PERLUKAH MENGHADIRI KELAS ATENATAL?

Assalamualaikum w.b.t dan Selamat Pagi,

Ain teringat masa mengandungkan anak yang pertama, Ain dan suami di minta oleh doktor untuk pergi ke kelas atenatal anjuran hospital tempat yang bakal Ain bersalin. Kelas Atenatal itu di adakan pada hari Sabtu/Ahad. Kebanyakkan kelas Atenatal yang dianjurkan oleh hospital adalah percuma tetapi ada juga yang di kenakan bayaran tidak lebih RM 100.00. Biasanya masa yang paling sesuai untuk menghadiri kelas atenatal sekitar 8-10 minggu sebelum kelahiran.

kelas ibu mengandung

Apakah yang di pelajari di dalam kelas atenal? Di dalam kelas atenatal, Ain pelajari banyak perkara seperti senaman ibu mengandung, senaman untuk memudah proses bersalin, cara menjaga kesihatan semasa hamil, cara urutan ibu hamil dan cara pengurusan bayi. Sebagai ibu yang mengandungkan anak yang pertama, pengalaman menghadiri kelas atenatal ini sangat membantu. Disamping itu dapat juga mengurangkan rasa takut untuk menghadapi proses bersalin kelak.

Ain juga berkongsi cerita dengan ibu-ibu lain. Setiap orang mempunyai masalah kehamilan yang berbeza dan masing-masing takut nak bersalin termasuk lah diri ku… hehe.

Pada pandangan Ain memang sangat penting untuk menghadiri kelas atenatal ini untuk menambah ilmu pengetahuan dan sokongan emosi. Biasanya kelas atenatal mengambil masa hanya 3-4 jam sahaja. Jadi korang boleh luangkan masa menghadiri kelas ini samada mengambil cuti atau pergi semasa hari minggu.

Selepas Ain menghadiri kelas atenatal dan amalkan kaedah senaman kehamilan yang diajar baru lah rasa lega dan badan pun ringan sedikit. Ye lah bila dah masuk trimester yang terakhir masalah kaki bengkak, sakit pinggang, keletihan mula menjelma. Bila bersenam tu aliran darah pun berjalan dengan lancar.

Seelok-eloknya pergi ke kelas atenatal ini bersama pasangan sebab memang ada aktiviti yang melibatkan kedua-dua pihak dan suami boleh ambil tahu tentang kehamilan isteri. Jadi korang sila lah merajinkan diri untuk menghadiri kelas atenatal. Tak rugi pun kalau pergi sebab macam-macam ilmu baru yang bakal di pelajari.

PENGALAMAN KALI PERTAMA PERGI KE SALON RAMBUT

Assalamualaikum w.b.t. Beberapa bulan yang lalu, Ain mengalami keguguran rambut yang agak teruk. Habis satu bilik penuh dengan rambut kalau 2 hari tidak sapu lantai. Nak cuci rambut pun tak berani sebab takut botak. Tambahan pula diriku sungguh rajin mencabut rambut sendiri di kala duduk bersendirian.

keguguran rambut

Rambut idaman saya!!

Sebenarnya sejak kecil memang impian Ain teringin sangat nak berambut panjang macam princess tu. Tetapi ia hanya tinggal harapan palsu. Masa kecik-kecik dulu mak tak bagi simpan rambut sebab jangkitan kutu. Ye lah budak-budak sekolah dah ramai-ramai mesti seekor dua kutu tu berpindah randah mencari rumah baru.

Bila dah masuk kolej masih lagi tidak terdedah dengan saloon rambut ni. Rambut pon gunting sendiri. Jadi Ain hanya tahu Shampoo. Perapi dan kelengkapan yang seangkatan dengannya memang tak tahu. Bila dah beranak keadaan makin worst sebab tak menyempat-nyempat. Asalkan boleh je.

Bila anak-anak dah besar barulah tersedar dari lena bahawa rambut ku dah nipis tahap kronik. Tambahan pula ibu lepas bersalin memang akan ada masalah rambut gugur. Orang tua-tua kata sebab anak dah mula menyembur.

Akhirnya setelah terpesona dengan rambut cantik Nora Danish, Ain bertekad untuk mendapat rambut secantik beliau. Tapi biasalah artis mesti produk mahal dan rajin ke saloon buat rambut. Setakat ini saloon baru sebiji Ain jejak.. hehe.

Tapi kenangan pertama kali pergi ke saloon rambut memang buatkan Ain rasa nak pergi membelai rambut di saloon berkali-kali. Rasa best teramat! Siap di urut-urut sampai nak tertidur… Bila dah siap je daku memperagakan dengan menggaya rambut di hadapan cermin ala-ala video clip iklan syampu Sun Silk. Berangan jap macam artis tau!

Bagi mengekalkan tahap kejelitaan dan kelebatan rambut ku ini, Ain telah membeli perapi supaya rambut kekal licin dan terurus. Bangun tidur wajib sikat rambut supaya apabila suami bangun tak de lah dia terkejut sakan macam nampak hantu. Hehehe… sebenarnya untuk elakkan rambut jadi kusut.

Selepas Ain amalkan perkara-perkara di atas baru lah rambut Ain tumbuh dengan sihat, bersinar dan lebat. Bahagia rasanya bila rambut kita yang cantik turut di sukai oleh suami dan anak-anak tercinta.

SAKIT PERUT KETIKA MENGANDUNG PETANDA CYST

Assalamualaikum w.b.t. Korang…  nak cer cite sikit ni. Kawan Ain kan namanya Jenab (bukan nama sebenar) dia mengandung tetapi bila dia buat scan awal kehamilan dalam 8-9 minggu gitu doktor beritahu beliau ada cyst di dalam rahim dia. Seriau tau!

cyst ketika mengandung

Kesian Ain nengok dia asyik termenung je memikirkan kandungannya. Jadi selaku kawan baik beliau yang amat taking care (sambil buat muka comel kelip-kelip mata), Ain nasihatkan Jenab supaya bertanya pada doktor yang pakar tentang permasalahannya itu. Ye lah setahu Ain cyst ni boleh menganggu tahap kesuburan seseorang. Kalau cyst ada masa mengandung tidak tahu pula.

Di sebabkan Jenab terlalu sedih bersedu sedan maka Ain berusaha mencari maklumat tentang permasalah beliau dengan bertanyakan kawan-kawan lain, merujuk google dan doktor . Jenab ni kawan baik Ain. Ain tak sampai hati nengok dia sedih.

Jadi apa yang boleh di simpulkan cyst semasa mengandung memang tidak membahayakan jika ia di pantau. Camne tu?

Selalunya doktor akan pantau saiz pembesaran cyst samada semakin membesar, mengecil atau statik. Selalunya jika cyst yang besar tidak lebih 5 cm doktor akan biarkan ia mengecil sendiri jika ia tidak membahayakan ibu dan bayi.

Cyst yang berbahaya apabila ia mengandungi sel-sel kanser, saiznya melebihi 5 cm kerana di takuti akan pecah, berdarah dan berpintal. Pada saat ini pembedahan perlu di lakukan. Walaubagaimapun bukan semua cyst ketika mengandung tu bahaya ye. Jangan risau. Kandungan cyst ni terdiri daripada cecair yang terdiri daripada telur (ovum) yang tersekat di kilang telur (ovari).

Selalunya doktor akan beri kebenaran untuk membuang cyst ini apabila usia kandungan masuk trimester kedua. Jika di lakukan pada trimester yang pertama di takuti akan menyebabkan keguguran pada kandungan.

Ketidakselesaan yang selalu dikaitkan dengan cyst ini ialah rasa senak dan menekan di dalam perut. Ni Jenab rasa. Bila sakit tu sampai memang tak jadi apa. Jenab juga kerap buang air kencing rasanya seperti tidak dapat ditahan-tahan. Minum air setengah jam terus nak kencing. Kesian nengok dia. Kalau masuk meeting memang dia tak minum air lebih. Tak nak ulang alik pergi bilik air katanya.

Sekarang ini usia kandungan Jenab dah masuk usia 24 minggu dan alhamdulillah beliau dan bayi tiada apa-apa masalah. Cuma Jenab sekarang ni jadi kuat makan. Macam-macam dia mengidam. Salah satunya ulam bronok. Bronok tu spesis binatang macam ulat mulong. Ulat mulong tu ngeri nau, bronok ni cun sikit dan kulitnya warna kelabu. Kat Langkawi banyak. Ish.. ish.. ikut suka kau lah Jenab janji kau dan bayi sihat dan selamat. Layann…

BERSANTAI DI PANTAI PENGKALAN BALAK, MELAKA

Assalamualaikum w.b.t. Bila Ain balik kampung mesti Pantai Pengkalan Balak ini menjadi pilihan hati untuk bersantai. Mungkin terkenang zaman muda remaja masa sekolah dulu. Kat sini dulu Ain selalu lepaking dengan kengkawan. Hehe… Banyak kenangan sweet sour kat sini.
image

Anak-anak walaupun Ain selalu bawa mereka ke pantai tetapi derang tidak pernah mandi laut. Jadi inilah pertama kali mereka mandi laut. Risau juga takut derang minum banyak air laut. Huhu… Jadi sebagai peringatan awal Ain ingat anak-anak jangan telan air laut. Tetapi dah namanya budak-budak lagi di larang lagi di buat. Bila derang tertelan air laut terus berubah muka nak nangis… hahaha kesian tetapi kelakar.
image

Pergi ke pantai ni tak sah kalau tak bawa tikar untuk port melepak. Untuk menambahkan kesedapan berkelah itu, kitaorang oder je makanan di kedai yang berdekatan. Haha.. nampak bebenau kerajinanku itu.
image

Kalau duduk di tepi pantai ni nak lebih feeling romantik wajib ada air kelapa macam dalam filem tu. Makan pula bersama rojak. Memang asyik! Lupa daratan pula mak budak ni. Anak-anak macam biasa penat mandi laut, naik ke darat terus terkam makanan. Lepas tu sambung mandi laut balik.

Ain sebenarnya suka sangat pergi ke laut sebab tenang. Hilang segala masalah dan penat bila bau dan dengar desiran ombak laut. Orang berilmu ada berkata nak kurangkan tekanan pergilah ke tempat-tempat semulajadi seperti laut, hutan, kawasan pergunungan dan lain-lain lagi sebab mereka berzikir dengan nama Allah. Lagi best bila time-time melepak tu kita berzikir. Insyallah hati akan tenang.

SURAH AMALAN IBU MENGANDUNG YANG DIGALAKKAN SEPANJANG KEHAMILAN

Assalamualaikum w.b.t. Anak ibarat permata syurga ayah dan ibu. Didikan awal bayi di semasa di awal kehamilan sangat membantu meransang otaknya. Pelbagai produk yang berada di pasaran seperti cakera padat dan alat bunyian bagi tujuan yang sama.

Namun begitu Ain memilih cara yang paling dekat di hati iaitu mengamalkan surah-surah yang tertentu di dalam al-Quran. Pada pandangan Ain sendiri mendapati ibu mengandung yang mengamalkan al-Quran sepanjang kehamilannya mempunyai tahap emosi yang stabil kelahiran lancar dan tidak mendatangkan sebarang masalah.

Antara surah-surah yang menjadi amalan Ain ketika mengandung dulu ialah:

  • Surah Yassin. Yang ini Ain baca awal pagi sebelum solat Subuh setiap hari. Khasiatnya di permudahkan kehamilan dan hati sentiasa riang dan ceria. Anak pula terhindar daripada segala perkara buruk dan melakukan maksiat.
  • Surah Luqman untuk mempunyai anak yang cerdik dan bijak. Ni Ain baca masa dalam kereta, pasang CD al-Quran dan ikuti bacaanya.
  • Surah Maryam untuk mudah bersalin dan memperolehi anak yang sabar dan taat kepada kedua ibu bapa. Ini juga Ain baca di dalam kereta di sepanjang perjalanan ke tempat kerja.
  • Al-Mathurat – Ain baca sebaik sahaja sampai di tempat kerja sebelum memulakan kerja. Al-Mathurat ini khasiatnya Allah akan memberi perlindungan kepada kita dan bayi dan mengelakkan daripada gangguan syaitan.
  • Surah Yussuf – Yang ini Ain minta suami bacakan. Suami juga perlu terlibat dalam usaha ini ye. Khasiatnya untuk melahirkan anak cantik paras rupa dan akhlaknya.
  • Surah a-Hujurat. Surah ini untuk memperbanyakkan air susu ibu. Masa mengandung lagi Ain dah amalkan supaya lepas bersalin nanti air susu badan keluar dengan mudah. Ain baca ini lepas solat asar.
  • Surah al-Sajadah. Surah ni Ain baca bergilir-gilir dengan suami. Khasiatnya untuk mendapatkan anak yang soleh.

Alhamdulillah. Dengan mengamalkan surah-surah ini kehamilan dan masa berpantang Ain memang betul-betul di permudahkan. Rasa cool je.. Tujuan Ain berkongsi masa bacaan itu supaya korang rasa tak terbeban sangat sebab rasa macam banyak je. Asingkan ikut kesesuaian kita.

Disamping itu, korang boleh juga amalkan zikir asma al-husna sebagai penyeri lidah. Moga-moga anak yang di lahirkan itu jadi anak yang soleh, bertakwa dan beriman. Ameen…

CARA AJAR ANAK SUPAYA TIDAK MEMAKAI PAMPERS YANG TERBUKTI BERJAYA DAN MESRA

Assalamualaikum w.b.t. Ain percaya mendidik anak tidak memakai lampin pada permulaannya memang agak sukar. Banyak aksi-aksi tragedi yang mengerikan ibu bapa berlaku kerana tidak sempat sampai ke tandas. Rasa macam satu rumah penuh air kencing.

cara ajar anak cerai pampers

 

 

Sekarang ini Ain tengah ajar Zafri ceraikan lampin di rumah. Di taska ada juga mereka ajar juga Zafri. Buat permulaan memang memerlukan tahap kesabaran yang tinggi. Teringat insiden Zafri terkucil sikit nak kencing. Dia sanggup tahan air kencing yang selebihnya daripada keluar. Huuu… kesian….

Kakaknya Jasmine dulu pun alami insiden yang sama tetapi beliau berjaya cerai lampin dengan jayanya. Sekarang ini malam pun dah tidak perlu pakai pampers. Antara perkara-perkara yang biasa Ain buat untuk ajar mereka cerai lampin ialah:

  • Tanya anak setengah jam sekali samada nak ke tandas atau tidak. Selalunya kanak-kanak yang baru belajar cerai pampers ni tidak pandai nak kawal kencing. Jadi penting pertanyaan setengah jam sekali untuk mengelakkan kebocoran.
  • Belikan seluar dalam yang comel dan cantik. Saya belikan Zafri seluar dalam Ben10. Teruja habis dia! Dah macam orang besar anak ibu ni…
  • Puji anak! Puji dia sampai langit dan buat rasa dia dihargai. Bukan senang tau nak tahan kencing. Bila anak rasa gembira mereka rasa tidak tertekan dan suka apa yang dilakukan.
  • Kalau nak berjalan tu sebelum keluar rumah kencing dulu. Nanti tak pasal-pasal dalam kereta nak kencing. Menggagau wei nak cari tandas kalau lalu tengah hutan.
  • Bila pergi shoping complex tu setiap kali lalu depan tandas, tanya dia “Anak ibu nak kencing tak?”
  • Minta anak kencing dulu sebelum tidur. Kang tak pasal-pasal berenang dalam lautan di tengah malam.
  • Belikan anak mangkuk potty training yang comel-comel.
  • Pastikan bilik air bersih. Budak-budak ni geli dengan bilik air yang kotor. Kuman!

Ayah dan ibu sekalian…. yakinlah dengan anak korang. Berikan mereka ransangan yang baik. Setiap anak di lahirkan potensi yang hebat! Good luck!!!

CARA MENGURUSKAN JENAZAH JANIN YANG KEGUGURAN

Assalamualaikum w.b.t. Ain pasti keguguran janin melibatkan emosi yang mendalam buat ibu dan bapa. Dalam keadaan emosi yang kurang stabil, ada sesetengah ibu bapa tidak tahu tentang cara pengurusan jenazah janin yang keguguran atau meninggal ketika di lahirkan. Bila keadaan mendesak baru di cari pak imam, ustaz dan orang tua yang arif untuk menyelesaikan masalah.

Sebenarnya pengurusan jenazah memang ada dalam silibus kursus pra-perkahwinan cuma kita je tidak perasan (termasuklah diriku.. hehe). Jadi bila korang jumpa entry ini, Ain harap sangat korang ambil tahu dan faham betul-betul. Mana tau jika orang yang terdekat mengalaminya kita boleh terangkan serba sedikit.

JANIN YANG BERUSIA KURANG DARI 6 BULAN

Jika janin tiada tanda kehidupan seperti lembaga manusia, jenazah janin perlu dibersihkan daripada darah , dibungkus dengan kain atau seumpama dengannya dan ditanam. Selalunya janin seperti ini berusia kurang dari 4 bulan.

Jika janin mempunyai sudah mempunyai tanda penghidupan seperti lembaga manusia, jenazah perlu di uruskan dengan memandikan, mengkafankan dan di kebumikan. Selalunya janin seperti ini berusia lebih dari 4 bulan.

JANIN LEBIH DARI 6 BULAN

Janin yang gugur lebih dari 6 bulan atau meninggal semasa dilahirkan samada terdapat bentuk-bentuk penghidupan atau tidak, jenazah janin di uruskan seperti orang dewasa iaitu dimandikan, dikafankan, disolatkan dan dikebumikan. Untuk mencari bahan-bahan pengurusan jenazah, korang boleh beli di kedai menjual barangan islam atau farmasi. Dalam tu terdapat kain kafan, kapas, tuala, minyak wangi, putik kapas, kapur barus, celak dan lain-lain.

Cara solat jenazah janin juga sama seperti orang dewasa.

Jadi lepas ni boleh la tambah ilmu dan persediaan fardu kifayah ini. Sebagai umat islam ilmu menguruskan jenazah sangat penting. Jadi korang sharing is caring….

 

Bagaimana cara berpantang kerana keguguran

RESEPI NASI DAGING UTARA YANG SEDAP TAHAP TAMBAH NASI BERKALI-KALI

Assalamualaikum w.b.t. Hujung minggu yang lalu, Ain teringin sangat nak makan Nasi Daging Utara di sebabkan terpandang post kawan di FB. Ain ni kalau mengidam sangat makanan WAJIB buat sendiri. Hehe..

NASI DAGING UTARA

Jadi Ain dengan semangat wajanya mencari-cari resepi Nasi Daging Utara yang menikam kalbu. Setelah membuat beberapa perbandingan antara resepi makan terhasillah resepi ini. Resepi ini memang agak sempoi tetapi sedap. Jom ambil buku dan kertas, salin ye…

 

Bahan-bahan air rebusan daging: (yang ini kena buat dulu sebab tanpa air rebusan daging yang sedap ia merupakan punca kegagalan Nasi Daging Utara.. hehe).

  • Daging 600 g
  • Sebiji bawang merah (besar)
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 cm halia
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 1 bunga lawang
  • 3 biji bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga
  • 1 uncang sup bunjut
  • Air kosong 6 cawan
  • 3/4 kiub ayam
  • Garam secukup rasa

Cara-caranya:

  • Kisar bawang merah, bawang putih dan halia bersama.
  • Panaskan minyak di dalam periuk dan apabila minyak panas, tumis bahan yang di kisar sehingga naik bau. Masukkan juga bunga cengkih, bunga lawang, buah pelaga, kulit kayu manis dan sup bunjut.
  • Apabila naik bau dan nampak kekuningan, masukkan air. Masukkan air dan garam sekali.
  • Kemudian masukkan daging dan kiub ayam. Reneh sehingga daging lembut. Buang lemak-lemak daging yang timbul apabila kita merebus daging.
  • Tutup api jika daging telah lembut.

Bahan-bahan Nasi:

  • Sebiji bawang merah (besar)
  • 2 ulas bawang putih
  • 1 cm halia
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 1 bunga lawang
  • 3 biji bunga cengkih
  • 3 biji buah pelaga
  • 2 sb mentega
  • 1 sudu rempah sup (jadikan pes)
  • Daging yang telah di rebus
  • Susu cair 1/2 tin
  • Air kosong 4-5 cawan (bergantung pada jenis beras)
  • Beras 3 mangkuk (kalau pakai beras Basmathi lagi sedap)
  • Kiub ayam
  • Daun pandan
  • Kismis dan gajus.

Cara-caranya:

  • Cairkan mentega di atas periuk panas. Tumiskan bawang merah, bawang putih dan halia. Masukkan sekali buah pelaga, bunga lawang, bunga cengkih dan kulit kayu manis. Kacau sehingga naik bau.
  • Apabila penumis telah nampak kekuningan, masukkan pes rempah sup dan kacau sehingga naik minyak.
  • Masukkan daging yang telah direbus, kacau sehingga sebati dan masukkan beras.
  • Kacau beras sehingga semua beras sebati dengan rempah itu.
  • Masukkan air rebusan daging 4-5 cawan dan 1/2 tin susu cair. Jika air rebusan tidak cukup, korang boleh tambah dengan air panas.
  • Masukkan daun pandan. Kacau dan tutup nasi dengan tutup periuk.
  • Kacau sekali sekala nasi supaya rempah daging tidak mendap di bawah dan nasi di kerak tidak hangus.
  • Apabila nasi sudah kering, taburkan kismis dan gajus di atas nasi dan kacau. Tutup api dapur.

Tadaaaaa…. dah siap! Pastikan masukkan unsur-unsur kecintaan dan kasih sayang semasa masak. Pasti masakan jadi sedap ngamhoo!! Selamat mencuba…

ANUGERAH JUARA LAGU KE 9 CALIPH BUSKERS

Assalamualakum w.b.t. Pada malam Aahad lalu, Ain bersantai bersama keluarga tercinta sambil melayan Anugerah Juara Lagu ke 29 di TV3.
Sebelum ini Ain tiada lah beria sangat nak nengok AJL ni tetapi hari ini macam teringin sangat mungkin di sebabkan Datin comel:

Qu Puteh..Qu Puteh… Barulah putih..

Hahaha…. agak janggal pengacara menyelitkan ayat promosi besar-besaran Pamoga Qu Puteh. Dari segi pemakaian artis-artis Ain suka nengok stail Sam Bunkface… memang rockers habisss!!!
image

Dari segi persembahan pula Ain jatuh hati berkali-kali melihat persembahan Mojo lagu Roman Cinta yang dibawakan oleh Caliph Buskers. Di sebabkan itu Ain sedaya upaya mencari maklumat tentang Caliph Buskers. Apa yang menariknya ahli kumpulan ini terdiri daripada golongan kurang upaya (OKU) iaitu hilang penglihatan. Kalau korang lihat persembahan derang memang meremang bulu roma.. rasa nak nangis pon ade… sendu nau diriku ni… hehe..
image

Ceritanya begini.. Aweera telah menarik diri dari membuat persembahan AJL 29. Jadi komposer lagu Edry berusaha mencari penyanyi lalu terjumpa Caliph Buskers di dataran SOGO, Jalan Abdul Rahman, KL. Maka dari situ bermula lah cerita kolaborasi mereka…

Menarikan cerita tu? Kalau dah jodoh tak kemana.. Alhamdulillah mereka telah menang Persembahan Terbaik AJL 29. Kalau jadi juara lagi best! Rasa nak dengar banyak-banyak kali… Hehe… korang camne? Suka lagu mana?..

PERANAN SUAMI MERAWAT EMOSI ISTERI KEGUGURAN

Assalamualaikum w.b.t. Ain pasti emosi suami apabila isteri keguguran amat merentap jiwa. Nampak macho, kacak dan kontrol hensem tetap di dalam hati penuh lara di jiwa. Ketika itu kawan baik Ain keguguran, Ain ada bersembang dengan suaminya. Beliau cuba menahan kesedihan rasa tetapi semasa kami berbual perihal kawan baik Ain, nampak mata dia merah! Dia menangis dalam hati…

Oh pilu nya. Beliau memberitahu depan isterinya dia tak nak tunjuk air mata. Dia kena tunjuk kuat.  Allah.. Kau berikanlah beliau dan isterinya kekuatan. Ameen.. Di sebabkan itu Ain rasa terpanggil nak berkongsi peranan suami nak merawat emosi isteri bila keguguran. Kot-kot boleh membantu..

  • Buang /beri orang semua barang yang di beli untuk bayi ini. Barang-barang ini akan mencetuskan ingatan pada bayi yang di kandung.
  • Cipta kenangan tersendiri dengan bayi seperti menyimpan gambar utrasound bayi, nama panggilan, barang kemas dan lain-lain lagi
  • Selalu berikan kata-kata semangat dan pengubat jiwa kepada isteri.
  • Dapatkan nasihat orang-orang yang terdekat seperti ibu bapa, kawan-kawan dan lain-lain.
  • Sediakan makanan yang sihat dan sedap kepada isteri.
  • Membantu isteri menguruskan diri semasa berpantang
  • Jangan biarkan isteri bersendirian. Apabila bersendirian lebih banyak perkara-perkara tidak elok yang masuk ke dalam fikiran.
  • Sertai kumpulan sokongan yang wanita mempunyai masalah yang sama samada secara online atau offline. Ini dapat memberikan kelegaan emosi apabila mereka bertukar-tukar pendapat dan masalah tentang keguguran mereka.

Macam mana? Boleh buat ke? Jangan tak tahu orang keguguran pun boleh meroyan tau..Jadi sila berhati-hati…