau sampai boleh bawa maut. Huuu takut nya..

strok haba musim panas

Memandangkan musim panas menjelma, Ain nak share la tanda-tanda yang perlu korang ambil tahu dan jangan pandang mudah dengan simptom-simptom ringan bahaya panas ni.

Tahu tak simptom-simptom ini tandanya korang mengalami keletihan haba:

  • Loya
  • Lemah badan
  • Sakit dan pening
  • Muntah
  • Sakit Kepala
  • Keletihan yang melampau
  • Kekejangan otot
  • Berhalusinasi

Jadi korang perlu hati-hati ya dan jaga kesihatan baik-baik terutamanya ibu mengandung dan anak-anak kecil. Semasa musim panas kering ni penyakit senang berjangkit.

kebaikan air

Antara perkara yang korang perlu lakukan untuk menghindari badan terhidrasi ialah:

  • Minum air sekurang-kurangnya 2.5 litre sehari
  • Jangan berada diluar terlalu lama
  • Kerap mandi
  • Elakkan berada di kawasan ramai orang
  • Kalau jenjalan kemana-mana tu sediakan air kosong. Elakkan air manis kerana ia akan menyebabkan tekak bertambah haus.
  • Ibu mengandung di galakkan menggunakan penghawa dingin kerana sedia maklum suhu badan ibu hamil ni memang meningkat jadi dengan musim panas ini boleh menambahkan tekanan pada kandungan.
  • Ambil makanan yang meningkatkan antibodi badan seperti buah oren , Avokado dan pelbagai lagi.
  • Ambil minuman isotonik yang mengekalkan bendalir dalam badan

Rasanya dah ok semua ni. Jangan lupa ya buat apa yang saya cadangkan ni. Alangkan kereta boleh meletop kalau panas sangat inikan kita. Take care ya laling!…

MANJAKAN DIRI DI KAYU MANIS SPA, SUBANG BESTARI

Assalamualaikum w.b.t. Ain ni nak di katakan kaki SPA tu tak lah tetapi bila badan dah penat, mulalah jemariku mencari SPA di kawasan Shah Alam. Kenapa kena Shah Alam? Sebab kebanyakkan SPA di Shah Alam banyak mengamalkan konsep muslimah. Ada juga SPA yang tulis untuk wanita tetapi suami boleh masuk kat ruang tamu. Maaf cakap saya memang rasa tidak selesa jika mengamalkan konsep SPA sebegitu.

spa di shah alam

Kayu Manis SPA ni orang lelaki memang tidak boleh masuk langsung. Jadi para suami yang nak mengikut tu lupakanlah hasrat dan boleh la mengeteh di kedai mamak yang berdekatan.

spa di shah alam

Pengalaman pertama kali Ain masuk ke dalam SPA ini ialah wow!! Memang agak jakun sikit tetapi berjaya menutupi kejakunan tersebut dengan berbual kosong bersama Manager SPA dan buat-buat biasa sahaja walhal dalam hati ini dah kembang sekembang-kembangnya perasaan kagum tu… hahaha..

spa muslimah di shah alam

Hiasan dalamannya memang mengkagumkan disamping muzik alunan Bali. Lupa nak bagi tau konsep SPA ini adalah Bali. Jadi bagi korang yang tidak pernah sampai ke Bali (macam diriku) boleh la feel-feel dah sampai di Bali dengan mengunjungi SPA ini. Hehehe..

kayu manis spa 2

Sebaik sahaja duduk di kerusi, Ain di tanya samada hendak ambil pakej yang mana.. Full package menjadi pilihan Ain. Harga perkhidmatannya juga agak berpatutan. Paling tinggi pun dalam RM 300 lebih. Oh ya! SPA ini juga menyediakan pakej untuk urutan, bertangas, bersauna untuk ibu berpantang. Yang ini cajnya agak mahal sebab ia mengambil masa 3-7 hari perkhidmatan.

Sebagai permulaan Ain dihidangkan dengan minuman halia campuran madu. Sedap juga dan boleh di buat dirumah.. hehe. Ain juga di tanya samada nak guna scrub perisa apa? Hehehe.. kelakar pula scrub pon ada perisa.. (nampak nau kejakunan ku disitu) Ain memilih scrub perisa kopi dan minyak perisa halia.

Pakej yang Ain ambil ni termasuk sauna, scrub, mandi susu/bunga, urutan aromaterapi, facial dan foot massage. Prosesnya berlangsung selama 3 jam tetapi rasanya sekejap yang amat. Tak puas rasanya.. Pembantu SPA juga seorang mudah melayani dan daripada Indonesia. Jadi sambil dia membetulkan urat tu sambil berborak la. Rajin benau kau ni berborak Ain.. haha.. Ada juga rasa nak tidur tapi tak sempat sebab rasa macam sekejap je…

Kayu Manis SPA ni ada mempunyai cawangan di di Denai Alam, Shah Alam. Alamat Kayu Manis SPA ialah:

Kayu Manis SPA, Subang Bestari

No. 56, Jalan Nova U5/N,

Subang Bestari, Shah Alam, Selangor

No. Tel: 03-7734 3104

Kayu Manis SPA Denai Alam

No. 17, Jalan Elektron F U16/F E Boulevard Denai Alam,

Seksyen U16, Shah Alam, Selangor

No. Tel: 019-307 5777

Sebenarnya untuk ibu-ibu yang pernah bersalin dan melahirkan anak sesekali elokla memanjakan diri di SPA samada melakukan rawatan aromaterapi atau rawatan urutan kampung. Bukannya apa, orang perempuan bila dah bersalin banyak urat putus dan mengembang. Kalau tak dijaga masuk umur 40 tahun dah sakit pinggang, rahim jatuh, putus selera, kerap marah dan lain-lain lagi.

Kalau rasa macam membazir je pergi SPA, boleh juga buat di rumah sendiri dengan mengamalkan petua kecantikan nenek kita dahulu. Nanti saya kongsikan ya petua-petua kecantikan untuk ibu-ibu yang pernah melahirkan supaya korang rasa yakin sebagai seorang isteri. Chewah!… Stay tune!

TAKUTNYA MAKAN UBAT MASA MENGANDUNG NI!

Assalamualaikum w.b.t. Untuk pengetahuan korang, Ain dah 3 minggu menahan batuk yang tidak berkesudahan. Dua botol ubat batuk habis ku telan tapi batuk tak hilang-hilang. Sedikit sebanyak menganggu kehidupan harian.

Almaklumlah negara kita di landa musim panas yang melampau sekarang ni. Kalau pergi klinik memang berderet orang menunggu. Ain juga tidak terlepas join sekali senarai menunggu itu. Semasa sedang menunggu itu, Ain jumpa Kak Edryn iaitu kawan sepejabat yang sedang mengandung sekitar 20 minggu.

Semasa sedang menunggu itu, kami rancak bersembang tentang perihal pejabat. Ala korang ni macam tak tau pula gegirls kalau berjumpa mesti cerita tentang resepi masak ketupat yang paling sedap (campur macam-macam perisa lagi sedap).. Hahaha

ibu mengandung selsema

Sambil itu kak Edryn bercerita tu tentang ke runsingan beliau samada ubat doktor selamat tak semasa mengandung. Ye la banyak cerita tak best dengar yang menyebabkan kecacatan pada kandungan akibat mengambil ubat. Lalu dengan muka seriusnya gaya professor klon, Ain tanya kak Edryn:

Kak, akak rasa doktor yang ada sekarang ni dulu belajar dimana ya? Matrikulasi je ke?

Sedas pertanyaan celupar ku berikan sebab banyak sangat ibu mengandung demam takut mengambil ubat termasuk kak Edryn. Akhirnya memberikan kesan kepada bayi tersebut kerana jangkitan kuman. Kenapa ya takut sangat?

Meh sini Ain cerita sedikit pengalaman yang Ain buat semasa demam masa mengandungkan anak-anak dulu.

ibu mengandung sakit

Pilihan Klinik

Ain akan pilih Klinik Ibu dan Anak tidak kira klinik kerajaan atau swata sebab klinik ibu dan anak ini selalunya mempunyai kepakaran tentang masalah semasa mengandung, wanita dan tentang anak-anak kecil. Jadi tiada masalah pemberian ubat tidak mengikut preskripsi. Lagipun doktornya berpengalaman luas.

Maklumkan pada doktor yang anda mengandung

Jangan ingat doktor tahu korang mengandung ya.. sebab ada orang mengandung masih lagi nampak macam tak mengandung. Ini supaya doktor berikan preskripsi ubat yang betul.

Ceritakan masalah anda pada doktor

Ain akan ceritakan masalah Ain sampai Ain puas hati yang doktor itu faham tentang masalah Ain ni. Ain akan tanya macam-macam pada doktor tetapi sebelum jumpa dokor tu Ain akan catit dulu apa yang perlu ditanya. Sekaligus kita tiadalah fikir yang bukan-bukan tentang kandungan kita dan berpuas hati jawapan yang berikan.

Antibiotik untuk ibu mengandung

Selalunya doktor akan berikan antibiotik jenis Amoxilin dan ia selamat untuk ibu mengandung dan menyusu. Jangan tak makan antibiotik ya. Sebab bila kuman yang tidak mati ia akan pergi ke bayi. Ain cerita ni sebab Ain pernah kena marah dengan doktor sebab takut makan antibiotik.. hehehe

Doktor cakap lagi bahaya kalau awak tak ambil antibiotik sebab kuman itu akan menyerang kandungan awak. Terkesima dan melopong-lopong diriku mendengar. Terus insaf.

Apa yang Ain perhatikan penggunaan panadol terlalu kerap semasa mengandung boleh menjejaskan kandungan. Ibu mengandung selalu demam kerana mempunyai sistem pertahanan badan yang sangat rendah. Jadi peluang nak kena penyakit itu tinggi. Jadi apakah makanan yang paling selamat untuk ibu mengandung?

Ambil makanan yang kaya dengan Vitamin C seperti buah Oren, Avacado, Strawbery, kobis bunga dan lain-lain lagi. Elakkan berada di tempat yang berisiko seperti tempat orang ramai dan tempat kotor berhabuk.

Ok sekarang ni jangan takut-takut ya!

 

MINGGU YANG MEMENATKAN DAN SENGAJA CARI PASAL

Assalamualaikum w.b.t. Sepanjang minggu ini badan Ain rasa penat sangat. Tidak tahulah mengapa. Yang pasti setiap kali memandu pergi dan balik kerja mesti  mengantuk tak ingat dunia. Bawa kereta pun terhuyung hayang. Rasanya selamat sebab sebelum bawa kereta baca Doa menaiki kenderaan kot. Pernah juga hampir terlanggar pembahagi jalan tiba-tiba dengar macam orang sergah. Alhamdulillah tiada apa-apa.

car booth

Hari ini Ain tolong kawan di Car Boot Sale (CBS). Saja je nak cari pengalaman nak jumpa orang ramai.. (Dah memang diriku ini kaki mencapab (cari publisiti)) hahaha…  CBS ini di buka mula jam 7 pagi sehingga 12 tengahari Jadi memang tidak boleh dielakkan panas terik matahari. Dah macam udang bakar dah kulit ni akibat sunburn.

Masa aktiviti tu berlansung tu rasa penat tu tiada lagi tetapi bila sampai dirumah rasa macam nak pengsan. Tengah makan pon boleh tertidur. Nasib baik tak tercium nasi dalam pinggan. Aksi ngeri betul. Tidak tahulah sejak akhir-akhir ini rasa penat tu lain macam sikit. Balik kerja mesti tidur dahulu lepas itu baru mula memasak untuk keluarga. Teruk bebenau perangai kau ni Ain!

Ain ada juga ambil beberapa multivitamin dan vitamin untuk penambah tenaga tetapi ia tetap juga tidak dapat melawan perasaan kaki tidur ni. Kuat betul perasaan itu. Ye lah kalau ambil berguni vitamin tapi kalau tidak cukup rehat pun tidak guna juga sebab hukum alam yang Allah jadikan apabila penat ialah tidur. Bayangkan kalau orang tak tidur 24 jam apa akan jadi? Boleh weng kepala..

Kalau dapat tidur 15 minit pon ok dan memang rasa segar bugar. Anak-anak pula nasib baik dah besar sikit dah boleh bawa diri sendiri. Jadi kawan-kawan kalau rasa penat, silalah tidur. Tidur juga merupakan salah satu rahsia awet muda dan kesihatan tubuh badan.

 

MENGIDAM KENWOOD MIXER DI LAZADA.COM.MY

Assalamualaikum w.b.t. Sebenarnya Ain suka memasak. Sebelum kahwin dulu tak de rajin bebenau nak masak.. Ye lah nak masak pun tak canggih sangat tetapi bila dah kahwin ni semangatnya lain macam sikit. Bahagia bila melihat orang yang tersayang makan apa yang kita masak dan perut membesar bagai johan. Perut tu boleh buat bantal tau.. jimat!

kek buah

Suami Ain akan jadi tester terhormat untuk merasa masakkan isterinya. Kaedah pengukurannya ialah bintang!

Abang, berapa bintang kek buah ni?

Selalunya suami Ain kedekut nak bagi bintang. Ain selalu dapat 4.5 bintang. Bila tanya kenapa tak sampai 5 bintang, dia jawab kalau dah sampai 5 bintang tu dah sampai tahap makanan di dalam syurga. Adoi.. laki den ni… macam lah pernah sampai syurga.. hahaha..

Jadi bagi merealisasikan impian untuk menjadi isteri yang pandai memasak tidak kira lauk pauk atau pastri, maka Ain telah telah melancarkan strategi kenyitan mata. Nak tau strategi kenyitan mata tu apa? Korang gi buka lazada.com.my sambil-sambil tu cakaplah kat suami…

Abang, ayang ingat nak buat kek buah yang super sedap la.. mixer lama tu kalau putar laju sikit dia cepat hangit dan semput.. Jadi susah sikit nak buat kek.. kalau ada mixer baru tak de lah penat sangat ayang nak mengadun…

Pastu kenyit mata dengan senyuman semanis madu. Kadar kejayaan menggunakan teknik ini selalunya tinggi. Kaum isteri boleh cuba ni ya.. Hehehe..

Memandangkan Lazada ada membuat promosi tahun baru yang super murah ni maka suami sejuk hati sikit nengok potongan harganya. Alhamdulillah raya nanti boleh la mengadun kek dan kuih raya nak bagi pada mentua dan saudara mara. Mentua Ain suka makan kek buah yang Ain buat sampai request lagi. Insyallah tahun ini ada rezeki la beliau nak merasa lagi.

Jadi para isteri boleh la melancarkan strategi kenyitan mata ini ya. Promosi tahun baru ini sedang berlansung sekarang. Korang boleh klik link gambar Kenwood Mixer kat bawah tu ye untuk lain-lain pembelian peralatan perkakasan rumah. Memang murah dari harga di kedai!

promosi lazada

Jom shopping!

 

 

RESEPI ASAM PEDAS MELAKA SEDAP YANG BUATKAN MENTUA SAYANG KETAT-KETAT

Assalamualaikum w.b.t. Seperti sedia maklum, asam pedas adalah makanan rasmi negeri Melaka. Kalau pergi ke Melaka tanpa merasa asam pedas memang boleh mengigau malam-malam. Anak dara sebelum kahwin mesti pandai masak asam pedas. Kalau tak tahu kena belajar dengan mentua. Asam pedas juga makan kegemaran Ain. Hehehe… Tambahan pula tengah hot drama Asam Pedas untuk Dia di televisyen sekarang ni.

Bagi mempermudahkan korang nampak pandai masak asam pedas depan mentua, Ain nak kongsikan resepi asam pedas sedap ini. Tips korang nak di sayangi oleh mertua ialah pandai memasak.

asam pedas melaka

Bahan-bahan

  • 1 cm halia – dikisar
  • 1 cm kunyit- dikisar
  • Bawang putih – dikisar
  • Bawang merah- dikisar
  • Halba – 1 sudu
  • Air putih
  • Cili kering yang telah di kisar
  • Ikan parang paling sedap.. tapi kalau nak letak ikan lain boleh je
  • Air asam jawa/ asam keping 2 keping
  • Daun kesum 10 helai
  • 1 batang bunga kantan

Cara-caranya:

  • Panaskan minyak masak di dalam periuk
  • Tumiskan bahan-bahan yang telah di tumbuk hingga kekuning-kuningan
  • Masukkan pes cili kering yang telah dikisar dan garingkan
  • Masukkan air asam jawa/ asam keping
  • Masukkan air putih dan ikan
  • Kemudian masukkan daun kesum dan bunga kantan
  • Apabila mendidih masukkan tomato, tunggu sekejap dan tutup api dapur
  • Tadaaaa!!! Dah siap…

Petua: Pastikan masa korang tengah masak, masak dengan kasih sayang. Kalau boleh masa masak tu nyanyi lagu dondang sayang.. mesti lagi sedap… hehee

KENDURI KAHWIN ORANG MELAKA MEMANG HAPPENING!

Assalamualaikum w.b.t. Jika korang mengikuti blog ini kebanyakkan entry Ain memang banyak tentang Melaka. Dah memang orang Melaka jadi haruslah cerita tentang Melaka secara berlebihan… hahaa.. Walaupun menetap di Selangor, Melaka tetap di hatiku (mohon jangan terasa).

sanggul lintang melaka

Hari ini Ain nak cerita tentang majlis kahwin orang Melaka. Sebenarnya cara perkahwinan orang Melaka ini ada macam-macam perkara. Antaranya:

Berandam (Mengandam)

Mak andam datang kerumah seawal 2 hari sebelum majlis berlangsung dengan tujuan untuk menaikkan seri pengantin. Mak andam akan memotong sedikit rambut di dahi dan dimasukkan ke dalam buah kelapa yang ditebuk bersama beras, sirih kapur dan lain-lain lagi (tak ingat lak). Pantang larang selepas mengandam ini ialah tidak boleh melihat cermin sebelum hari majlis langsung. Biasanya mak andam ‘orang lama’ akan melakukan upacara ini. Mak andam sekarang kebanyakkannya tidak mengamalkannya. Ain tahu pun sebab mak saudara suami memang tukang andam purbakala dulu.

Malam Berinai Kecil

Masa ini pengantin lelaki dan pengantin perempuan berinai bersama. Yang membezakan pengantin lelaki berinai di serambi, pengantin perempuan berinai di tengah rumah diatas pelamin.

Marhaban

Marhaban atau khatam al-Quran di adakan sebelum majlis pernikahan untuk memberkati pasangan mempelai di samping mendoakan mereka bahagia hingga akhir hayat.

Majlis Nikah

Biasanya majlis pernikahan di lakukan di sebelah malam atau lepas asar mengikut kesesuaian masa dan pihak pengantin. Mas kahwin negeri Melaka ketika ini RM 80.00. Jadi kena siap-siap standby duit. Selalunya pihak pengantin akan hias cantik-cantik di bahagian hantaran. Nak bagitau tips ni, kalau korang bagi mas kahwin dalam bentuk emas kan, WAJIB ada resit beli emas tu ye sebab nak tunjuk kat tok kadi dan ketua kampung. Takut sebarang penipuan berlaku. Jangan seram sudah!

Mandi berhias

Masa Ain kecil-kecil dulu selalu nampak pengantin yang nak kahwin mandi bersama di serambi atau pelantar (opkos pakai baju la) mengadap keluar pintu rumah. Zaman sekarang ni dah macam tak ada.

Malam berinai besar

Selepas tamat majlis pernikahan, pengantin akan salin pakaian untuk bersanding kecil. Selalunya masa bersanding malam ini pengantin akan mengenakan persalinan baba nyonya dengan sanggul lintang. Ain pernah pakai. Berat 3.5 kg ok! Pening kepalaku. Sanggul lintang original tau.. Permintaan orang tua tunai kan aje.. Macam biasa kaum keluarga dan orang rewang menepung tawar. Masa ini hidangan makanan pula yang simple aje seperti mee sup, mee kari bubur kacang dan kuih muih. Yang paling best ada bunga api. Orang Melaka kahwin kalau tak ada bunga api memang tak sah.. haha.. budak-budak paling suka.

Hari Langsung (Keje kahwin)

Pada hari ini jamuan diadakah secara besar-besaran. Pengantin lelaki akan berarak ke rumah pengantin perempuan diiringi paluan kompang dan rebana bersama kaum keluarga. Silat akan di persembahkan di hadapan pengantin dan di tepung tawar. Orang zaman dulu tepung tawar pakai beraskan? Orang sekarang dah tukar ke bunga rampai dan air mawar. Ok la tu. Wangi sikit pengantin.. hehe

Suap-suap

Waris akan menyediakan pulut kuning berserta telur merah untuk pengantin lelaki menyuap isteri begitu juga sebaliknya.

Makan damai (Makan beradap)

Makan bersama ahli keluarga pengantin lelaki dan peneman sepanjang majlis itu. Selalunya mak andam/ pengapit pengantin akan mengetuai acara itu.

Fuhh!!

Rasa macam banyak pula perkara yang perlu di lakukan untuk menjadi pengantin. Tapi kerja pengantin senang je. Tukar baju dan senyum selama 2 hari. Hahaha… (jangan mare.. jadi pengantin memang penat).

Sebenarnya Ain terimbau kenangan ketika adik Ain kahwin dulu. Memang sangat memenatkan di samping menjaga 2 orang hero dan heroin yang kebal ni. Kakitangan pula tak cukup untuk membuat persiapan perkahwinan. Mujur hari lansung ramai yang menolong. Bab penat usah cakap la habis majlis je terus terbongkang tertidur.. hehe..

Untuk makluman korang, majlis kahwin stail orang Melaka sepatutnya 7 hari 7 malam macam zaman dulu-dulu. Siap joget lambak dan bakar mercun bagai. Tetapi alhamdulillah sekarang ini masing-masing dah faham agama jadi dah kurang sedikit amalan yang menyimpang itu.

Bila buat entry ini, tetiba teringat kembali kisah perkahwinan 7 tahun dulu… cheewahh!

SUAMI MAKAN HATI KERANA ISTERI SELALU MARAH KETIKA MENGANDUNG

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini Ain update blog di temani secawan tea hijau. Orang kata tea hijau boleh kuruskan badan. Best juga tu sambil taip entry sambil kurus… hehehe.. Kurus jari-jemari mak..

Berbalik kepada tajuk entry ini, korang pernah tak rasa macam nak cekik-cekik je suami korang masa mengandung? Ada sahaja yang tidak kena. Kalau suami pula perasan tak masa mengandung isteri banyak melenting walaupun salah sedikit?

Pengalaman Ain sendiri masa mengandungkan anak yang kedua memang sangat mencabar emosi. Bayangkan tengah asyik menggosok baju boleh pula naik angin tak tentu pasal. Macam-macam ada di fikiran masa itu. Rasa nak marah semua orang. Penyelesaiannya Ain tinggalkan dulu tempat menggosok itu dan istighfar. Bila dah ok baru sambung balik.

Sebenarnya masalah emosi marah ketika mengandung bukan emosi yang boleh kita abaikan. Ia perlu diberi perhatian. Jangan ambil mudah dan simpan dalam hati. Perasaan marah itu sendiri datang daripada syaitan. Bila kita lagi kuat marah lagi syaitan suka. Syaitan ni kan kalau boleh mereka nak gugurkan dan ganggu kandungan kita. Antara hasutan yang sering syaitan lakukan mengidam tak tentu hala contohnya nak kebab arab panas-panas jam 4 pagi, kalau tak dapat minta cerai, tak nak balik rumah mentua sebab bila balik je rumah mentua rasa nak muntah. Nampak tak permainannya situ?

Jadi apakah yang kita perlu lakukan untuk mengatasi masalah ini?

  • Pertama: Baca al-Quran, al-Mathurat dan ayat Qursi. Ini adalah sebaik-baik pendinding.
  • Kedua: Banyakkan berzikir. Bila hati sentiasa ingat pada Allah, insyallah susah syaitan nak menghasut kita.
  • Ketiga: Kenalpasti punca stress. Contohnya semasa mengandung kita tidak suka bau suami. Cuba cakap elok-elok dengan suami tentang ketidakselesaan itu daripada simpan dalam hati. Bila simpan dalam hati, suami datang dekat terus tarik muka, kan dosa tu.
  • Keempat: Gunakan haruman aroma terapi. Aroma terapi dapat menenang perasaan yang tengah marah dan tertekan. Kalau boleh guna yang untuk kegunaan harian seperti losyen, mandian dan bau bilik.
  • Kelima: Cari teman yang sesuai dan boleh dipercayai untuk berkongsi masalah. Kalau boleh kita join kumpulan-kumpulan ibu mengandung untuk sama-sama berkongsi pengalaman dan menyeelsaikan masalah.
  • Keenam: Dapatkan nasihat doktor/kanselor tentang masalah yang anda hadapi ketika ini.

Amalkan perkara-perkara di atas insyallah pasti membuahkan hasil. Orang selalu cakap:

Biasalah orang mengandung memang selalu marah-marah…. Lepas bersalin nanti ok la..

 

Ini bukan perkara biasa tetapi ini adalah perkara yang sangat penting untuk kesihatan emosi bayi dan ibu. Tahukah anda bayi yang kuat meragam disebabkan oleh tekanan emosi yang di alami ibunya ketika mengandung?